Slange for effektive vannbytter

Hei, jeg har akkurat kjøpt meg et kar på 700l, har ikke hentet det ennå, men ser ikke for meg og løpe med bøtter for første fylling, ei heller for senere vannbytter. Jeg trenger en lang slange som jeg kan kople til kjøkkenkrana, som kan både fylle vann, og suge vann.
Jeg sjekket litt, og fant denne: http://www.aquamanias.no productdetails.php?product=2633
Litt usikker på om denne passer til norske kraner da denne stammer fra Usa, men Aquamanias hadde vel ikke solgt denne uten at det passet antar jeg.
Er det noen av dere som har erfaringer med en slik slange, enten den jeg linket eller andre som fungerer?

På forhånd takk.
Mvh
Øyvind
Hageslange...
Bruker jeg. Det som spiller noe rolle er at du må finne riktig tilkobling til kran. Om du finner noe hageslangetilbehør som egner seg, så har du en god løsning. Jeg bruker også en plastbøyle som vanligvis brukes til vaskemaskinslanger for at ikke utløpet skal ende noen annen plass enn i avløpet.

Nå her jo jeg Malawi - og der ser det ut som om det går greit å fylle på med vann direkte fra kranen. Det er det ikke sikkert det gjør for alle fisker - kan være lurt å sjekke om du bør mellomlagre noe av vannet avhengig av hvilke fisker du har.
Jeg tror jeg snakket om noe liknende i en annen tråd. Repeterer noe av det her:

Det jeg endte opp med gjøre da adapteren til min slamsugeren ikke passet til krana var å dra til en rørleggerbedrift for å få profesjonell hjelp, da biltema ikke hadde noe (du kan jo prøve der først hvis du vil). Ta med deg adapteren og krana (ikke hele greia, men dusjen, hvis du kan skru den av, som jeg tror du kan) til butikken og spør om de kan finne noe til deg som vil passe kranen din. Det du skal se etter er et slags mellomledd som skal kunne festes til adapteren til slamsugeren i den ene enden, og kranen din i den andre enden.

Jeg er superfornøyd med min slamsuger, da jeg gjør store vannbytter ofte på mitt kar. Hvis du trenger ekstra kraft (jeg gjør, fordi mit kar er i kjelleren og krana på kjøkkenet oppe) så kan du koble slangen til en sirkulasjonspumpe (maxijet for eksempel) for å dytte mer vann opp til krana fortere. Bare pass på at du tilsetter eventuelle midler i vannet (Seachem Prime eller AquaSafe, vet ikke hva du bruker) før du begynner å fylle vann tilbake til karet når det bor fisker der. Pass på at pH og temperatur matcher pH og temperatur i karet så mye som mulig.
Takk for innspill. Jeg stakk innom Akvaremagasinet i Oslo i kveld, og han hadde et kit som kom med ulike overganger. http://www.zooservice.no/varegruppe-1/marina-aquavac-15m-slamsuger Testet det hjemme, og det passet fint. I morgen skal karet på 700l hentes, da blir det enkelt og få det fylt opp.

Mvh
Øyvind
Så bra! Fikk min slamsuger der også Lykke til videre!
700l
700L akvarium ja da begynner det å bli mange bøtter,
sjøl har jag blitt ganske lei bøtter, etter at jeg har byttet ca 1000l på ei snau uke i 300l min, pga NH3 i taket, har også fått meg en 350l som skal opp etter hvert i stua, så for nesten lyst til og borre et par høl i stue gulvet og gjøre som han fyren her, hadde jeg hatt en 700L som jeg egentlig hadde trengt snart pga en gibby som snart vokser ut av karet sitt " synd for den er kul" så hadde jeg gjort det!!
legger ut en link til deg på det, egentlig jævla smart det der da

lykke til med 700Litern

https://www.youtube.com/watch?v=NrJ3eAE4qQE

h Buddafisk
Kun brukt bøtte når jeg fylte opp karet mitt, fant raskt ut at jeg ikke orka å tømme bøtte for bøtte oppi.
Nå mellomlagrer jeg vannet. Har ei pumpe nedi bunn som jeg kobler slangen til og pumper det opp i karet. Ved bytting av vann så er vasken såpass nærme at jeg har en ca 3-4m lang slange.

Jeg bruker en Gardena kobling på krana. Funker fjell.
http://www.gardena.com/no/water-management/hose-connectors/adapter-til-innendors-kraner/
Denne her. Så er det bare å koble på vanlig 1/2" hageslangekobling.

Btw, til fylling i karet så anbefaler jeg at du skaffer en kobling som passer til enden og så en sprøytepistol med dusj funksjon. Det har jeg og kan bare lempe hele greia oppi karet på full styrke (fra krana) uten at det blåser opp noe sand eller lignende.
Vannbytte
smart det der med mellom lagring av vannet xcitu, lurt på det jeg også da jeg har et 200l plast fat, har lest meg til her inne at det og la vannet stå en døgn var positivt, før man fylte over i karret!
jeg var på jula i går for og finne en overgang til vakuum cleaner,n min,
så også den koblinga du nevner, å jeg fikk veeldig lyst på den ja



men endte opp med et dusj hode for kran. da jeg hadde pri og lage slamsuger i går! var kun ute etter den plast over gangen her som passet i inne kraner!


så gjenstår det bare å teste hvor effektiv den er, skal teste den på torsdag
Tilfeldig bekjentskap
© lloyd omdal
Reklame for plussmedlemskap