Hvor mange fisk kan jeg ha?

Hei.
Jeg har startet opp et 300l ferskvanns kar og går nå og bare venter på att karet skal bli klar for fisk.
Men jeg er litt usikker på hvor mange/mye fisk jeg kan ha i frykt for å "overbefolke" karet, men ønsker å ha så mange som mulig. Jo merr fisk, jo mere underholdning
Jeg har en AM-TOP 3338 filter til dette karet.

Fisker jeg har tenkt å ha er i hovedsak: Scalare, cory, SAE og rødmunntetra.
Noen som vet sånn ca hvor mange/mye fisk som blir en fin balanse i mitt kar?

Jeg tror jeg ville lagt vekt på en artssammensetning som virker naturlig. Og hvor det blir nok svømmerom. Jeg er litt usikker på om jeg ville hatt scalare sammen med stimfisk som rødmunntetra. De kan ende som dyrt for… Og det er kanskje et spørsmål om akvariet er høyt nok for voksne scalarer, eller om du vil ende opp med å se at finnene til scalarene soper langs grusen i akvariet…

SAE har jeg hatt sjøl. Ei gruppe på seks individer i et akvarie på 429 liter. De hadde selskap av en stim med rødmunntetra. Begge disse artene var ganske aktive. Og begge er stimfisker. Det er jo forsåvidt coryer også.

Når scalarene finner ut at de vil legge egg er jeg dessverre redd for at det blir veldig tøft å være cory i dette akvariet ditt….

Les i arkivet, se på hva andre har av artssammensetning, og husk at selv om akvariet er på 300 liter så kan du ikke få alle ønsker oppfylt. Men jeg savner sjøl både SAEne for at de holdt akvariet mitt "rent og pent" og rødmunntetraene for livlighet og farger. Scalarer er jeg litt skeptiske til i slike akvarier, om ikke akvariet spesielt legges opp til disse og at de øvrige fiskene i akvariet ikke er av den dumme, vimsete typen som ikke forstår territorialitet. Og det har jeg lest at gjelder for coryer…:-/

Jeg er forresten ikke enig i at jo mer fisk, jo mer trivsel… Det går en grense...
Er ikke helt enig med siste taler. Rødmunnstetra er store og raske nok til å holde seg unna scalarene. Og ja, cory vimser...men kun på bunnen. Scalarer holder seg som oftest mye høyere opp i akvariet når de legger egg. Det trengs imidlertid innredning som coryene kan gjemme seg under, som steiner og røtter.
Bra silvershaded
Jeg sjekket litt etterpå og så du hadde gitt noen råd. Stor fisk spiser mindre fisk, men som du sier, og som jeg har sett selv: Rødmunntetra er kjappe… Spørs om de slipper unna voksne scalarer med finslepen nattejaktteknikk, men…. det er en eeeeeevighet siden jeg hadde scalare sjøl.

Dag: se bort fra konklusjonene i innlegget mitt
thankthefishtank : I et selskapskar fins det ingen garantier for noen ting. Men hvis noen tetraer skulle klare å leve sammen med scalarer, må det vel være disse ? Det har iallfall fungert hos meg (en gang i tiden). Ellers kan man jo egentlig bare kategorisk si at "ciklider må ikke holdes sammen med fisker som er mindre enn dem"...og det blir feil, syns jeg. Det fins verre ciklider enn scalarer når det gjelder jakt...ihvertfall om man gir dem tilstrekkelig med annet levende/frossen-for.
Helt enig. Jeg tenkte nok mer i baner å forhindre skuffelser som kan oppstå når fisker spiser hverandre. Og er enig i at innlegget mitt kunne fungere relativt avvisende på ønsket om å oppleve ciklider i akvariet… Får håpe at trådstarter ikke opplevde dette som en altfor sterk kalddusj..:-/
Tipper det går bra Og som nybegynner må nok trådstarter regne med overraskelser av negativ art, som alle akvarister gjør...også vi 'oldiser'.

jeg tror det beste trådstarter kan gjøre er å starte med en liten gjeng unge, små scalarer som skal "flaskes opp". Etter hvert vil nok et par skille seg ut, og de andre bør flyttes til et annet kar. Det opplegget burde sikre en grei og konfliktfri start for dette selskapskaret.
Med noe sånt som 12 coryer, 4-5 SAE og 15 rødmunnstetra blir dette et fint kar, tror jeg.
thankthefishtank: Du har helt rett, det går en grense og det er den jeg ønsker å finne.
Jeg ønsker å finne den balansen i karet der filter klarer den jobben det skal gjøre og att fisk får den plassen de treng for ikke å mistrives. Men det er et selskapskar så jeg ønsker fisk å se på. Så da er det for min del "jo mere fisk, jo mere underholdning"

Men jeg ønske ikke bare å pøse på med x-antall fisk for og ha mye å se på, men heller finne den "rette" underholdningen

Karet er 50x120x50cm hbd så det er vel stort nok for scalare?

Legger ved noen bilder av hvordan det er innredet foreløpig. (Litt dårlig kvalitet på bilder, men dere ser nå hvordan det er)

PS: Jeg er ingen "landskapsarkitekt" så jeg tar gjerne i mot forslag til inredning
Syntes karet så skikkelig fint ut. Fikk litt inspirasjon jeg nå til hvor jeg skal plassere røttene og plantene mine. Jeg vil nok fylle litt mer på med planter på sidene, men hå stor åpen sandplass i midten.
Hei. Objektivt sett, mener ikke å stå her med frådende munn å være negativ, men ankepunktet mot å holde Scalare i ditt tilfelle må vel være karets noe beskjedne høyde... 50 cm. Du mister jo i utgangspunktet høyde pga sand og avstand overflate/topp. 10-15 cm. Dessuten vil jo andre fisk, røtter og planter redusere effektivt midtskjikt ganske vesentlig. Antar uten videre at ungfisk kan ha ett rikt liv i karet ditt og ovennevte sikter seg da inn mot voksne eksemplarer. De blir jo raskt store om forholdene næringsmessig er tilrettelagt. Synes ellers at oppsettet ditt ser fint ut og fortsatt lykke til ønskes.
Takker for alle tilbakemeldinger.
Det er ingenting som er skrevet her så skremmer meg av med denne interessen, tvert imot bare inspirerer meg til å lære mer om denne fantastiske hobbyen.

Kanskje jeg skal revurdere det med scalare da.

Prøve med øksefisk istedenfor

Uansett så er det mange uker til jeg kan ha fisk i det så hvem vet, kanskje jeg finner noen
andre spennende fisk jeg heller vil ha.



Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap