Oppdaterte bilder av paludariet mitt

Noen husker kanskje tråden min på gamle AF i sommer om mitt brakkvannspaludarium, men tenkte jeg skulle legge ut noen gamle og oppdaterte bilder.

Bilde 1: Helt nytt
Bilde 2: Prøvde med pistia, men det funket ikke så lenge
Bilde 3: Et bilde jeg nettop tok. Rotete og med møkkete glass, menmen

Fisk i karet:
1 stk Drageål (Gobioides broussonnetii)
2 stk Slamkryper (Periophthalmus barbarus)
5 stk Sort Molly (Poecilia sphenops)
2 stk Stigmatogobius sadanundio (knight goby)
Bilde 1: Sånn så slammisene ut da de skulle krangle om revirer
Bilde 2: Drageålen Olga
Bilde 3: Glupske Kåre
Hva slags planter er det du har i karet, på bilde 3? Syntes det var flott, jeg!

Har små planer om å sette opp noe lignende, glad for alle insprirasjonskilder.

Forresten; hvor høy gh har du? Ser i profilen at slamkrypere skal ha 20-40`dh, noe jeg syntes hørtes høyt ut

Flott, Irene!
Kirsti har lyst å se blubbe og Kåre, så jeg må nesten ta henne med en tur.

Og jeg vil holde Kåre i hånda mer
Utrolig stilige dyr du har. Føler liksom ikke at det er fisk når de hopper rundt og gaper slik. Det er tydelig at de har det bra.
OooOooOOo
Flott, Irene! Kirsti har lyst å se blubbe og Kåre, så jeg må nesten ta henne med en tur. Og jeg vil holde Kåre i hånda mer :D

JAAA!! Vil se!

Det sistet bildet tok jeg i full fart uten stativ, og det ble sjevt med møkkete glass og no planterester på bånn jeg hadde glemt å fjerne. Får prøve å ta et finere senere. Plantene (vallisneria) er bare plassert hulter til bulter oppi, og det er noen anubias inni blandt dem. KJøpte kjempemasse for 20 kroner på auksjon, så fant ut at jeg likegjerne kunne fylle opp det karet med en del av dem.

Jeg har veldig høy gh. Faktisk over 30! (ca 32) Ph ligger på 7,5-8 (litt usikker) De gobyene jeg kjøpte igår, skal også ha gh på minst 20 selv om det står noe annet i profilen, så det passer bra. Tempuraturen ligger på 26/27 grader.

Du må bare komme flere turer du OooOooOOo, men nå må du huske på at det var Blubbe du hadde i hånda. Han er så slaskete og sleip, mens Kåre bare er god og snill, hehe Kanskje han tør og sitte på hånda neste gang så du kan fortelle at du har holdt begge!
- Og ta med deg Kirsti ja
Hehe, her fant jeg plutselig et eldre bilde fra det gamle karet da Kåre rømte, og jeg fant ham på gulvet i et støvete hjørne på andre siden av rommet.

øh... holde fisken i HÅNDA ???
Stina Engerud
øh... holde fisken i HÅNDA ???

Uhm... hva hadde du gjort hvis du fant fisken din i et støvete hjørne av rommet? Plukket den opp med pinsett?

Det gjør forøvring ingenting å holde fisk i hendene så lenge hendene er våte.
de to innleggene kom omtrent samtidig.. siktet til at boble holdt den ene slammisen i "hånda" sist hun var der...

ser for meg noe alà *håndhilse pent nå lille slammis* ?
Aah.. hehe. Ja, den kan man jo stusse litt mer på :-p I så fall kan jeg også godt tenke med å håndhilse på en slammis!
Hehe, slammisene lever jo uansett mye på land, så om de rømmer og er borte en stund er det ingen krise bare ikke huden tørker. Sånn sett.

Men disse to guttene er håndtamme, så har man noe godt (mygglarver f. eks) på hånda, daler de gjennom vannet, setter seg på hånda og spiser, og kan godt finne på å bli der en stund selv om man løfter og flytter litt på hånda OooOooOOo var nemlig litt stolt da Blubbe satt på hånda hennes, men neste gang skal jeg ta fotobevis av henne
flirer... tusle ned med grillpinsetten min og se etter flygefisk jeg nå

slamkrypere er forresten utrolig tøffe men har bare en 63 liter muligens ledig så jeg tror det blir litt lite dessverre
Hva med noen slammedamer (nei, ikke slemme damer) og lage sleipe slammesmåtroll?
Jo, det hadde vært no det Tenk å bli den første i Norge som fikk til det! Men da måtte jeg solgt en av gutta for å kjøpe dame istedet, og det vil jeg ikke. Og dette karet er egentlig ikke biotopriktig ved at det egentlig er sandstrender de holder seg mest på, ikke klipper. Hadde sandstrand før, men denne gangen ble det bare ikke sånn..

Men vet du hva? Hun Heidi som jobber på oslo zoosenter, hun har fortalt at da hun hadde slammiser som yngre, hadde hun en hann og hunn som hun faktisk fikk lek på! Mer ble det ikke fordi hun flyttet.. Men hun hadde laget kunstig regn ved en slange med hull i, kunstig vind, tidevann osv.

Wow den lekre ryggfinne på gobyen!

Jeg må holde begge to ja. Spesielt siden blubbe sikkert er litt fornærmet siden jeg sa feil.. *sukk*

Og ja- jeg hadde en slammis på hånda!
Bare et kort øyeblikk, men han var der! *kjempestolt*
Stilig kar =) ekke så inn i slamkrypere, men er ikke de sånne som lever litt vann og litt på land ?

akvariet var dritfint iaff ::PP
Imovane
Stilig kar =) ekke så inn i slamkrypere, men er ikke de sånne som lever litt vann og litt på land ? akvariet var dritfint iaff ::PP

Joda, slamkrypere lever både på land og i vann. Er noe av det som er så fasinerende med disse tassene, syntes jeg.
Om du vil sette deg inn i hva en slamkryper er\ trenger, finner du en del info i fiskebasen
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap