Planlegging av akvarium helt på nytt

Jeg starter på nytt, og forhåpentligvis med litt bedre forutsetninger enn sist (egen laaang tråd). Nå ønsker jeg å lese meg opp og planlegge godt de neste par månedene.

Over jul skal jeg i gang med ny fisk i akvariet - karet har da kjørt siden 1. september, og vært giftfritt og stabilt i noen måneder.

Har hatt platy og guppy i det, samt et par ancistruser. Dårlig erfaring med guppyene (sannsynligvis pga nybegynnerfeil) og har funnet ut at jeg ikke ønsker å ha det i karet fremover.

Hvilke fisker bør jeg undersøke? Vet at det er en fiskebase her, men aner ikke hvor jeg skal begynne å lete - og får ikke opp noe når jeg legger inn verdiene og størrelsen på karet?
Har notert meg limia, men ellers får jeg bare opp ciklider, og har forstått at de kanskje ikke er en optimal kombinasjon med platy (mulig jeg har misforstått)?

Fiskene må gå godt sammen med platy i et 125 liters kar med PH 7, GH 10+ og temp ca 24 grader. Har p.t. 8 platy og 1 ancistrus.
Vil gjerne ha hardføre fisk, etter å ha opplevd å miste mange. Kanskje greiest om de andre fiskene ikke er levendefødere?
Hei Sissan, jeg ser at du ikke har fått noe svar her ennå, så jeg hjelper deg med å "bumpe" tråden ved å ikke gi deg et fullgodt svar...

Jeg har lite peiling på levendefødere osv., og Fiskebasen fungerer ikke helt optimalt bestandig. Særlig gjelder det pH-området. Jeg har prøvd å legge inn et søk for deg, med resultatet her. Her er søkekriteriene jeg la inn:

Søkte på ferskvann
Søkte på GH mellom 6 og 50 °dH
Søkte på PH mellom 6.4 og 9 PH
Søkte på størrelse mellom 1 og 20 cm
Søkte på fisk/dyr som passer i akvarium mellom 20 og 120 liter

Jeg pleier å legge inn litt romslig pH og GH, dvs litt over og litt under den rangen jeg egentlig ønsker. Hvis jeg ikke gjør det, faller noen av mulighetene bort. Dette kan du justere litt opp og ned selv for å se hva som dukker opp. Så er jeg strikt på valg av akvariestørrelse, velger maks 120 der, og velger også bort de største fiskene (20 cm er jo fortsatt litt mye da, hehe...). Nå fikk jeg 91 arter, og det er overkommelig å bla seg gjennom, ihvertfall hvis du fokuserer mest på dem som det står "vanlig akvariefisk" ved siden av. Så går jeg igjennom en og en, og siler ut de aktuelle ut fra optimal pH, GH og temperatur, evt annen info om gemytt osv. Når du har et utvalg "hotte" kandidater, kan du poste dem her og høre hva som passer sammen og ikke, og hvilke erfaringer folk har.

Sjekk gjerne også ut snegler og reker. Mange har f.eks. eplesnegler sammen med levendefødere.

Håper dette kan hjelpe deg litt på vei!!
TUSEN takk Kuledrøm. Jeg har nok brukt fiskebasen litt feil - jeg la inn verdiene til platyene jeg, og da kom det ikke mye annet enn platy opp for å si det sånn... La også inn temperatur under 25 grader, siden jeg har forstått at det er viktig for platy, mulig det er det som gjorde at jeg fikk 0-1 treff .

Nå skal jeg kose meg med listen fra deg, og se hva jeg tenker kan være fint i karet vårt. Men som sagt - ingen nye innbyggere her før over jul.
Tenker også at jeg aldri igjen kommer til å kjøpe 10-20 fisk av gangen, det ble altfor mye. Skal jeg kjøpe stimfisk, blir det 4-5 først, og så 4-5 til etter noen uker når jeg ser at de første lever godt, så får de heller føle seg litt ensomme i starten. Antar de ikke dør av ensomhet etter to uker med halv anbefalt mengde...
Litt skræmt ja, men håper det skal komme nye fisk til gode da.
Ja, fort gjort å bruke fiskebasen litt feil, jeg syns ikke den er helt logisk oppbygd. Man vil jo gjerne legge inn de vannverdiene man har, og så få forslag utfra det. Tror nok det ble mye levendefødere og ciklider på den lista jeg fikk fram. Du kan prøve å søke på pH 6-8 i stedet for det jeg søkte på, det kan være noen fisk med dette pH-spekteret som ikke kommer med i mitt søk. Og er rangen for en fisk 6-8, så må en vel forvente at "ideell" pH er sånn ca 7...? Men da vil du også få fram ørten arter som skal ha surt vann, og det blir jo mye å gå igjennom. Du kan ihvertfall bare hoppe over f.eks. Corydoras, otocinclus, tetraer, rasbora og Apistogramma om disse skulle dukke opp i søket. Husk ellers at platy og sverddrager kan krysse seg.
Tetra og corydoras visste jeg. Men da noterer jeg de andre også på ikke-lista
Jeg tror også jeg skal skygge unna ciklider foreløpig. Forstår at de kan være ganske sinna, og det vil jeg ikke ha. Da blir det jo ikke så mye igjen da...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap