Yngel

Hei er det noe som kan svare meg på oen spørsmål her. Jeg er helt fersk i geme,Har guppy g platy fiske.Dem for mye øngel men det blir bare jenter.Har akvariet på 125 l og tempraturen står p 28 grader. Hva skal tempraturen stå på for at det skal bli noen gutter da.
Er det noen spesiell grunn til at du har så høy temperatur ?
Jeg syns du skal få ned temp til 25-26 grader, det vil fiskene ha godt av rent fysisk. I så høy temperatur må alle prosesser i kroppen jobbe hardere, og det sliter på fiskene. Om det vil gi hanner, er umulig å si før du har prøvd.
Ellers kan det være noe med vannverdiene...hva slags GH og pH har du i akvariet ?
Yngel
når jeg begyne med akvarie så fikk jeg besjed at jeg kunne sett tempen på 28 grader fra dyrebutikken. Gh og ph veit jeg ikke akkurat nå. Men skal få sjekket de i løpet av dagen. Takk for at du tar deg tid il å svare meg.
Yngel
jeg har nå tatt test på vannkvaliteten Den viste at jeg kunne ta et vannbytte. Det er utført så har jeg satt ned tempraturen på 26 grader. Da ggjennstår det og se om det blir noen gutter i fremtiden.Takk for hjelpa.
Hvor gamle er Guppy yngelen blitt da du sier det bare blir jenter?
Hva var vannverdiene, da? Hva målte du med?

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at vannverdiene viste at du kunne ta et vannbytte? Vannbytter skal utføres rutinemessig uansett hva vannverdiene er (noen ganger trengs ekstra vannbytter også).
Vannbytte
ja jeg brukte slik strips som var 6 testa i en strips. Alt visste ok men ikke den første ruta på stipsen. Den ble rosa og det betyr og skyfte vann.Elles så kom dem første ynglene 05 09 2015 og og flere etter den tid. Men jeg bytter en tredjedel vær andre uke.Og platy yngel bare jenter det også
Slamsuger
Inger Dahl
ja jeg brukte slik strips som var 6 testa i en strips. Alt visste ok men ikke den første ruta på stipsen. Den ble rosa og det betyr og skyfte vann.Elles så kom dem første ynglene 05 09 2015 og og flere etter den tid. Men jeg bytter en tredjedel vær andre uke.Og platy yngel bare jenter det også





Er det noen som kan anbefale en god slamsuger som er lettvint å bruke og som er effektiv. Karet mitt er på 126 liter og ett på 60 liter og yngelkar på 20 liter.
Strips-tester er meget upålitelige, og kan vise "ok" når det ikke er det, og omvendt. Skaff deg skikkelige dråpetester, det bør enhver akvarist ha.

Hva var pH og GH i følge strips-testen da ? "Ok" er et intetsigende resultat, siden noe som er ok for 1 art kan være helt feil for en annen art når vi snakker GH og pH.
Vannverdier
jeg kjøpte stips for en par dager siden. Han som jobbet i butikken sa at dette var like bra som dråpetester og enklere. Han tok en test på ett kar der og forklarte alt etter på. Da trodde jeg på han jeg.
Inger Dahl
jeg kjøpte stips for en par dager siden. Han som jobbet i butikken sa at dette var like bra som dråpetester og enklere. Han tok en test på ett kar der og forklarte alt etter på. Da trodde jeg på han jeg.


Det stemmer absolutt ikke om strips. De er notorisk upålitelige og unøyaktige. Man kan f.eks. ha mye nitritt eller nitrat og ikke få noe utslag. Istedenfor å bruke strips, kan du like gjerne stå og gjette resultatene selv, det blir omtrent like pålitelig.

Jeg testet strips mot dråpetester en gang og sammenlignet resultatene i flere ulike akvarier, og det var skremmende hvor unøyaktige de var. F.eks. et gh-resultat på 5 med dråpetester, ble 0 med strips...! (bare et eksempel)
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap