2 kileflekkrasbora har mistet et øye hver i natt!?

Kjøpte i går en liten flokk på 5 kileflekkrasbora. De første 5 er i behandling for sopp og tenkte at 10 av denne sorten blir en fin stim etterhvert.

Oppdaget til min store skrekk at de 2 minste mangler et øye hver! Det er et stort hull der øyet skulle ha vært. Mener bestemt at i går hadde alle 5 begge øynene i behold. Satt jo og så på dem når de stimet og koste seg, og da har jeg nok oppdaget om øynene var vekk mener jeg.

Skal for sikkerhets skyld ta en tlf til butikken i morra og sjekke om det er noen andre der som mangler et øye. Hvis ikke er det nok skunkbotian igjen som er synderne.

Mitt spørsmål er:
Skal jeg bare avlive de fiskene som mangler et øye?

Det ser nokså ekkelt ut med et stort hull i hodet!
Om dette har skjedd etter de kom til meg som jeg mistenker kan dette jo bli en utmerket inngang for bakterier, og det siste jeg ønsker er nye infeksjoner nå som jeg har fått soppen under kontroll.

Hadde for en tid tilbake en cory som plutselig manglet et øye, men det lukket seg på et vis og var aldri som dette - et stort hull. Denne lever og har det bra enda.

Veldig takknemlig for innspill.

Hvis du synes det er kjipt å se på kan du jo avlive fiskene. Det kan godt hende at fiskene greier seg fint med ett øye. Det er uansett en smakssak og det ene er ikke riktigere enn det andre.

Hvorfor skriver du at det kanskje er skunkbotiaen igjen? Har den tatt øyer før?
Nei skunkbotian har aldri tatt øyne tidligere, men finner av ymse slag. Den er borti og napper utvalgte fisker i perioder, selv om jeg synes at de er blitt bedre.
Den ene kileflekkrasboraen mangler en liten bit av sporen i tillegg, derfor tenkte jeg at skunkbotian var synderen.

Så du tror at de kan være uskyldige? Når de er hekta på finner, så går de plutselig ikke etter øynene? Ja det høres jo sannsynlig ut når det sies slik. Det har jeg ikke tenkt på.

Enøyde fisker skremmer ikke meg!
Får observere framover og se om de unngår infeksjon. I så fall får de leve.
Klart det er risiko for infeksjon når et øye har blitt bitt ut. Du får jo enten vente og se hvordan det går eller du kan ta ut fiskene og gjøre kort prosess.

Hvis du mener at kileflekkrasboraene har mistet øyne i ditt kar er det jo grunn til bekymring angående botiaen. Du tror ikke de kan ha vært sånn fra før av?
I min stim på 17 er det én kileflekk som kun har ett øye, og den klarer seg utmerket. Har levd sånn i flere år

Ellers har jeg erfaring med at botia, i sin iver etter å mumse mat, kan finne på å snappe i seg et øye eller to for mye, men det har kun skjedd på corydoras her.

Så sant øyehulen ikke blir betent e.l. klarer fisken seg fint meg ett øye i alle fall
Har samme erfaring som Tone med at fisk klarer seg godt med bare ett øye, selv om de ikke er like vakre som før.
Hos meg var det praktbotia som var noen dje... til å "nappe" øyne.
Da skal jeg ALDRI skaffe meg Praktbotia eller Skunkbotia.
Uskyldig til det motsatte er bevist
Som overskriften sier er uttrykket: Uskyldig til det motsatte er bevist veldig viktig å ha med seg. Ikke bare i menneskeverden men også i vannverden. Derfor tenkte jeg at jeg måtte komme med fullstendig frikjenning av de tiltalte.

Tok en telefon til butikken i dag etter arbeid, og jo. Der var det i alle fall 2 til med kun et øye! Da må nok heldigvis skunkbotian frikjennes for dette. Får nye som erstatning.

Ser at skunkbotian har tatt et ekstra jafs av sporen til den andre i natt. Den er vel ikke like rask til å komme seg unna med kun et øye.

Det var ganske skummelt synes jeg i den perioden der jeg trodde jeg hadde *øyenappere* i karet. Heldigvis så var det ikke slik.

Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller corydorasworld.com
Reklame for plussmedlemskap