Første rio 180l!

Hei! (Lager ny tråd, istedet for poste i den gamle)

Har vært så heldig og kommet over ett Rio 180L til redusert pris, 100% ubrukt og nylig kjøpt.
Det kribler i fingrene, sliter litt med å finne ut hva jeg skal starte med!

Innkjøring!
Bakvegg. Hvordan rengjør man disse? Tenkte å kjøpe sånn tykk som dekker til bak og filteret.
Kan jeg sette planter og dekor nedi under/før innkjøringa? (+ bakvegg)

Jeg har følgende utstyr:
Akvarie Rio 180L + filteret Bioflow
Håv
Easy-Life Easystart, Bacterial Combi System 250ml
Easy-Life Filter Medium, conditioner - tonic - prophylactic 500ml
Digitalt Termometer
1 pyntegjenstand
40kg grus

Vet jeg trenger dråpstester, er det noe annet jeg trenger?

Har lest gjennom innkjøringstråden med salmiakk og det virker bra. Jeg er HELT ny og mye virker gresk for meg.
Jeg har ikke noe hastverk med å få fisk i så snart som mulig, vil ha skikkelig innkjøring på plass først. Det var mye god info i tråden om salmiakk innkjøring, men sliter med å finne ut hva jeg skal gjøre for mitt kar. Finnes det noe step-by-step guide? I hvert fall for starten.

Tips/råd mottas med stor takknemlighet.
Gratulerer med akvarium. Jeg vil først linke til en tråd jeg kom på at jeg hadde svart i, om utstyr man trenger - her.

Ang. salmi-innkjøring - fortsett å lese til du forstår det, prøv å skrive en liten steg for steg-"plan" for deg selv. Forståelse av prosessen gjør det lettere å gjennomføre. Still spørsmål og oppdater her på forumet underveis, så får du gode råd og løsninger på evt. problemer som oppstår. Tips til starten:

- Mål vannverdier i kranvannet.
- Sett opp akvariet ditt med alt, inkl. planter, pynt og sand, ha i vann og start filter og varmekolbe. Evt. juster vannverdiene hvis du allerede nå vet at du skal ha fisk som krever andre vannverdier enn kranvann/akvarievann har.
- Start Salmiinnkjøring. Beregn startdose med Salmi utfra vannvolumet og Salmi-kalkulatoren. Du skal sikte mot 4 ppm NH3/NH4.

Fort og gæli - håper det hjelper litt, lykke til
Tusen takk!
Etter jeg postet denne tråden så har jeg tenkt mer og mer på salmiakk innkjøringa og ting faller på plass. Skal lese (mye) mer senere ikveld! Foreløpig ikke en dråpe i akvariet.

Vil ha fisk som "lever i harmoni".. for å si det slik. :P
Ancitrus vil jeg ha, ellers små/store fine fisk som ikke er aggressive eller napper/spiser slør til andre fisker.
Noen forslag?

Syns forresten Kuhlii ål så veldig fin ut, noen som har erfaring? Og eplesnegler?
Jeg har erfaring med kuhlii-ål (botiatype).

Disse er meget lette og ha med og gjøre, bare husk på at det MÅ ikke finnes innkjøpte snegler i samme karr som disse siden botiatyper er sneglespisere.

Pestsnegler blir snacks og gjerne et herremåltid for dem om det er masse av dem

Så med fisker av botiatyper da holdes karret rent for pestsnegler.

Husk på og ha en stor nok gruppe sammen siden dem er stimfisker og trives beste da dem er mange (8+)

Takk for info! Skal sørge for å ha flere av dem! Syns dem er så kule og så kjekt å høre at de lette å ha.

Da har jeg kommet frem til Ancitrus og Kuhlii ål til nå, på tide å grave seg ned i fiskedatabasen.
SNAKK OM TIMING ALTSÅ!
Tusen takk Og takk til Silvershade også!

Har nå brukt.. oppimot 3 timer på å finne fisker som jeg kan ha i. Skriver ned alt jeg vil ha med detaljer og slikt, så sorterer jeg ut ifra PH/GH/Temp senere. Alt fredelig.
Spørsmål om innkjøringa.

Har ikke test kit men bestilt fra nett. Kan jeg fylle karet med dekorasjoner, planter og vann slik jeg vil ha det og la det stå? Uten å gjøre noe frem til jeg får test kit (JBL).

Evt. kjøpe kun NH3/NH4 dråpetester og starte innkjøring nå? Slik jeg forstod guiden så skulle man få 4 ppm ammoniakk i starten, deretter la det stå 3-4 dager før man tester pånytt. Så trenger strengt tatt ikke PH/GH/NO2/NO3 testene fra starten av?

Og er dH og KH og GH det samme?
Det står f.eks. "GH (Hardhet): 0-5 dH" på detaljene i fiskebasen.

Vil utnytte helgen, hehe!
Tenker du på å kjøpe en av testkoffertene til JBL ? Den minste har ikke de testene du trenger (men derimot noen du ikke trenger), den største har mer enn du trenger og kommer til å trenge (og koster dermed for mye).

Du kan godt sette opp karet og la det rusle og gå noen dager mens du venter på tester, men du vinner ikke noe på det. Det der med å kjøpe bare ammoniakk-testen skjønte jeg ikke helt...da kan du vel like godt kjøpe de du trenger ? Det er godt mulig å starte med Salmi så lenge du har ammoniakk-testen, bare det ikke betyr at det går for lenge før du skaffer de andre.

°dH (tyske grader) er den vanligste "målenheten" for GH (General Hardness/permanent hardhet).
Nei, KH og GH er absolutt ikke det samme. KH (temporær hardhet) er et mål på vannets innhold av karbonat- og bikarbonat-ioner (CO3-- og HCO3-). Dette er med og bestemmer karets buffer-evne.
GH er et mål for antallet multivalente mineral-ioner i vannet, i praksis bestående hovedsaklig av kalsium- og magnesium-ioner (Ca++ og Mg++). Til sammenligning : 1°dH= 17.8 ppm
Kjøper testkoffert til JBL som inneholder PH, KH, Co2, No2, No3, NH4 og NH3. Mangler vell GH test da så er det komplett?
Jeg tenkte å kjøpe ammoniakk test i starten for å komme igang, regner med å ha resten av testene innen kort tid. Butikkene lokalt her selger kun testene enkeltvis, og det blir en god del dyrere enn å kjøpe kofferten. Så koffert bestilt på nett, kjøp ammoniakk enkeltvis her og start innkjøring, så kommer koffert i Posten innen kort tid.
Takk for info om GH/dH/KH.
I det settet er det 5 tester : NH3/NH4, NO2, NO3, KH og pH 3-10.
I tillegg ligger det med en CO2-tabell...altså ikke CO2-test.

pH 3-10 er ikke noe særlig å ha...den måler bare med en oppløsning på en halv grad (ikke særlig nøyaktig altså) og er ikke lett å lese av heller. Du trenger en pH-test med bedre oppløsning, som pH 6-7.6.

KH er fint å ha, men GH er mye mer nyttig. Du må altså kjøpe to tester til utenom kofferten, dermed er det ikke så billig lenger.
Testkoffert+GH+pH 6-7.6 = 710.43
Enkelttester NH3/NH4+NO2+NO3+GH+pH 6-7.6 = 625.36
B Skattebo
Jeg har erfaring med kuhlii-ål (botiatype). Disse er meget lette og ha med og gjøre, bare husk på at det MÅ ikke finnes innkjøpte snegler i samme karr som disse siden botiatyper er sneglespisere. Pestsnegler blir snacks og gjerne et herremåltid for dem om det er masse av dem :-) Så med fisker av botiatyper da holdes karret rent for pestsnegler. Husk på og ha en stor nok gruppe sammen siden dem er stimfisker og trives beste da dem er mange (8+)

Kuhlii-ål og Botia-artene tilhører begge gruppen smerlinger, men kuhlii-ålen er ingen Botia. Kuhlii-ålene er opportunister og spiser det meste, noen få har også rapportert at de har sett de spise små snegler, men den jakter ikke primært på snegler slik mange Botia-arter gjør. De fleste har antagelig samme erfaring som meg at en gruppe Kuhlii-åler ikke påvirker sneglebestanden overhode, og jeg har heller aldri sett de spise snegler her hos meg, jeg har en enorm bestand av pestsnegler
Da har du vært uheldig eller jeg heldig for hos meg ble der pestsneglefritt ganske raskt.

Legger ved en side om alle botiatypene ink. Kuhlii-ålen den er og er.

De tilhører to litt forskjellige grupper av smerlinger. På engelsk så kalles vel kuhlii-ålene, for eel-loaches i motsetning til "ekte" loacehs. Om du leser litt rundt så er ikke snegler listet opp som vanlig føde for Pangio-artene i motsetning til Botiene. De har ikke det spesielt tilpassede munnpartiet som Botiaene har. Som jeg skrev tidligere så tviler jeg ikke på at de kan ta snegler om de kommer på det, og får det til, de spiser det meste, men de er nok langt fra så effektive som de "ekte" botiaene og jeg har heller ikke lest at de har tatt større snegler. De er blant annet på listen over de artene som regnes for trygge å holde sammen med eplesnegler på Applesnail.net.
Nå har vel kuhlii og eplesnegle ganske forskjellige krav til vannverdier, så er vel ikke noen god kombinasjon uansett.
Ja, så det. Har kun funnet ut hva jeg vil ha i akvariet frem til nå, liste med masse fisk og ulike verdier. Så gjelder det nå å sortere ut hvilke fisker jeg vil ha og hvilke som går overens og har lignende krav til verdier i vannet.
Kuledrøm
Nå har vel kuhlii og eplesnegle ganske forskjellige krav til vannverdier, så er vel ikke noen god kombinasjon uansett.

Jeg kom bare med dette som et eksempel på at kuhlii og større snegler ikke ser ut til å være noe problem. Jeg er enig i at det ikke er en ideell sammensetning, men det finnes andre større snegler, som feks enkelte neritina-arter som kan gå i noenlunde samme verdier som kuhlii. Men jeg fant ingen nettsider for Neritina arter sjø, så da fikk eplesneglefolkenes erfaring være bra nok referanse.
Hei. Vil bare komme med tips til oppstarten. Noe jeg alltid har brukt selv ved nyoppstartet kar. Få noen til å kryste en svamp akvarievann fra et allerede innkjørt akvarium i en fiskepose. Jeg har fått hjelp fra andre akvarister og dyrebutikken har vært behjelpelig ?? Putt Guffen rett i ditt eget kar, så er det klart. Vel og merke ikke overbelaste med for mye fisk fra starten.
Kaiser83 : Skal man gjøre det slik, vil man automatisk få med en kickstart av algesporer og eventuelle smittestoffer. Man skal være veldig kritisk til hvem man tar imot filterguffe fra, og særlig med å få fea dyrebutikk.
Uansett bør man i så fall helle det i filteret, ikke i vannet.
Joda, skal nok være kritisk i dyrebutikken. Menfor meg har det vært et godt alternativ ihvertfall. Unødvendig tungvint med alle disse andre oppstart metodene, i mine øyne ihvertfall.
Tilfeldig bekjentskap
© Emil Andre Rasmussen Engø
Reklame for plussmedlemskap