Hva feiler det kampfisken min?
Postet 09.06.16 kl 18:05
Den er opplagt syk, ja. Om det er soppinfeksjon eller noe annet er vanskelig å si. Den har også et utstående øye, virker det som. Til sammen er dette typiske tegn på infeksjoner som kan komme fra feil/dårlige vannverdier. Har du målt vannverdiene (NH3/NH4, NO2, pH, GH) ? Hvor lenge har du hatt fisken, og er karet skikkelig innkjørt ?
Postet 09.06.16 kl 18:24
Postet 09.06.16 kl 18:27
Gh
Ser, i følge vannmålingene mine, at GH-verdiene er dårlige.
Damen i dyrebutikken mente jeg hadde en bakterieinfeksjon. Fikk noen tabletter mot dette som skal virke et par dager.
Hva kan man gjøre med dårlige GH-verdier?
P.S. Tusen takk for svar!
Damen i dyrebutikken mente jeg hadde en bakterieinfeksjon. Fikk noen tabletter mot dette som skal virke et par dager.
Hva kan man gjøre med dårlige GH-verdier?
P.S. Tusen takk for svar!
Postet 09.06.16 kl 20:12
"Dårlig" GH-verdi sier ingenting. Dårlig i forhold til hva ?? Så er den for lav...eller for høy ? Har du brukt dråpetester ? pH da ?
Ja, jeg er enig i det med bakterieinfeksjon, men friske fisk i riktige vannverdier blir sjelden angrepet av bakterier. Bakterier fins det i ethvert akvarium, også skadelige bakterier, men dette takler fiskens immunsystem hvis den ikke er svekket av en annen årsak. Og de fleste "sykdommer" fiskene får er såkallte debilitets-angrep, altså at en svekket fisk vil kunne bli syk av nærmest hva som helst. Å medisinere er vel og bra, men det retter ikke opp årsaken til at fisken ble syk. Forebyggende arbeid er alltid den beste løsningen...i form av god hygiene, regelmessige/ukentlige vannbytter på minst 30% (med slamsuging) og et godt dimensjonert filter med regelmessig vedlikehold. Og godt med levende planter !
Ja, jeg er enig i det med bakterieinfeksjon, men friske fisk i riktige vannverdier blir sjelden angrepet av bakterier. Bakterier fins det i ethvert akvarium, også skadelige bakterier, men dette takler fiskens immunsystem hvis den ikke er svekket av en annen årsak. Og de fleste "sykdommer" fiskene får er såkallte debilitets-angrep, altså at en svekket fisk vil kunne bli syk av nærmest hva som helst. Å medisinere er vel og bra, men det retter ikke opp årsaken til at fisken ble syk. Forebyggende arbeid er alltid den beste løsningen...i form av god hygiene, regelmessige/ukentlige vannbytter på minst 30% (med slamsuging) og et godt dimensjonert filter med regelmessig vedlikehold. Og godt med levende planter !
Postet 09.06.16 kl 20:24
Postet 09.06.16 kl 20:30
Endret: 09.06.16 kl 20:32
Postet 09.06.16 kl 20:31
Postet 09.06.16 kl 20:33
Postet 09.06.16 kl 20:37
Postet 09.06.16 kl 20:44