Sykdom chilodonella eller sopp?

Hei,

Jeg oppdaget i dag to fisk med en eller annen form for sykdom. Jeg trodde først det kun var en skade da jeg så den ene fisken, men da jeg oppdaget den andre så jeg at dette måtte være sykdom.

Jeg har sett etter sykdomstegn på fiskene i snart ett par uker fordi mine to dverg guramier døde. Hunn guramien døde etter å ha sittet fast ved filterinngangen hvor jeg ikke kan se. Oppdaget det da jeg ikke så henne, og da jeg endelig fikk henne løs, var hun klart svekket. Så satte henne i ett annet kar jeg har, og oppdaget da at hun hadde fått en hvit prikk på seg. Hun hadde også ett sår i siden, slik jeg tolket det, men kan nå i ettertid være pga sykdommen jeg nå ser på disse to fiskene. Hun ble avlivet da jeg ikke så noen bedring etter tre dager med Exit behandling...mulig jeg burde prøvd lenger, men det virket som hun pintes.

En uke etter dette fant jeg plutselig hann dverg guramien i bunnen av hovedkaret gispende etter luft, sløv og i det hele tatt lite responsiv. Så jeg fisket han raskt opp og avlivet han.

Etter dette har jeg studert nøye alle fiskene etter sykdomstegn, og i dag oppdaget jeg disse to med hvite merker på kroppen, hvor det ser ut som om enten huden løsner og har blitt litt dottete, eller så er det bare hvite dotter som vokser over huden. Veldig vanskelig å se om det er hud, eller annen utvekst. Jeg tolker det som "død" hud som begynner å løsne fra huden. Disse to er også noe mer apatiske, og har tydligvis ikke energi til å svømme unna når jeg kommer nærme karet for å ta bilder.

Jeg ser ingen sykdomstegn eller i karet, men regner med dette kan snu om jeg ikke får stoppet dette. Alle vannverdier er fine, og dette er første gang jeg har opplevd sykdom eller lignende. Dvergguramiene var de første fiskene jeg noen gang har mistet.

Jeg vedlegger noen bilder jeg fikk tatt, selv om man ikke helt kan se her at "huden" er litt bomull, og "løs".

Hvilken sykdom er dette? Hva skal jeg foreta meg? Bør jeg avlive dem, eller bør jeg medisinere hele karet?

Jeg har Exit fra Esha liggende, men så lenge jeg ikke vet hva dette er så venter jeg med medisinering.
Simgirl77
Hei, Jeg oppdaget i dag to fisk med en eller annen form for sykdom. Jeg trodde først det kun var en skade da jeg så den ene fisken, men da jeg oppdaget den andre så jeg at dette måtte være sykdom. Jeg har sett etter sykdomstegn på fiskene i snart ett par uker fordi mine to dverg guramier døde. Hunn guramien døde etter å ha sittet fast ved filterinngangen hvor jeg ikke kan se. Oppdaget det da jeg ikke så henne, og da jeg endelig fikk henne løs, var hun klart svekket. Så satte henne i ett annet kar jeg har, og oppdaget da at hun hadde fått en hvit prikk på seg. Hun hadde også ett sår i siden, slik jeg tolket det, men kan nå i ettertid være pga sykdommen jeg nå ser på disse to fiskene. Hun ble avlivet da jeg ikke så noen bedring etter tre dager med Exit behandling...mulig jeg burde prøvd lenger, men det virket som hun pintes. En uke etter dette fant jeg plutselig hann dverg guramien i bunnen av hovedkaret gispende etter luft, sløv og i det hele tatt lite responsiv. Så jeg fisket han raskt opp og avlivet han. Etter dette har jeg studert nøye alle fiskene etter sykdomstegn, og i dag oppdaget jeg disse to med hvite merker på kroppen, hvor det ser ut som om enten huden løsner og har blitt litt dottete, eller så er det bare hvite dotter som vokser over huden. Veldig vanskelig å se om det er hud, eller annen utvekst. Jeg tolker det som "død" hud som begynner å løsne fra huden. Disse to er også noe mer apatiske, og har tydligvis ikke energi til å svømme unna når jeg kommer nærme karet for å ta bilder. Jeg ser ingen sykdomstegn eller i karet, men regner med dette kan snu om jeg ikke får stoppet dette. Alle vannverdier er fine, og dette er første gang jeg har opplevd sykdom eller lignende. Dvergguramiene var de første fiskene jeg noen gang har mistet. Jeg vedlegger noen bilder jeg fikk tatt, selv om man ikke helt kan se her at "huden" er litt bomull, og "løs". Hvilken sykdom er dette? Hva skal jeg foreta meg? Bør jeg avlive dem, eller bør jeg medisinere hele karet? Jeg har Exit fra Esha liggende, men så lenge jeg ikke vet hva dette er så venter jeg med medisinering.

Ett bilde til.....
Vanskelig å se ut fra bildene, men jeg syns det ligner brannsår ? Kan de ha ligget under varmekolben ? Mange fisk merker ikke at de brenner seg... Sår fra slåssing eller skade vil også se slik ut, når det begynnner å komme sopp i såret.

Men det kan være Chilodonella. Saken er bare den at Chilodonella-parasitten ikke trives i varmt vann. Gjør du kaldtvannsbytter ?
Jeg tenker heller i retning Columnaris. Har fiskene klødd seg, svømt ustøtt ?
BlueWater Saltvann
Hvilke vannverdier har du?

Vannverdiene er helt fine, ingen gift i vannet av noe slag, og ingen endringer ellers i Ph, Kh osv. Jeg har alltid tatt hyppige vannprøver med dråpetester, og har nesten alltid to vannskifter i uka, kun fordi jeg koser meg med å skifte vann, og er overbevist om at friskt vann er godt for dem.
SilverShaded
Vanskelig å se ut fra bildene, men jeg syns det ligner brannsår ? Kan de ha ligget [I]under[/I] varmekolben ? Mange fisk merker ikke at de brenner seg... Sår fra slåssing eller skade vil også se slik ut, når det begynnner å komme sopp i såret. Men det [I]kan[/I] være Chilodonella. Saken er bare den at Chilodonella-parasitten ikke trives i varmt vann. Gjør du kaldtvannsbytter ? Jeg tenker heller i retning Columnaris. Har fiskene klødd seg, svømt ustøtt ?

Takk for tilbakemeldingen

Brannsår er det heldigvis ikke da varmekolben står inne i filteret. Har ett Juwel filter. Om det er slåssing mellom disse to fiskene kan jo eventuelt være, men alle fiskene så fine ut i hele går. Mulig de har barket sammen over natten, men kan sopp komme så raskt i såret?

Den ene fisken har disse tegnene bare på den ene siden, og den andre har det for det meste på den ene siden av hodet. Ingen av fiskene har tidligere svømt ustøtt, eller vist tegn på at de ikke er i form. Det er som om det har kommet over natten.

Jeg har opptelling og sjekk av fiskene hver morgen, og sist gang jeg så alle disse coryene sammen var i går ved foring, og da kunne jeg ikke se noen sykdom. Synes det er så merkelig, og blir litt fortvilet når jeg har hatt så god kontroll på karet tidligere.

Jeg kan være enig i at det kan se ut som Columnaris ifht hvordan bildene på nett ser ut...men da må jeg vel ha en annen medisin tenker jeg...

P.s Temperatur i karet er rundt 25 grader på morgenen, også stiger denne sakte, men sikkert opp mot 27 frem mot kvelden.
Simgirl77
[QUOTE=BlueWater Saltvann]Hvilke vannverdier har du?

Vannverdiene er helt fine, ingen gift i vannet av noe slag, og ingen endringer ellers i Ph, Kh osv. Jeg har alltid tatt hyppige vannprøver med dråpetester, og har nesten alltid to vannskifter i uka, kun fordi jeg koser meg med å skifte vann, og er overbevist om at friskt vann er godt for dem.
Fine i forhold til hva?? faktiske verdier er eneste som sier noe.
Ja, friskt vann er aldri feil.
Har du noen gjenstander i karet som kan ha skarp kant? (Steiner, røtter pynt eller lignende)
Columnaris kan bryte ut veldig raskt. Dette er en gram-negativ og aerob bakterie som trives bedre i godt vann enn i dårlig vannkvalitet. Og hvis jeg forstår deg rett, er du flink med vannbytter. Plaseringen på fiskene tyder også på Columnaris...som ofte kalles "saddleback disease" pga at den først setter seg på ryggen foran ryggfinnen.

For det første bør du sørge for at temperaturen holder seg rundt 24-25 grader. Så ville jeg skaffet Metylen-Blått på apoteket og laget et bad til angrepne fisker (hvis du kan få tak i dem). Ta akvarievann i en tiliters bøtte, og lag et bad av en halv teskje 2.3% MB. Bad fisken i 30 minutter.

Om det er umulig å lage bad, kan du behandle hele tanken med MB. Da bruker du drøyt 4 teskjeer MB til 180-literen. Dette bruker du i 10 dager.MB er en helt ufarlig medisin, du vil kunne se at sårene (de angrepne områdene) farges blå, dette er normalt. 1 teskje = 4.9 ml.
En annen ting : husk alltid å fjerne eventuell karbon-svamp fra filteret før du medisinerer karet. Bytt gjerne vann før du medisinerer, men bruk ikke vanntilberedningsmidler...disse reduserer redox-potensialet i karet.
BlueWater Saltvann
[QUOTE=Simgirl77][QUOTE=BlueWater Saltvann]Hvilke vannverdier har du?

Fine i forhold til hva?? faktiske verdier er eneste som sier noe.
Ja, friskt vann er aldri feil.
Har du noen gjenstander i karet som kan ha skarp kant? (Steiner, røtter pynt eller lignende)

Mer spesifikt så er verdiene:

Ph - 7
Kh - 4
Gh - 4
Ammoniakk/ammonium - 0
Nitritt - 0
Nitratt- husker ikke om det heter 0,001, det er i alle fall på det laveste nivået, omtrent ingen synlig Nitrat i karet.

I mitt kar er dette fine/normale verdier.

Jeg har kun en stein i karet og den er noe ruglete, men der må de begge ha klødd seg kraftig for å få skader. Siden den ene flekken på den ene fisken er rundt øyet så regner jeg faktisk med at han hadde mistet øyet om han hadde klødd seg så kraftig. Så jeg tror ikke den er synderen, men hvem vet Jeg har to røtter, ingen av de med skumle skarpe kanter.

Jeg tror synderne er de to dvergguramiene, for når jeg tenker meg om så synes jeg å huske at den ene fisken i tanken hos dyrebutikken ikke så helt skarp ut...så nå irriterer jeg meg over meg selv som kjøpte dem! Lyst vant over fornuft så det holdt!
Alle guramier er dessuten spesielt sårbare for Columnaris ! Smitten kan ha kommet derfra.

Hvis du har omtrent null nitrat, bør du gjøre noe med dette...nitrat er en viktig nitrogenkilde/gjødsel for plantene. Så et nitrat-nivå på 10-20 mg/l er helt fint.

SilverShaded
Columnaris kan bryte ut veldig raskt. Dette er en gram-negativ og aerob bakterie som trives bedre i [I]godt[/I] vann enn i dårlig vannkvalitet. Og hvis jeg forstår deg rett, er du flink med vannbytter. Plaseringen på fiskene tyder også på Columnaris...som ofte kalles "saddleback disease" pga at den først setter seg på ryggen foran ryggfinnen. For det første bør du sørge for at temperaturen holder seg rundt 24-25 grader. Så ville jeg skaffet Metylen-Blått på apoteket og laget et bad til angrepne fisker (hvis du kan få tak i dem). Ta akvarievann i en tiliters bøtte, og lag et bad av en halv teskje 2.3% MB. Bad fisken i 30 minutter. Om det er umulig å lage bad, kan du behandle hele tanken med MB. Da bruker du drøyt 4 teskjeer MB til 180-literen. Dette bruker du i 10 dager.MB er en helt ufarlig medisin, du vil kunne se at sårene (de angrepne områdene) farges blå, dette er normalt. 1 teskje = 4.9 ml.

Takk for super hjelp!
Jeg har aldri hørt om denne medisinen. Jeg tenkte eventuelt jeg kunne medisinere med Esha 2000? Derimot så går jeg selvfølgelig for det du nevner her dersom det er det beste

Jeg skulle ønske jeg greide å holde temperaturen konstant på 25 grader. Det var i grunn målet, men pga oppvarming i rommet så stiger alltid temperaturen med to-tre grader. Kan hende jeg burde ta ut reflektorene på lysene, men da føler jeg plantene ikke får det de skal ifht lys...Vanskelig det der. Jeg kan prøve å senke temperaturen på varmekolben som står på 23 grader.

Carbon svamp har jeg ikke i karet. Den ble erstattet med en blå svamp ved innkjøring

Jeg innbiller meg at jeg bør medisinere hele karet....er så redd sykdommen har smittet andre, som jeg ikke ser sykdomstegn på ennå...
SilverShaded
Alle guramier er dessuten spesielt sårbare for Columnaris ! Smitten kan ha kommet derfra. Hvis du har omtrent null nitrat, bør du gjøre noe med dette...nitrat er en viktig nitrogenkilde/gjødsel for plantene. Så et nitrat-nivå på 10-20 mg/l er helt fint.

Hvordan øker jeg nitrat nivået?

Jeg er muligens litt for forsiktig med foring av fiskene, og det igjen fører til lite næring i vannet. Jeg gir plantene flytende næring hver uke i alle fall, men dette er kanskje ikke nok?

Kan dette være grunnen til at en sort plante jeg har som ved innkjøp hadde kjempe skarp fin grønn farge, nå er mer tam "død" i fargen...? (kupper min egen tråd nå hehe)
Problemet med varmekolben er at selv om den står på 23 grader kan den heve temperaturen mer...dvs at den ikke er godt nok kalibrert. Tips : Når vannet når 24 grader, sjekk om kolben er påslått (lyser). Hvis den gjør det, skru ned saaakte til lyset slukker. Går tempen da ned til 23 uten at kolben slår seg på, slår du den på igjen...og gjør samme kontroll når den når 24 grader igjen (slå av hvis den ikke slår seg av selv).
Temperaturen kan du sette opp igjen når behandlingen er ferdig, sterbai liker varmere vann.

Som veldig mange sykdommer er Columnaris en opportunistisk bakterie...dvs at den oftest ikke klarer å infisere sunne fisk. Fisk aom av en eller annen grunn er satt tilbake (f.eks. har dårlig slimlag eller sår) vil bli angrepet. Dårlige og/eller feil vannverdier er årsaker som nedsetter fiskens immunsystem. I ditt tilfelle kan det være fiskene har gått gjennom perioder med ammoniakk og eller nitritt i vannet, og har fått langtidsskader. Eller de kan ha langtids-skader i utgangspunket gjennom oppdrett i dårlige og trange forhold.
SilverShaded
Problemet med varmekolben er at selv om den står på 23 grader kan den heve temperaturen mer...dvs at den ikke er godt nok kalibrert. Tips : Når vannet når 24 grader, sjekk om kolben er påslått (lyser). Hvis den gjør det, skru ned saaakte til lyset slukker. Går tempen da ned til 23 uten at kolben slår seg på, slår du den på igjen...og gjør samme kontroll når den når 24 grader igjen (slå av hvis den ikke slår seg av selv). Temperaturen kan du sette opp igjen når behandlingen er ferdig, sterbai liker varmere vann. Som veldig mange sykdommer er Columnaris en opportunistisk bakterie...dvs at den oftest ikke klarer å infisere sunne fisk. Fisk aom av en eller annen grunn er satt tilbake (f.eks. har dårlig slimlag eller sår) vil bli angrepet. Dårlige og/eller feil vannverdier er årsaker som nedsetter fiskens immunsystem. I ditt tilfelle kan det være fiskene har gått gjennom perioder med ammoniakk og eller nitritt i vannet, og har fått langtidsskader. Eller de kan ha langtids-skader i utgangspunket gjennom oppdrett i dårlige og trange forhold.

Jeg skal forsøke det du sier med varmekolben, godt tips!

God informasjon om sykdommen, for det var jeg ikke klar over! Da er jeg heller ikke veldig overrasket over at det er denne gruppen fisk som har blitt angrepet, for jeg mistet en av disse bare tre dager etter jeg kjøpte dem. Jeg fant ingen grunn til det, foruten at jeg trodde den hadde satt seg fast i filteret. Den så frisk og rask ut, men da kan det godt hende disse aldri har vært i super form. Det kan også hende det er langtidsskader, til tross for at jeg aldri har hatt høyt nitritt nivå i karet, ikke en gang under innkjøring. Men litt nitritt er vel også alt for mye nitritt...så ;p
Det er helt riktig...eneste bra nitritt-nivå er null Selv lave verdier kan og vil gi skader over tid.
Når det gjelder dverg-gurami, oppdrettes disse i store mengder i Asia under høyst varierende, trange forhold. Arten er dermed også blitt veldig svakelig, og er en nokså ømfintlig fisk rent generelt.
SilverShaded
Det er helt riktig...eneste bra nitritt-nivå er null :-) Selv lave verdier kan og vil gi skader over tid. Når det gjelder dverg-gurami, oppdrettes disse i store mengder i Asia under høyst varierende, trange forhold. Arten er dermed også blitt veldig svakelig, og er en nokså ømfintlig fisk rent generelt.

Utrolig kjipt at dverg-gurami'en er så ømfintlig for jeg synes den er en nydelig fisk, og de to jeg kjøpte, hunn og hann var også utrolig tøffe! Veldig lite redd, og over alt! Skal ikke kjøpe fler av disse, og ikke kommer det fler fisk før jeg er sikker på at jeg har fått has på sykdommen. Godt mulig det allerede er nok fisk i karet sånn ifht liter og antall fisk også, så vanskelig å vite synes jeg. Det ser i alle fall ikke fullt ut hehe.

Ser at jeg ikke svarte på dette med nitrat og planter. Som sagt er nitrat hovedkilden til plantenes behov for nitrogen, og lite eller intet nitrat i vannet vil stoppe veksten, særlig hos stilkplanter. Plantegjødsel inneholder ofte hverken nitrat eller fosfat, for vanligvis fins det nok av dette naturlig i akvariet som et resultat av fiskenes avfall og mating. I ditt tilfelle kan det være du trenger å bytte plantegjødsel, ihvertfall i en periode, for å få mer fosfat og nitrat i vannet. I så fall trenger du f.eks. Tropica Specialized. Da kan du for eksempel bytte på å bruke den plantegjødselen du har (som er uten nitrat og fosfat) og Tropica Specialized (som inneholder nitrat og fosfat).

Bare for å ha sagt det : Esha Exit inneholder noe metylenblått, men hovedingrediensen i Exit (og i Esha 2000) er Rivanol, som er et desinfeksjonsmiddel.
Samme problem!
Hvordan gikk det med denne fisken, hva endte du opp med å gjøre?

Var hos et vennepar av meg i går som har 350liter med sterbai. Oppdaget eksakt det samme på dem som du har beskrevet her,hadde vært greit å vite om du fikk noen effekt av eventuell kur?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap