Innkjøring av 30 liter.

Har fått ett lite 30 liters akvarium, dette er nå fylt opp med vann, ei rot og noen planter.
Var hos ei vennine å henta gørr fra hennes innkjørte pumpe som jeg hadde over i min pumpe og startet denne i karet.
Spørsmålet da er: er dette nok for å starte syklusen i mitt kar? Evt hva meire må jeg gjøre før jeg kjøper fisk?
Forhåpentligvis har du da fått noen filterbakterier med deg i filterguffa. For å slå seg ned og formere seg i filteret ditt må bakteriene ha mat. Du bør derfor lese om Fiskeløs innkjøring, f.eks her og her. I tillegg trenger du dråpetester for å holde kontroll på utviklingen av prosessen, som beskrevet i Guiden.

En innkjøring med filterguffe er ikke så veldig forskjellig fra en "vanlig" Fiskeløs innkjøring...den går bare (forhåpentligvis) en god del raskere. Det kan ta alt fra noen få dager opp til et par uker...avhengig av hva du har fått med deg av filterbakterier. Men prinsippet er akkurat likt. Lykke til med innkjøringen
Tusen takk for svar??
Det fulgte med pellets for reker som jeg tenkte å bruke til å mate de usynlige fiskene med.... Har hatt akvarium før men d har gått mange år siden no, så æ e litt ute av d.
Det er en tregere og mindre forutsigbar metode, men det går an å gjøre det sånn. Uansett trenger du dråpetester.
Dråpetester
Var på dyrebutikken og skulle kjøpe Dråpetester idag, men dæm var utsolgt for jbl sitt sett.
Men dæm hadde enkeltvis Dråpetester..... Hvilken er tester må æ ha i startfasen?
Du trenger mest teste for NH3/NH4, NO2, NO3 og pH. I tillegg bør du ha tester for GH og KH, da dette er med på å bestemme hva slags fisk du kan ha.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap