- Hjem
- Forum
- Fór og fóring
- Tips til en fersking?
Tips til en fersking?
Jeg har arvet et kar med fisk, og selv om vi hadde akvarium da jeg var liten vil jeg ikke akkurat karakterisere meg som særlig dreven..
Nå har jeg en salig blanding av fisk og lurer altså på om det er noe spesielt - i såfall hva - som er lurt å gi dem, annet enn flakfôr.
Disse har jeg:
4 pakistanbotia (For noen matvrak! Den største begynner å bli tjukk..)
1 scalare
1 kinesisk værål
2 glassmalle
1 gibbiceps
3 ancistrus
1 rødmunntetra (stakkar)
2 SAE
Alt av tips tas imot med stor takk! Vil jo at fishen skal ha det bra
Nå har jeg en salig blanding av fisk og lurer altså på om det er noe spesielt - i såfall hva - som er lurt å gi dem, annet enn flakfôr.
Disse har jeg:
4 pakistanbotia (For noen matvrak! Den største begynner å bli tjukk..)
1 scalare
1 kinesisk værål
2 glassmalle
1 gibbiceps
3 ancistrus
1 rødmunntetra (stakkar)
2 SAE
Alt av tips tas imot med stor takk! Vil jo at fishen skal ha det bra
Postet 12.10.15 kl 21:27
Mallene bør få algetabletter. Disse synker ned til dem. De spiser også agurk og en del annet. Ellers tar de seg av algene i karet ditt. Men litt tillegg trenger dem. En trerot er også fint å ha for fordøyelsen dems. Husk at Gibbiceps blir veldig stor og trenger mye plass. Søker du på artene her på siden vil du få opp informasjon om de forskjellige. Mye info i forumet også.
Postet 12.10.15 kl 21:57
Det første jeg ville kjøpt, er tabletter ment til bunnfiskene. Det får man på dyrebutikken for en 200-lapp. Både mallene, scalarene og SAEene mine elsker denne maten, og kaster seg over den, med en gang den daler ned til bunn. Ellers så er bunnfisker veldig glade i agurk, squash og erter.
De andre fiskene tar heller flakfor og mat som svever rundt fremfor tabletter på bunnen. Mat dem gjerne med små biter av reker og erter for å variere kosten litt, og viss du har mulighet burde du gi de levendefor. Flakfor burde egentlig vært siste løsning...
Når det er sagt så burde du kanskje kjøpe et par fisker til. Slik at fisken trives bedre. Både SAE, Rødmunntetra og glassmalle er stimfisk, og bør helst være i en gruppe på minst 5 stykker. Viss det er trangt om plassen er det kanskje bedre å selge unna noen, og kjøpe inn noen andre. men ta vare på SAEene, de er gull verdt når det gjelder alger!
De andre fiskene tar heller flakfor og mat som svever rundt fremfor tabletter på bunnen. Mat dem gjerne med små biter av reker og erter for å variere kosten litt, og viss du har mulighet burde du gi de levendefor. Flakfor burde egentlig vært siste løsning...
Når det er sagt så burde du kanskje kjøpe et par fisker til. Slik at fisken trives bedre. Både SAE, Rødmunntetra og glassmalle er stimfisk, og bør helst være i en gruppe på minst 5 stykker. Viss det er trangt om plassen er det kanskje bedre å selge unna noen, og kjøpe inn noen andre. men ta vare på SAEene, de er gull verdt når det gjelder alger!
Postet 13.10.15 kl 13:36
Sånne tabletter fulgte faktisk med sammen med resten av utstyret ser jeg, så det kan jeg gi! Den store gibbicepsen er faktisk oppe i overflaten og slurper flakfôr sammen med de andre, han virker veldig aktiv og sosial til å være en sånn type fisk egentlig. De jeg har sett før har liksom gjemt seg bort så godt det lar seg gjøre, men han gidder ikke prøve en gang..
Reker, erter, agurk og squash er notert! Med levendefôr, mener du typ mygglarver og sånt? For det husker jeg at vi hadde til fisken da jeg var mindre.
Den stakkars tetraen er nok litt ensom ja, og SAE'ene har jeg tenkt å kjøpe flere av. De ble i utgangspunktet kjøpt inn nettopp for å hjelpe meg med å bli kvitt litt alger. Glassmallene visste jeg ikke at også likte seg i stim, men da er det også notert bak øret til neste handel!
Både scalaren og gibbicepsen er egentlig for store for karet mitt nå, så når jeg bare har fått ut dem kan jeg fylle opp med mer annet!
Takk for masse nyttige innspill!
Reker, erter, agurk og squash er notert! Med levendefôr, mener du typ mygglarver og sånt? For det husker jeg at vi hadde til fisken da jeg var mindre.
Den stakkars tetraen er nok litt ensom ja, og SAE'ene har jeg tenkt å kjøpe flere av. De ble i utgangspunktet kjøpt inn nettopp for å hjelpe meg med å bli kvitt litt alger. Glassmallene visste jeg ikke at også likte seg i stim, men da er det også notert bak øret til neste handel!
Både scalaren og gibbicepsen er egentlig for store for karet mitt nå, så når jeg bare har fått ut dem kan jeg fylle opp med mer annet!
Takk for masse nyttige innspill!
Postet 13.10.15 kl 19:57
Postet 13.10.15 kl 20:08
SilverShadedErter er fint...men hus å bruke friske (ikke tørkede !). De må forvelles og skrelles. Frisk spinat er også fint...gjøres på samme måte, med lett forvelling. Også friske unge brennesleskudd kan brukes slik og er veldig sunt.
Kan ikke tørkede erter brukes, de bløtlegges og kokes jo på vanlig måte først?
Spinat har jeg med jevne mellomrom, så det kan jeg bruke!
Vanlige salattyper hender det jo man får litt igjen av, kan det brukes?
Postet 13.10.15 kl 20:44
Postet 13.10.15 kl 21:31
Ok, da vet jeg det takk igjen!
Litt på siden av temaet, men er det forresten vanlig at botia er noen vanvittige matvrak? Jeg har fire stk pakistanbotia og de begynner å få greit runde mager nå alle sammen. Kan absolutt være at jeg har overfôret litt, men det er bare disse fire som er tjukke, ingen av de andre fiskene i karet.
De svinser kontinuerlig rundt og snuser etter noe å spise, virker det som?
Litt på siden av temaet, men er det forresten vanlig at botia er noen vanvittige matvrak? Jeg har fire stk pakistanbotia og de begynner å få greit runde mager nå alle sammen. Kan absolutt være at jeg har overfôret litt, men det er bare disse fire som er tjukke, ingen av de andre fiskene i karet.
De svinser kontinuerlig rundt og snuser etter noe å spise, virker det som?
Postet 13.10.15 kl 22:17
Pakistanbotia som er glad i mat.
Botiaer er veldig glade i TabiMin som er beregnet på div bunnfisk som ikke er så glade i grønt. De andre: Ancistrus og Gibbiceps skal ha Plecomin, Vipachips eller lignende. De to Min ene er fra produsenten Tetra og er etter min erfaring trygt og godt for. Hvor stort er akvariet ditt? Det er lettere å hjelpe deg om en vet litt mer. En til to tabletter pr fisk burde holde lenge(Pr. døgn). I naturen lever mange Botiaer av snegler. Jeg vet ikke om det gjelder Pakistanbotia men tror nesten den kan gjøre det på grunn av lik form på munnen som på min Praktbotia.
Over til det du spurte om:Alle botiaer er trill runde, men smalner litt av mot hver ende. Men de fleste fisker dør av overforing ikke av sykdommer dessverre. Lykke til. Om du har lyst på hjelp og en fiskeprat med en med nesten førti års erfaring så ring Inger på 41295210
Over til det du spurte om:Alle botiaer er trill runde, men smalner litt av mot hver ende. Men de fleste fisker dør av overforing ikke av sykdommer dessverre. Lykke til. Om du har lyst på hjelp og en fiskeprat med en med nesten førti års erfaring så ring Inger på 41295210
Postet 15.10.15 kl 06:45
Endret: 15.10.15 kl 06:47
Erter ; bruk frosne som du tiner i lunkent vann
Jeg brukte opptinte frosne erter som mat til flere kull Ancistrusyngel. Trolig har du en leksgruppe med begge kjønn. Har du huler til dem vil de leke og det vil dukke opp små miniatyrer av foreldrene med jevne mellomrom. Ta erten mellom fingrene og klem til det ytterste skallet sprekker. NB!for heller litt i underkant enn for mye. De gnager på planteblader og beiter på alger også.
Postet 15.10.15 kl 07:09
OttodillaBotiaer er veldig glade i TabiMin som er beregnet på div bunnfisk som ikke er så glade i grønt. De andre: Ancistrus og Gibbiceps skal ha Plecomin, Vipachips eller lignende. De to Min ene er fra produsenten Tetra og er etter min erfaring trygt og godt for. Hvor stort er akvariet ditt? Det er lettere å hjelpe deg om en vet litt mer. En til to tabletter pr fisk burde holde lenge(Pr. døgn). I naturen lever mange Botiaer av snegler. Jeg vet ikke om det gjelder Pakistanbotia men tror nesten den kan gjøre det på grunn av lik form på munnen som på min Praktbotia. Over til det du spurte om:Alle botiaer er trill runde, men smalner litt av mot hver ende. Men de fleste fisker dør av overforing ikke av sykdommer dessverre. Lykke til. Om du har lyst på hjelp og en fiskeprat med en med nesten førti års erfaring så ring Inger på 41295210
Takk for masse god info om botia! Det er Plecomin-tabletter jeg har, men botiaen forsyner seg grådig av de også. Jeg har 125-liters akvarium, ikke kjempestort, men plass til en del.
Jeg har gitt litt av de tablettene, men da kan jeg trygt gi mer hvis de skal ha en per fisk. Jeg har jo 3 ancistrus og 1 gibbiceps, men har stort sett gitt 2 tabletter om gangen, og ikke hver dag heller.
Hvis botiaen har en tendens til å være trillrunde så har jeg enda masse å gå på, mine har skikkelig kulemager når de har spist godt, men neste morgen er de slankere igjen, så da har jeg nok ikke overfôret så mye som jeg kanskje trodde. Bra! Da høres det egentlig ut som om jeg er på rett vei bare jeg får ordnet en stim til de som helst vil ha det!
Tlf til Inger er notert!
Postet 15.10.15 kl 12:31