Grønn nybegynner

Jeg er nettopp startet opp med fisker (ferskvann) for ca 2 mnd siden.
Gikk fra en liten gullfiskbolle til ett lite akvarie på 24l til ett på 60l og i morgen får jeg ett på 180l. Jeg er sååå spent og redd på samme tid.
Hva er det aller verste jeg kan gjøre i den nye overgangen? Sikkert mange men har dere noen verstinger ang feil.
Veldig takknemmelig for svar
Velkommen til AF
Verstingen er definitivt å sette inn fisk før filteret er godt og vel innkjørt. Så det lønner seg å kjøre inn nøye. Med dråpetester og salmi-innkjøring går det fint Les om innkjøring her, hvis du ikke har gjort det.
Grønn nybegynner
Tusen takk for svar. Så, ett annet sprs. Jeg har så lyst på Discus. Kan jeg ha det sammen med andre vanlige, rolige fisker?
En 180 liter kan man til nød ha som oppvekstkar til noen ungfisker, og som lekskar til et par. Dette er fisker som blir store, og ikke minst høye, så de bør helst ha litt mer plass å røre seg på. Det også litt begrenset hva man kan ha av andre arter. Blandt annet vil discus ha ganske varmt vann, mer enn de fleste andre arter tåler i lengden.

En annen ting er at discus er ganske jobbige fisk å holde. De krever vannbytter nesten hver dag og er følsomme når det gjelder vannverdier. Å mate dem er også et kapittel for seg selv. Så discus er ikke noen god nybegynnerfisk, vil jeg si, og ikke så velegnet i et selskapsakvarium. Det kan nok lønne seg for en "grønn" akvarist å samle litt erfaring og kunnskap før discus kommer på tale.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap