Hvordan få oppdrett på scalare og ansitrus op???

hei har nå sliti sia sept med og få ansitrusene mine i lek uten hell. det jeg har gjort/prøvd er:
-kokkos nøtt huler, (både hele og halve med 1 hull i, åpent og sjult)
-krukke ''hule''
-satt opp temp til 27 og 29c'
-hyppig vann bytte
-røde mygg larver
-flytta dem i eget oppdretts karr i forskjellige kombinasjoner
-satt inn ny hanne som trigger- kjøpt ny hue som akkuratt var ferdig med og legge egg
-ph på 7,3 og kh 7-8
-hannen jeg har (4stk) er på mellom 12 og 15cm med grov kropp og grove antenner
-hunnen jeg har (4stk) er på mellom 7 og 10cm

kan hannen være for gamle? jeg er usikker på alder på både huene og hannene men dem er kjønsmodene alle sammen.

veit det er mange som får dem til og yngle i krukker,røtter,i grusen under noe eller på toppen av noe så kan vel ikke være så kresene dem jeg har heller.

så til scalarene mine. jeg har tot 8stk hvorav 3 stk er fullvoksene (går noe sammen men også en del fra hverandre) 3stk som er 1/3 av fullvoksen størelse (går sammen hele tiden) å 2 stk marmor scalarer ( som også går sammen hele tiden)
den ene av dem største har en utvekst under og er en del aggresiv mot dem andre store, ( jager dem unna hele tiden)

hva skal til for og få parr dannelse og få disse til og yngle?
hvordan tilpasse akvariet? etc etc

legger med noen bilder også
Artskar
alle som vill ha yngel må gå alene ingen av scalare eller Ancitrus vill legg egg med andre i Karet så du må da ta ut alle fiska som er med den du vill avle også avler du på en art er jo ikke akuratt blanda kar i dyrebutikken? så skaff deg ett kar til eller så må du gi vekk de andre Fiska
Plussmedlem
Scalare har jeg ikke drettet, bare hatt lek på. De gikk ikke i artskar.

Ancistrus har jeg drettet tusenvis av, i forskjellige varianter. Oppdrettsvariant, Super Red, L144 trenger så absolutt ikke artskar for å leke. En fordel med tanke på yngel og oppvekst, men ikke noe krav...

Ofte hjelper det å gi de litt tid, framfor å stresse og prøve en hel masse.
Når det er sagt så kjenner jeg folk med f.g.o på 5-6 arter, men som ikke har fått oppdrett på sp. oppdrettsvariant...
Fiskene er individuelle og de kan ikke lese bøker. Det som funker på noen funker ikke på andre.
Men med basis i nok huler å velge i, gode vannbytter, grei sirkulasjon og godt med mat så burde det komme etterhvert
Hvor gamle og store er Ancistrus`ene?
Sondre Andre`
alle som vill ha yngel må gå alene ingen av scalare eller Ancitrus vill legg egg med andre i Karet så du må da ta ut alle fiska som er med den du vill avle også avler du på en art er jo ikke akuratt blanda kar i dyrebutikken? så skaff deg ett kar til eller så må du gi vekk de andre Fiska

har dem i delte karr
står i teksten dem er fullvoksene. skal på auksjonen i morgen på kløfta så skal prøve og få tak i noen nye hanner da også se om det kan være en løsning. veit ikke om det er mulig att dem blir for gamle jeg, men dem jeg har er på max størrelse og veldig grove i kropp og ''føle horna''
Ok. Det er som andre sier at ikke alle er villige bare.
Så det vi jo si at dem er 2år+ minst.

Du kan prøve dette:

Prøv og gi dem litt næringsrik mat. Og ta gjerne et KALDT vannsbytte + røde mygglarver dette pleier å hjelpe dersom dem er trege med å leke/parre seg.
Pass å på dette med scalare`ne, ikke ha dem i samme karr dersom du vil ha dem til å leke/parre seg.

Lykke til videre.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap