Perlegurami - rar oppførsel

Hei alle og spesielt dere med litt erfaringer.
Fikk en perlegurami hann for 4 dager siden, som har en meget spesiell oppførsel. Han var de første dagene veldig sky og jeg så han ikke på 2 dager. Nå viser han seg, men ligger stort sett i ro. Når han svømmer skyter han enorm fart og går opp og ned glasset. Når han skyter fart, slår han borti den ene planten. Han jager ingen andre og spiser veldig lite. Han er stor, voksen hann og rødfargen er blass. Finnene henger. Lurer på om han er syk eller om det kun er innkjøringsproblemer?

Kjøpte en stor hunne til han i forrige går og håpet det ville hjelpe. I starten var han interessert og han oppsøkte henne. Nå er det null interesse. Hunnen er enda redd, men virker betydelig mer "frisk" enn han.

Lurer på hva det er med denne hannen? Håper på noen innspill.
Han har ingen hvite prikker som jeg kan se eller andre ting som viser sykdom.

Karet er 180 liter og jeg har 2 dverguramier i karet, 5 ancistrus, 8 cardinal tetra.
Karet er innkjørt i 5 uker uten fisk og har spedd på med litt og litt fisk etter å ha lest endel her inne hvordan. Vannverdiene er fine. PH litt under 8 og nitritt verdiene er fine. Alle andre fisker trives veldig godt og er aktive og friske.

Håper du kan bidra litt og hjelpe meg?
Dette er ikke "normal" oppførsel, nei. At de gjemmer seg litt i noen dager er okay, men din hann-gurami høres veldig stresset ut.
Hva er "fine nitritt-verdier" ? Hvis du bare har latt akvariet stå og gå i 5 uker uten noe hjelp til å opparbeide filterbakterier, kan innkjøringen være tvilsom. Bruker du JBL dråpetester ?

En pH på nærmere 8 er alt for høyt for kardinaltetra, desverre. Dette er sortvannsfisk som gjerne skal ha en ph på 5-6.
Alle de andre fiskene stortrives og nå har det gått 8 uker siden jeg starta opp. Butikken har målt verdiene, aner ikke mer enn at nitritt verdiene var gule som de skulle være. Kan legge til at jeg har bytta 10 liter hver dag siden jeg fikk fisker. Og nå tok jeg et delvannsbytte på 30% i helga.

Det er kun han som oppfører seg slik, alle andre har det bra også kardinalene. De var først oppi karet og var alene i 1,5 uker før ancistrusene kom.

Normal PH i mitt område er 8,jeg har endel røtter som gjør at den er under 8, men ikke 7. Vet ikke helt hvordan jeg skal senke PH, men akkurat nå mest bekymra for den perleguramien som ikke ser ut til å trives, kanskje jeg bør levere han tilbake? Må kanskje gi han litt mer tid, han spiser litt innimellom og det er jo en bra ting.

Kan jeg gi dem ciklide for? De får bare flak og bunnfor som de tar fra bunnfiskene p.t.
Blir ikke så veldig beroliget av hva dyrebutikken måler...de bruker ofte strips-tester, som er både unøyaktige og upålitelige. Hvis det er målt med Tetra dråpetest, så måler den bare ned til 0.3 ppm ("gult"), og en slik verdi er nok til å gi fiskene langtidsskader.

Du burde absolutt skaffe deg JBL dråpetester selv, slik at du kan holde øye med vannet på en ordentlig måte. Å måle vannverdiene er det første man gjør når noe er i ulage med fiskene, og det første vi spør etter når folk har sykdom eller andre problemer. Regelmessige målinger er en del av en akvarists hverdag, vil jeg si...ikke hver dag, men hyppige målinger er nødvendig i et nyoppsatt kar, da et slikt kar bruker flere måneder på å komme i skikkelig balanse.

At fiskene ikke viser tegn til mistrivsel er ikke noe nytt, ingen fisker vil vise at de er svake før de er så dårlige at de ofte ikke går å redde. Hver arts fysiologi er utviklet i forhold til den biotopen de kommer fra, så det sier seg selv at en fisk som er skapt for å gå i vann med pH under 6 ikke bør ha pH på 8.
Butikken bruker ikke strips, de har et sånn tetra sett som de måler med dråper. Jeg er nok en lykkelig amatør som helst bare vil ha et kar der flere fisk kan ha det ok og har ikke like stor lyst til å måle verdier såpass ofte. Skjønner hva du mener, men kar jeg har hatt oppover har det alltid gått bra med, ved regelmessig vannbytte og aldri hatt prikkesyke eller annen død av fisk etter jeg slutta å kjøpe black molly og platy.

Jeg får avvente å se litt hvordan det går med han, men har stor tro på at det ordner seg, uten at jeg føler at jeg piner fiskene mine. Alle som kjøper tetra i Stavanger har samme PH, så de kan like godt gå i mitt kar, der jeg vet de har det bedre enn i stort sett alle andre "barnekar".
Ikke alle tetra skal ha så surt vann som kardinalene, den er vel "verst" på det området.
Og jeg regner med at det fins akvarister også i Stavanger som avstår fra denne fisken av denne grunnen, eventuelt er villig til å sørge for at den får riktig pH.
Nå er han illsint
Den "syke" guramihannen har nå blitt veldig stuevarm. Tydeligvis ikke syk, tok tid for han å bli kjent i karet.
Problemet nå er at han er illsint på alt og alle. Spesielt er det dvergurami hannen som får gjennomgå, men også den stakkars kona. Til og med tetraene jager han i ny og ne.
Leste de skulle være fredelige, men denne galne nesten morderen blir jeg ikke klok på altså.
Helt kaos i karet i perioder, kan den store guramien klare å drepe de små dverggurmiene???
Begriper ikke hvorfor han jager de sånn over hele karet.
Skal levere han tilbake. Helt håpløst å ha en potensiell morder i karet. Nå angriper den alt
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap