Leveriktesnegle vs. jegersnegle

Heisann, for ca en uke siden dukket det opp 2 av det jeg nå er ganske sikker på er leveriktsnegler i akvariet mitt som er under innkjøring. Sannsynligvis kom de som egg med en plante. Førs syntes jeg det bare var hyggelig da de jo er ganske søte og faktisk har veldig pent skall, men etter å ha lest meg opp har jeg forstått det som at de formerer seg veldig fort og jeg har en mistanke om at jeg ikke kommer til å synes de er like søte når det er 50 av de. Med veldig dårlig samvittighet kjøpte jeg i dag derfor to jegersnegler og nå sitter jeg plutselig med veldig mange spørsmål. Det er fortsatt bare to leveriktsnegler som jeg kan se i akvariet etter de har vært der i ca en uke. Betyr dette at de ikke nødvendigvis kommer til å formere seg i så stort tempo som jeg hadde sett for meg? Ellers virker de å være mye raskere enn jegersneglene jeg kjøpte. Kan det tenkes at de vil slippe unna og at jegersneglene eventuelt bare vil få tak i eventuelle baby-leveriktesnegler? Til slutt lurer jeg også på om leiemorderne mine egentlig har det noe særlig bra. Først lå de inne i skallet sitt en stund, til den største begynte å kravle rundt først etter jeg hadde skrudd av lyset og gikk da direkte til glasset og har stått i overflaten med den lange stilk liknende greie akkurat like under vannoverflaten i flere timer nå. Først nå etter mange timer i stillhet begynte den minste å bevege på seg også. Også denne er på vei oppover glasset uten at jeg foreløpig vet hvor den har tenkt seg. Betyr dette at de ikke liker vannet? Alle verdiene er greie bortsett fra da dessverre nitritt som er litt høyere enn det burde være. Leveriktsneglene trives imidlertid veldig bra. Koser seg skikkelig de stakkarene.
Tusen takk for info.. men nå fikk jeg enda dårligere samvittighet. Kanskje det ikke hadde blitt så mange og de var jo så søte. huff
Pestsnegler vil det alltid bli flere av over tid. De gjør ingen skade, men er nyttige i begrensedt antall. Personlig fjerner jeg dem bare manuelt, hvis jeg syns det er i meste laget...de er lette å ta bort når de sitter på glasset.

Du behøver ikke ha dårlig samvittighet, men siden jegersneglene kun spiser andre snegler vil det ikke bli noe mat til dem. Så egentlig er det dem det er synd på
hehe, så var det det også da. Finnes det noe annet jeg kan gi dem?
I prinsipp spiser de bare snegler, men blir de sultne nok, er det mulig de tar noe proteinrikt for fra bunnen (f.eks. mygglarver).
YESS!! blood worms falt i smak. Nå spiser de og koser seg! takk igjen for tipset!
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA
Reklame for plussmedlemskap