Lysmengde i 530 liter

Har nettopp kjøpt en 528 liter med målene (l,b,h) 160, 55, 60, utstyrt med to T8 rør i original akvastabil effektline top. Dette blir alt for lite, men hva er egentlig passende for god plantevekst? 4 X T5 54 W?
Jeg har et 350 liters kar med ca samme dybde og høyde som ditt - men kun 120 cm lengde. Har 4x54W T5 (med reflektorer) til dette og har meget godt lys - som gir fremdragende plantevekst.

Tipper det vi fungere ganske bra på ditt kar også - mulig det vil bli litt begrenset lysstyrke helt i enden på hver side.
Lysbehov
Hei
Hvis du en moderne plantebok tilgjengelig eller gode ressurser på nettet står det oppgitt lysbehov i watt per liter. Selvsagt må en regne med å øke litt dersom karet er høyt ettersom lysmengden avtar med høyden. Som den foregående skriver kan en få god plantevekst med i overkant av 200 watt på 500 liter vann, men det vil være en del lyskrevende planter som ikke vil vise seg fra sin beste side, dette er ofte planter som er rødlige i fargen. Avgjørende er også å ha rett kvalitet på det lyset du bruker og ha reflektor på lyskilden for å få maksimalt utbytte. Gjødning/næring til plantene må økes når lysmengden økes ettersom plantene da forbruker mer næringsstoffer/vokser mer.....
ok avrunder her...selv om det er mye å si om lys og plantevekst.....
Hvis man bruker mitt kar som utgangspunkt, med samme høyde og dybde - og bare øker etter overflaten - så burde ts ha minst 30% mer lys enn 4x54W.

Men det er vel vrient å få til en jevn belysningen med slike rør - da de er ca 115cm lange.

Er ikke så kjent med sortimentet for T5 rør lenger - men ser Osram leverer noen på 80W i en lengde på 1449mm, vet ikke om disse leveres i "akvarielys" med 4 slike hadde gitt en veldig god lysstyrke.

Kan være verdt å sjekke litt mer for ts?

På min 325-liter bruker jeg 6 36 watts rør (T8, 6500 Kelvin). Dette gir 0,66 watt pr liter og har vist seg å være effektivt for slike lyskrevende planter som f eks Rotala wallichi. Jeg har gått gradvis oppover fra opprinnelig 3 rør på dette karet og fått redusert algevekst for hver lysøkning. Med de nåværende 6 rørene har jeg meget kraftig og lubben plantevekst, og praktisk talt ikke alger. Et svakt grønnslør på glasset, som jeg tørker vekk hver annen uke, ellers algefritt.

Stephan
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap