Fôring av gullfisk

Hei og god sommer! Jeg er nå igang med innkjøring av et kar, og tenkte å bruke tiden før jeg skaffer meg fisk på å sanke litt info.

Fra erfaring har jeg funnet ut at fôr (både flak og pellets) som flyter ikke er den beste løsningen for gullfisk på grunn av svømmeblæra og en dårlig vane med å komme opp til overflaten og spise luft. Jeg gjorde en del research på nett for å finne den rette dietten, og kom fram til at det finnes synkende pellets fra flere ulike merker designet for gullfisk. Problemet er at jeg ikke kan finne ut hvor jeg får kjøpt disse uten å betale en hel masse og vente flere uker på transport fra andre siden av kloden.

Har du gullfisk eller kjenner noen som har, gjerne del hva du gir til dem! Og hvis noen har peiling på hvor jeg kan få tak i synkende fôr fra en nettside til å stole på eller en butikk du vet om, fortell!

Selvfølgelig skal jeg variere dietten til fiskene, men jeg vil helst ha en fast kilde til fôr som de får regelmessig, derfor synkende fôr. Veldig kjekt å ha hvis du skal bort en weekend, så slipper du styret med å dynke fôret i vann i en halvtime før du putter det oppi. Jeg har ingen problemer med å bruke tid på dette når jeg er hjemme, men det er kjekt å ha en fôringskilde det er lite styr med når naboen skal ordne med fiskene.

Takk for all input på forhånd!
Mat
Hei.

Har 3 gullfisk i mitt akvarie. Foret med flak i starten. Fungerte ikke så bra synes jeg. Kjøpte fòr til koi og gullfisk på askavaboden. Det er flyte pellets som fungerer bedre. Har ikke prøvd synkefor bortsett fra slike weekendpellets som skal smuldre opp i løpet av helgen (Naboen var innom dagen etter vi hadde dratt, da hadde de spist opp alt sammen i løpet av 24 timer så vurderer å kjøpe en automatisk fòrautomat istedenfor). Gullfisk er litt som retriever i hundeverden, de spiser alt de kommer over.
Bare husk på at gullfisk er plante-etere og skal ikke ha mat med masse animalske proteiner. Noe av det beste du kan gjøre for å holde fiskene i form er å skaffe planter som de kan spise på. Jeg vil også tro at Soilent Green fra Repashy (synker) vil være fint til disse.
Flakfor har en tendens til å svelle opp i tarmene, og særlig på glupske fisk kan dette føre til forstoppelse. Dette er det mange som tror er svømmeblære-problemer, fordi fisken mister evnen til å svømme skikkelig.
Takk for tips! Planter de kan spise på skal alltid være i akvariet, men vil ha en diett i tillegg til disse. Derfor er jeg på jakt etter synkende pellets!
Eg bruker biogran medium pellets som synker, de er fra prodac.
Gullfisk er planteetere?
Hvilke planter liker / bør gullfiskene spise?
Hørte at hvis man har gullfisk, så vil de spise opp det meste av annen fisk før eller senere. Da er det litt rart de er planteetere...?
Hva med mygglarver, beitemark, bananorm mm?
Gullfisk er opportunister. Deres hovedføde er plantekost, men svømmer/faller noe i nærheten, snapper de det opp.
Dette er godt beskrevet i Fiskebasen : "Hovedsaklig planteeter, men spiser alt som havner i akvariet. Tørrfôr. Pellets. Planter. Andemat."
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap