Ukjent for meg

Hei kjøpte noen fisk på Herkules zoo i Skien for en tid tilbake også har jeg ikke klart og finne ut hva denna typen heter igjen for jeg skulle hatt tak i noen fler hanner, er det noen som vet hvilken type det er ? Hadde 5 gutter en stund men de herjet fælt sammen, men forsvant sporløst en etter en. Nå er det bare 1 hann igjen og 2 hunner . Han virker som han har mistet helt livsgleden etter de andre forsvant og ser gammel ut
Syns det minner om en eller annen Pseudomugil-art. Hva slags vannverdier har du ?
Verdier
NO3 = ca 50
NO2 = ca 1
Gh = >10d
KH = 6d
Ph = 6,8
Ja det er nødt til og være en av de typene for hunnene jeg har ligner veldig bildet
Det er ikke så rart om fisker dør hvis du har 1 ppm nitritt. Dette er dødelig over litt tid, iallfall for små fisk. Nitritt skal være på null i et akvarium med fisk. Du har også alt for høyt nitrat-nivå, det bør ikke være særlig over 20 ppm. Med slike vannforhold er det bare store vannbytter som kanskje kan redde noen fisk.

Enten er ikke filteret innkjørt, eller det er underdimensjonert, skittent eller feil satt opp. Det er også mulig du har rotet masse i et skittent bunnlag.
Hvor stort vannbytte burde jeg ta? 30-40 liter?
Det kommer selvsagt an på hvor stort karet er ! Du bør bytte minst 50%, minst 1 gang hver dag, til problemet er borte. Bytt med luftet og temperert vann. Senk temperaturen et par grader i karet...sakte. Da bruker fiskene mindre oksygen.

Er karet helt nylig oppsatt, og ikke innkjørt ?
Ja det er 120 liter så jeg kan bytte vann og senke tempraturen den har ligget på 24 grader, ja det er ganske nytt 2-3 mnd, hva har jeg gjordt galtfor og få slike verdier? Tusen takk for all hjelpen
Du har ikke kjørt inn filteret, vil jeg tro...altså satt inn fisk i et kar uten fungerende filter. Dette resulterer uvergerlig i at fiskene dør pga. at de forgiftes av sitt eget avfall. Vannbytter er som sagt eneste brukbare botemiddel. Vannbytter vil også være med på å få ned nitrat-nivået.

Kanskje det ville være lurt om du leste deg opp på innkjøring og nitrogensyklusen...om du søker på dette i forumet vil du få masse treff.

Bare hyggelig å hjelpe...vi ser lignende tilfeller veldig ofte her på AF, ofte pga. at dyrebutikk-ansatte har gitt null eller spinngal informasjon.
Her har du en tråd fra en slik situasjon...masse lærerikt stoff der !
Frode Pedersen
NO3 = ca 50 NO2 = ca 1 Gh = >10d KH = 6d Ph = 6,8

50 (!) i nitrat? Herregud, skifter du aldri vann? Det var mye! Og 1 i nitritt, det er jo ren gift.

Det du lister opp der ser ut som de fire-fem standardverdiene som finnes på en strips-test.... Er det det du har brukt å teste med her? I så fall kan man overhodet ikke stole på resultatene. De virker jo helt ville. Å ha 1 i nitritt er jo døden for fisk.

Hvor lenge har du hatt akvariet i drift egentlig? Jeg tipper fiskene dine dør av innkjøringsgiften nitritt.

Nå må du skifte vann daglig, minst 30-40%, inntil du har fått kjøpt deg de viktigste vannverdi-testene i DRÅPEtester. Du kan kjøpe alle du har listet opp ovenfor, eller minimum ph, nitritt og nitrat.

REDIGERT;
jeg ser nå at du skriver ovenfor at akvariet har vært i drift 2-3 mnd. Da begynner jeg å mistenke at noe er galt med filteret ditt. Nå, etter tre mnd, burde det ha gått såpass tid at filteret ditt skulle klart å takle nitritten og nedbryte den til null. Da blir neste spørsmål; hva slags filter har du ? (modellnavn og nummer og merke)
Hva er inni filteret og hvordan behandler du filteret? Har du renset det og i så fall, på hvilken måte?
Det er noe muffens her, siden du har så skyhøy nitritt etter tre måneders drift. Tror filteret ikke er riktig i forhold til akvariestørrelsen, ellers så mangler det filtermedier av riktig type inni. Viktig at du svarer på disse spørsmålene om filteret ditt.

Hvor ofte bytter du vann i akvariet ditt forresten? Det er anbefalt å bytte vann ca en gang i uken, og da rundt 20-40% avhengig av fiskemengden og fôringsmengden. Et vanlig selskapsakvarium med moderat med fisk, kan man bytte ca 30% vann på en gang i uken, som en grei tommelfingerregel.
Jeg har en eheim pick up 160
Tror kanskje jeg byttet vann feil før tok en 10 liter ut og nytt inn et par ganger nå tar jeg 30-40 liter ut av gangen så reint vann jeg har 120 liters akvarium har fått nitritt til null nå
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap