Pleco avføring?

Hei!

For to dager siden skaffet jeg meg en pleco på rundt 5-10cm. Det bor 4 guppyer sammen med denne, men jeg merka masse avføring på sanden, hvordan kan en pleco få til så mye på to dager?
Det er ingen problem for Pleco å produsere så mye avføring. Pleco er også en fisk som blir ganske stor, 40-50 cm, så din 70L Blir nok fort for lite.
Hmm.. Noen tips til å få tatt det bort da? Oida, hun i dyrebutikken sa den var ferdig vokst..
Om det er ferdig vokst.....
Sikker på at det ikke er snakk om en Klovnepleco?
Denne blir ikke så veldig stor.



Men derimot vanlig Pleco eller Seilfinnepleco blir gigantiske.

Legg gjerne ut et bilde av denne plecoen her så kan du få hjelp til identifikasjon av den.
Ta bilde av den så finner vi ut av det.
Et godt tips, ikke hør så mye på dyrebutikken, de har som oftest ikke peiling på hva de snakker.
Sunniva Bjørkvik
Hmm.. Noen tips til å få tatt det bort da? Oida, hun i dyrebutikken sa den var ferdig vokst..


Når man har L-maller, er det ganske vanlig at man må slamsuge akvariet i blant, da de produserer en hel del avfall som du ser De gnager i seg treverk fra røtter, det er viktig for fordøyelsen deres.
Slamsugere finnes i mange modeller og utførelser, f.eks. denne, og noen har til og med batteri. Andre benytter seg av heverteffekten og funker på den måten. Pris fra 40-50 kr til noen hundre, avhengig av modell. Jeg har bare brukt den rimelige typen og er fornøyd med det.

Du kan søke på ordet "slamsuger" i nettbutikken jeg linker til ovenfor, så ser du alle de ulike modellene de har inne. Det er nok et must å ha slamsuger når man skal ha L-maller
mona o
Det er nok et must å ha slamsuger når man skal ha L-maller :)


Et lite PS! til innlegget mitt ovenfor om slamsuging. Er du ukjent med det, så finnes det "How to" om det videoer på YouTube, eller du kan gå i en zoobutikk og spørre om de kan demonstrere bruken for deg i et av akvariene. Det er ikke noe vanskelig og er fort gjort.
Okei tusen takk for alle svar! veldig vanskelig å få tatt bilde av den da den ligger oppned under rota jeg har hele tiden. Den er svart med oransje/gullfargede prikker iallefall.
Sunniva Bjørkvik
Den er svart med oransje/gullfargede prikker iallefall.

Kan det være golden nugget du har...?

Er du klar over hvor stor denne kan bli med tiden? Hvor stort/lite akvarium har du?
Jeg fikk beskjed i butikken om at den ikke ble større enn hva det var og den ligner på en malle jeg hadde tidligere og den var liten. Er klar over at pleco blir stor, men jeg fikk beskjed om at det ikke var en pleco. Selvom jeg synes nå det ser ut som en
Det beste er at du selv skaffer info om hvordan fiskene er og leser deg opp på dem FØR du kjøper dem, dyrebutikkene vet ofte ikke hva de snakker om, og som dyre eier er det i følge norsk lov ditt ansvar å til se at dyrene/fiskene har det best mulig og får det stellet som dem krever.
Jeg skulle da ha en malle? Er vel ikke min feil at jeg ikke ser forskjell på alle arter og jeg får feil info fra butikker?
Det er faktisk ditt ansvar å vite hva du kjøper.
Nå syns jeg at det må bli slutt på hakking på de som faktisk ikke er så erfarne. At de kjøper noe etter anbefaling fra faghandelen og gjør så godt de kan. Ikke alle har kunnskap til å overprøve butikken.
Di fleste av oss har gjort tabber i starten som vi lærer av.
Tabber som det og få feil info i butikken, noe som skjer meget ofte dessverre.
Meget mange som jobber i dyrebutikk har for lite eller ingen peiling på fisk.
PS! Noen få vet hva dem snakker om når det kommer til fisk.

Så vi finner fort ut at det er som du sier BlueWater Saltvann, det er vårt eget ansvar og vite hva vi kjøper. Vi selv må lese oss opp på en hel masse.
ringeriksakvarie
Nå syns jeg at det må bli slutt på hakking på de som faktisk ikke er så erfarne. At de kjøper noe etter anbefaling fra faghandelen og gjør så godt de kan. Ikke alle har kunnskap til å overprøve butikken.

Hakking? Det er generell info om generelt dyrehold. Samme gjelder for alle andre dyr. Ingen kjøper hest, putter den i et kattebur og håper det går bra, fordi man vet bedre enn som så. Samme for fisk, man bør skaffe info, før man kjøper.
Her er bilde av den, fikk ett forslag om det kan være en Gibbiceps. Ikke vet jeg, tror uansett jeg skal få "omplassert" den da den kan bli enormt stor som jeg ser på nettet og skiter til karet veldig mye
Går ikke an å forvente at man skal sette seg inn i alle mulige fisketyper før man kan ha akvarium. Er faktisk ikke alle som greier å se forskjell på maller da enkelte er så og si like.
Sunniva Bjørkvik
Går ikke an å forvente at man skal sette seg inn i alle mulige fisketyper før man kan ha akvarium. Er faktisk ikke alle som greier å se forskjell på maller da enkelte er så og si like.


Det du sier her er rett, det er ikke lett å se forskjell på fiskene helt i starten.
Enda verre er det da dem i butikken der du handler gir deg totalt feil info.

En haug om ikke di fleste har gått i butikkfella, ink. meg :-S

Har man først gått i den fella en gang lærer man at det er meget smart og sette seg ned og skaffe bøker om det meste så man i ro og mak kan sete seg ned og lese om og se på bilder av fisker så man lærer seg forskjellen på di forskjellige typene selv.

Tilleggsinfo :
Jeg ble såpass villedet at jeg endte opp med 4-5 karr + 1-2 yngel karr på kort tid.
20l-250l
Dette grunnet kravene på vannverdiene ikke var di samme + fiskens størrelse i voksen alder og gemyttet.

Dette klarer du det er jeg sikker på.

Lykke til videre
Ja det er fort gjort, men man lærer mer og mer etterhvert! Tusen takk for det
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap