Gjøre pumpe yngelsikker?

Har ei Eheim pumpe som spiser og fanger yngel. Jeg tror det er en Eheim Pickup 2008 jeg har. http://www.webzoo.net/default.pl?showProduct=24329&pageId=554

Hva kan jeg gjøre for å hindre yngelen i å havne i pumpa?

Det er snakk om platy yngel, men håper å få yngel på ancistrus og pygmepansermalle.

Vil helst ikke bytte pumpe, men finnes det andre innvendige pumper som er tryggere for yngel?
Folk gjør dette på ulike vis. Noen trer en bit av en damestrømpe over innsuget. Selv har jeg på Ebay kjøpt sylindre av skumplast, ca 12-15 cm lange og 5-6 cm i tverrsnitt, med innvendig kanal slik at jeg kan tre dem over den nedre delen av innsugsrøret. En slik sylinder fungerer helt utmerket og hindrer selv nyklekte rekeyngel fra å havne i Eheim-bøtta. Når ynglene blir litt større, synes de å elske å samle seg på skumplasten og forsyne seg av småpartikler som suges dit. (Jeg bruker et utvendig Eheim-filter ettersom akvariet er relativt stort i rekesammenheng, men det bør vel fungere like bra sammen med et innvendig filter.)

Luftdrevet pumpe
Luftdrevet pumpe eller "sponge filter" som det heter på utenlandsk skal være sikker for sånt smått, fordi den har så stort areal at ingenting blir sugd inn. Har kjøpt inn nødvendige deler i dag, faktisk, og skal lage en slik. Nå har jeg en sokk utenpå pumpa, men den går tett på tre dager, så jeg trenger mer filterkapasitet, uansett.

Luftdrevet "svampepumpe" lager man enklest selv. Sjekk Youtube.
Hvor effektiv vil et luftdrevet filter være i forhold til andre innvendige pumper? Tar de større plass?
fiskepinne
Hvor effektiv vil et luftdrevet filter være i forhold til andre innvendige pumper? Tar de større plass?

I forhold til filtervolum behøver de ikke ta så stor plass, men en viss størrelse vil de gjerne ha, for å gi stor overflate, slik at innstrømningshastigheten på vannet blir ekstremt lav, med tanke på yngel.

Sjekk youtube, søk på "diy sponge filter".

Sjekk denne linken for

https://www.youtube.com/watch?v=KrLYm-ZDGLw

Jeg har akkurat laget mitt første filter drevet av luft, satt i drift for en time siden. Gikk for en litt annen varient enn den du ser på linken, med et Norgesglass med rette vegger og uten lokk, innvendig diameter 10 cm. Tilpasset to svamper så de passer nedi (litt trangt), og hull i midten hvor jeg har et PVC-rør som suger vann dels fra bunnen, der det er en liten avstand mellom nederste svamp og bunnen i glasset, og dels gjennom hull i siden av røret, der svampene sitter. Øverst er det en 90 grader vinkel, med hull til gjennomføring av luftslange til luftestein nederst i røret, akkurat som duden i videoen.

Fungerer fint, gir en god gjennomstrømning så langt.

Tok meg en time å lage dette, da glasset gir nødvendig tyngde, så jeg behøvde ingen keramisk flis i bunnen, og dermed ikke noe silikon som skal herde.

Uansett design vil de neppe gi like mye vannstrøm som en pumpe, men ut fra det jeg har lest brukes de gjerne i yngel-akvarium og der hvor små vannbevegelser er ønsket.

Jeg tror jeg skal lage sponge filter.

Har du merket noen endring i gjennomstrømninger nå som ditt filter har vært i drift i noen dager?
Oppdatering ...
fiskepinne
Jeg tror jeg skal lage sponge filter. Har du merket noen endring i gjennomstrømninger nå som ditt filter har vært i drift i noen dager?

Har ikke noen endring nei, virker kjempebra. Har pensjonert den gamle pumpa, etter at jeg tok ut filtermediet, kuttet det i biter og la det mellom de to blå svampene, som også er noe jeg kan gjøre fordi den er bygget ned i et glass.

Har plassert den slik at utløpsrørets overside er akkurat i vannflata, så den bobledrevne vannstrømmen slipper å heves over vannnivå, og den fungerer som sagt kjempefint.

Lykke til med prosjektet. Husk å poste oppdateringer!
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap