Plantekar - nybegynner

Nybegynner søker hjelp. Har nettopp plantet i nytt kar (54 l akvarium, fylte i 36 l vann), og har brukt "innkjørt" grus og filter, men vann er nytt. Vil veldig gjerne få et frodig kar og er ikke så opptatt av fisk. Jeg har begynt en liten logg for å følge med på vannverdiene, og ser at de ikke er så bra.

På bakgrunn av beplantningen (sjekket mot AF's planteDB) har jeg funnet ut at:
Mitt PH-vindu er 5,5 – 7,5
Mitt GH-vindu er 3 – 14° dH

Jeg målte oppstartverdier på:
PH: 7,5
KH: 2/3
(Tok ikke GH)

Vannverdier noen timer etter beplantning og CO2 tilførsel (litt mindre enn en boble per sek), er:
PH: 5
GH: 3
KH: 0-1

Hvordan kan jeg øke KH? Bør jeg stenge av for CO2 en stund? Siden det er nyplantet så er de fleste plantene ennå "baby-planter." Leste i en artikkel her i forumet at tilførsel av ammoniakk (Salmi) øker PH-verdien og skal få fortgang i innkjøringsprosessen, men jeg nøler (kan noe som river så godt i nesa virkelig være bra for akvariet..??)

Hvilken hyppighet bør jeg ha på vannbytte nå i starten? Har sett anbefalt alt fra hver dag, til annenhver uke...

Har foreløpig ikke planer om å sette inn fisk, og hvis/når jeg gjør det blir det ikke mange. Har derfor ikke brydd meg særlig om NH2/3 verdiene. Vet at plantene skal ha nitritt, bør jeg teste for det også nå i starten, og evt. kompensere hvis det er lite?

Takknemlig for råd! Er nybegynner på eget kar, men har lært (litt) av mine barns fiske-feil
Morsomt med plantekar, håper du får det til
Du har valgt et litt lite kar, kanskje..og litt begrepsforvirring er det nok.

For det første hadde det vært fint om du kunne opplyse hvilke arter du har satt inn, mye avhenger av det. Syns også det var litt i overkant å starte opp med CO2 når karet ikke engang er innkjørt....eller er det innkjørt ? Du sier du har "innkjørt grus og filter", men lenger ned snakker du om å "få fart på innkjøringsprosessen" ? Plantene er jo hller ikke etablert enda, og CO2 kan som sagt bli litt hardt i starten. Og som du ser : i et så lite kar vil 1 boble/sek med CO2 senke pH betydelig. KH er blitt "spist opp" og du får pH-ras. Så for å holde dette karet noenlunde stabilt må du nok strupe ned på gassen. Du kan ikke kjempe mot de kjemiske virkningene av CO2, det gjelder å finne en balanse mellom pH, KH og CO2-tilførsel som vedlikeholder pH innenfor visse grenser uten at det raser.

Hvis filteret/karet er innkjørt, trenger bakteriene mat. Og det er det lite av i et akvariium uten fisk. Da må man i stedet gjødsle, ellers er det ingen vits i å bruke masse lys og CO2...uten næring vokser ikke plantene. I et akvarium med fisk vil en god del av næringen komme fra fiskenes og bakterienes avfall, nemlig ammoniakk, nitritt og nitrat (de stegvise produktene i nitrogensyklusen). Alle de tre forbindelsene forsyner plantene med nitrogen. Fiskemat tilfører noe fosfor og kalium. Noen næringsstoffer fornyes også gjennom vannbytter. Mikronæring (jern og andre sporstoffer) må man ofte tilsette selv.

Som du skjønner, Salmi (ammoniakk (NH3/NH4) løst i vann) er en måte å simulere at det er fisker i akvariet. En gruppe bakterier i filteret lever av dette og bryter det ned til nitritt (NO2). En annen gruppe bakterier bryter nitritt ned til nitrat (NO3). Det er dette som er grunnlaget for plantenes nitrogentilførsel. Og det er dette som heter innkjøring. Selv om det ikke er fisk i karet, må en derfor sørge for å tilføre næring, både for bakteriene og for plantenes skyld. Målinger er derfor viktig helt fra starten for å holde gode nivåer av disse stoffene, og så tilsetter man det det er for lite av.

Du behøver ikke tenke så mye på disse "plantevinduene", de fleste planter klarer seg utmerket i svakt surt vann med en GH som gir plantene nok kalsium og magnesium.

Vannbytter er nok ikke så kritisk nå i starten, men etterhvert lager man en rutine på dette, alt etter fiskebestand og gjødslingshyppighet. Gjødsler man mye, må man også bytte vann ofte...ellers vil næringsstoffer hope seg opp, til glede for algene. Vannbytter fjerner også en god del organiske forbindelser som plantene ikke kan bruke men som algene koser seg med.

Ble kanskje litt rotete dette, men det er litt å starte med ihvertfall

Plantekar og vannverdier
Hei, og tusen takk for rask respons!! Jeg drømmer om akvarievann for tiden, fint å få kontakt med noen som har erfaring

Siden det er et lite kar har jeg gått for lave vekster, med unntak av Limnophila i bakgrunnen. Har plantet:
- Hemianthus callitrichoides «Cuba» - en Tropica Grow-In pakke delt i 8
- Anubias barteri var. Nana, 1 potte som ble delt i to og festet til en rot
- Vesicularia dubyana «Christmas», en håndfull, delt i to og festet til en rot
- Alternanthera reineckii «mini» - en Tropica Grow-In pakke delt i 8
- Bustete sverdblad-aktig rosettplante med ukjent navn. Skal vissnok ikke ha ha så altfor høy vekst, delt i tre.
- Limnophila sessiliflora, en potte som ble delt i 8.

Jeg har «arvet» karet fra min sønn, som mistet interessen, derfor størrelsen, pluss at det blir dyrt å starte med større kar... Jeg har også tatt vare på grusen og filteret fra hans akvarium uten å vaske, men alt vannet er byttet ut. Det virker ikke riktig å kalle det ferdig innkjørt da? Høres ut som om jeg bør prøve 1-2 ml Salmi (basert på formel i tråden om Salmi) for å sikre nitrat-tilgangen (ikke nitritt – akk!).

Du sier at vannbytte ikke er så viktig i starten, betyr det at vannbytte ikke har så mye å si for PH/KH/GH?

- Takk igjen –
Hmmm...da har du jo egentlig en del planter som er nokså små i kravene, både når det gjelder lys og CO2. Unntakene må sies å være Alternanthera og Hemianthus. Anubias foretrekker gjerne et skyggefullt sted under noen andre planter, så pass på den for alger.

Spørsmålet når det gjelder filteret er om det har stått tørt eller ikke. Filterbakterier tåler selvsagt ikke det over mer enn meget kort tid. Grusen burde ha blitt vasket. I alle fall er det tvilsomt om karet er innkjørt. Det finner du fort ut : mål NH3/NH4 (ammoniakk) og NO2, noter resultatene. Tilsett 2 ml Salmi, vent 24 timer og gjør de samme målingene. Er disse to verdiene da på null, er filteret innkjørt. Hvis de ikke er på null, skal du tilsette mer Salmi bare når NH3/NH4 synker ned mot 1 ppm. Ja, du har lest prinsippet, høres det ut som. Filteret er innkjørt når det klarer å redusere 4 ppm ammoniakk til null ammoniakk og null nitritt på 24 timer.

Det er bakteriene som skaper nitritt og nitrat, Salmi inneholder NH3/NH4 (ammoniakk) som er det første steget i nedbrytingen av avfallsstoffer.

Når det gjelder vannbytter, har det selvsagt betydning for vannveridene. Hvilken betydning..kommer an på verdiene i krana i forhold til i karet. Har du pH 5 i karet og 7.5 i krana, vil naturligvis et vannbytte øke pH i karet...samme med GH og KH.

Skjønner at du har litt å lese deg opp på når det gjelder innkjøring, vannverdier og kontroll av disse, har du lest denne tråden om innkjøring ?
Takk igjen Jeg har skummet tråden du viser til under, skal sette meg ned og gjøre det mer grundig.

Skjønner at du har litt å lese deg opp på når det gjelder innkjøring, vannverdier og kontroll av disse, har du lest denne tråden om innkjøring ?

Da blir det snart et lite vannbytte, bittelitt salmi, og mye spenning, her i gården
Bare et godt råd : ikke slums med Salmi...mål ut med en milliliter-sprøyte. Å tilsette "en dæsj" duger ikke, det går på nøye mål. For mye og for lite forderver alt, som det heter
Det skjer saker
Har nå hatt gående salmi-tilsetning (1,6 ml i døgnet) i to uker, og så med undring (og fornøyelse) at ammoniakk-tilsetningen ble spist opp i løpet av 24 timer, etter bare fem døgn. I dag ser jeg for første gang at No2 er på vei ned også. Et stykke fra 0 (0,3 mg/l), men det er bevegelse! Kult

Plantene ser ut til å trives og vokser som uvær, har begynt med beskjæring og re-planting, men Hemianthus er litt puslete. Lurer på å flytte det ene LED-røret til forreste del av karet, siden det er der jeg har satt den, men er redd for at det skal svekke Alternanthera reineckii som da vil få mindre. Valgets kval. Har for første gang tilsatt 1 dæsj flytende plantegjødsel, karet har nå stått i litt over tre uker. Håper det går bra. Har ikke egentlig sett særlig alger til nå, men den brune mangrove-rota gir vannet tydelig te-farge. Ingen stor sak, men jeg har byttet 1/3 vann et par ganger i uka hittil og lurer på om brunfargen blir et problem hvis jeg reduserer frekvens på vannbytte.

Hva gjør man egentlig for å holde klart vann, med trerøtter i vannet..?
Min rot farget også vannet i begynnelsen, men det er bare å fortsette med vannbytter og så vil fargen forsvinne etterhvert

Røtter og slikt
Takk for svar. Ja, jeg skjønner at min nye hobby vil sette tålmodigheten på prøve, men dette er jo artig allikevel! Trøster meg med at farget vann er helt normalt i et naturlig kretsløp og det gir (sikkert...) karet mitt et skjær av autentisitet. Um. Ikke sant?

Har også satt oppi flere planter, og det demper heldigvis brunskjæret. Ambisjonene om plantekar til tross, så havnet det 16 individer oppi karet på søndag, etter 16 dager med salmi-behandling og No2 målt til
Her har du nok prøvd å bruke "mindre enn"-tegn, og det vil ikke forumet vite noe av
Akk! Det var akkurat det jeg gjorde. Takk for tips. Meningen var å skrive at jeg har målt laveste No2 verdi som Tetra testen viser, hvilket er mindre enn 0,3 mg/l, i fire dager på rad. Har fremdeles fine vannverdier to dager etter at de nye beboerne flyttet inn, men jeg drømmer om fiskedød og ødelagte planter allikevel
Plantene blir ikke ødelagt av ammoniakk og/eller nitritt...det er fin næring for dem.
Tetra-testen har utrolig dårlig oppløsning...at nitritt er mindre enn 0.3ppm sier ikke så mye. Det kan likevel være mer enn nok NO2 til å skade fiskene over tid. JBL sin NO2-test har mye bedre oppløsning, helt ned til mindre enn 0.025. Vil foreslå at du fortsetter med hyppige vannbytter en liten stund til, for sikkerhets skyld. Forhåpentligvis går det bra med fiskene...syns du har satt inn mye fisk til en 54-liter, når filtreringen ikke er 100%.
Hm, takk for svar og gode råd. Hyppige vannbytter får bli planen en stund til. Jeg er ganske usikker på hva som er passe mye fisk i dette karet, men ut i fra tanken om at små akvarier trenger små fisk gikk jeg for en blanding av små algespisere (3 otto og 3 amanoreker) og små stimfisk (10 raspora espei). Jeg får vente og se og håpe at jeg ikke har gjort noe dumt.
Planter og alger
Når har akvariet stått i ca 4 uker, og dessverre så har ikke Hemianthus callitrichoides hatt det så bra. I går plukket jeg ut nesten alt sammen - halvråttent, priklet løs noen få friske stengler, og plantet dem på nytt der det faller mest lys. Jeg vet jo ikke om det var problemet, men siden jeg hadde mest lys bakerst i tanken og hemianthus stod forrest, så mistenker jeg at det kan være en årsak. Nå er det beste lyset flyttet forrest, og hemianthus plantet på nytt der det faller mest lys. CO2/PH er vrient å balansere, men stort sett så klarer jeg å holde PH mellom 6 og 6,5, med en KH på 3. Tror ikke det er så forferdelig feil? I hvert fall er Alternanthera reineckii «mini» veldig fornøyd. Og så falt jeg for fristelsen til å plante Pogostemon stellatu/Eusteralis Stellata, selv om den antakelig er i største laget for den lille boksen min. Håper den tåler beskjæring godt...?

En annen sak er at det begynner å dukke opp alger. Hemiantusen var over gjennomsnittlig full av alger, håper det hjelper når jeg tok ut det som ikke var friskt. Har ikke lyst til å sette i mer algespisere før jeg får testet NO2 mer nøyaktig. Har regulert lystiden ned fra 7 til 6 timer, bytter ca 1/3 vann 2g i uken, og lurer på om det er flere grep jeg bør ta. Innvånerne ser for øvrig ut til å være lykkelige, håper det beste.

Jeg har så vidt begynt å gjødsle med Tropica Premium fertilizer, kan det ha noe med algene å gjøre? Blir det konflikt mellom plantestell og algebekjempelse?

Noen gode råd?
I de første ukne etter planting trenger plantene tid til tilpasning og rotfesting, så behovet for gjødsling er ikke så kjempestort. Men før du får skikkelig balanse i karet, og plantene for alvor begynner å ta av, vil karet været sårbart for alger. Med mye lys blir det mere alger også, særlig nå i starten. Jeg har f.eks. kun 5 timer lystid, jeg har mye lys....men omtrent ikke alger. Det kan ta månedsvis å få karet i balanse. Nøkkelen er, som sagt, god plantevekst...da blir det lite til overs til algene. Med gode regelmessige vannbytter med almsuging holder man også nede mengden av bioavfall, som også er mat for algene.
Aha. Tror ikke jeg tør å kutte lys helt ned til 5 timer, da skulle jeg hatt et lysrør til. Holder gjødslingen på halv dose (jeg skjeler til Tropica's oppstartsguide), og så fortsetter jeg i hvert fall med vannbytter et par g i uken en god stund til. Hvis JBL viser meg at jeg har kontroll på NO2, vil 10 amanoreker gjøre forskjell så det monner, vs. alger?
Det høres ut som en plan
10 amanoreker hjelper nok litt på algene, ja. Hvis du finner noen unge SAE, er de også veldig bra rengjøringshjelp. Jeg har ihvertfall bedre erfaring med dem enn med otocinclus.
Takk for alle innspill & oppmuntring For å være ærlig så valgte jeg Otto pga. størrelsen. Er sikkert en skikkelig pyse, men jeg får meg ikke til å kjøpe fisk som jeg må ta livet av fordi de blir for store for karet... Kjenner ingen jeg kan gi dem bort til heller, bortsett fra katta, men, ja. Nei.
Rette innstillingen, det Og ottoer er jo nusselige - ikke gi dem til katta! Amanorekene mine er veldig flinke med trådalger, men de andre algene får de lite bukt med. Ser de piller frenetisk på det brune belegget på anubiasen av og til, men det sitter visst for godt fast...
Eeek...jeg blandet deg sammen med en annen "innkjører" med mye større kar... Nei, klart SAE ikke passer i 54 liter !
Tilfeldig bekjentskap
© Dag L.Fjeldstad
Reklame for plussmedlemskap