Nannacara anomala, begge kjønn?

Kjøpte i går et par med Nannacara anomala, eller det vil si jeg tror det er et par. Men er samtidig usikker. Det p.g.a den jeg tror er hue, har også en del blåfarge (men er mest gul) Kanskje dette er normalt for huer? (bildene kunne hvert bedre, men dem er fortsatt skye)
Ang kjønn
Di to første bildene blir litt missvisende p.g.a bruk av blits. Live så ser ikke den minste så blå ut, bortsett fra man ser en del blått ved gjelene. Her er et nytt bilde uten blits. Jeg begynner å roe meg ned med at dette er begge kjønn. Den største tror i hvertfall den andre er hue
Stemnings bilde
Satt på post å venta på nykomlingan, men dem dokka ikke opp. Så da ble det et stemningsbilde i steden
Begge kjønn, ja…:-)
Jeg har hatt denne arten for noen år siden. Det ser absolutt som om du har fått begge kjønn. Dette antar jeg på bakgrunn fra tegningene og formen på hodet til den minste. Det ser ut som en hunn.
Hvis de trives godt så er det mulig de leker ganske kjapt. Da vil hunnens utseende endre seg, og hun vil definitivt bli sjefen i forholdet.
Og da er det mulig det er hannen som trenger en tilflukt i et annet akvarie for at han skal overleve.
Hunnen vil da være blåsvart og gul - og veldig sint.
Savner mine…

Og grunnen til at du ikke ser de, kan være at de er litt sky i starten. Og/eller at de prøver å få fram et kull.
Ja jeg vet hoa blir skikkelig hissig under lek. Vi har et par i Larvik akvarieklubb, der har vi sett hvordan hannen får gjennomgå. Akvariet mitt er på 250L og det er mye røtter med mange gjemmesteder. Så satser på at hannen skal finne en plass han får stå
Var to hanner
Den jeg trodde kunne være hoe, viste seg å være en liten han.

Den er nå forvist til et akvarie i Larvik akvarieklubb, men den har fått med seg en artsfrend som jeg tror kan være hoe (altså påan igjen

Den blå hannen som ble igjen her hjemme har i hvertfall fått seg ei hoe no.
Det ser virkelig ut som det er noe på gang der

Nye bilder av den som virkelig er hoe
Nå er det ut til å bli gang, ja. Lykke til.

Når det er to hanner på begrenset plass vil den dominante ha full størrelse og farger, mens den underdanige vil påta seg formen til en hun i form av størrelse, den brune stripa og mer nøytral farge, som du ser av de første bildene. Du vil allikevel ane at det er en han i form av blåskimmer, noe hunnene aldri vil få. Ser ut til at fiskene merker dette i mindre grad enn oss.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap