Noen som har oppdrettet Corydoras Sterbai?

Jeg har planer om å prøve meg på oppdrett av en av "barte-mallene" mine.
Jeg har flere forskjellige arter, men av voksne eksemplarer som helt sikkert er kjønnsmodne står valget mellom:

8 Corydoras Sterbai
9 Brochis Splendens
4 Corydoras Aenus
9 Corydoras Arcuatus

Jeg har sett leksadferd (men som aldri ble til noe mer) mange ganger hos B. Splendens. Med riktig trigger nå, tror jeg det ikke ville vært så altfor vanskelig, egentlig..

Men leksadferd har jeg aldri sett hos C. Sterbai, men jeg tror årsaken er at de går i for varmt vann, samt at de ikke blir kondisjonert nok pga stort antall Cory'er i det karet (noe som fører til mindre mat til hver enkelt). Det samme gjelder for C. Arcuatus. De er nok størst og eldst av alle Cory'ene også, så det er helt sikkert kjønnsmodne eksemplarer der.

Corydoras Aenusene er en fin gruppe med tre hanner og en svær, tjukk og rognstinn hunn.

Men jeg har egentlig aller mest lyst til å
prøve meg på C. Sterbai, selv om jeg har lest at den kan være litt vanskeligere enn f.eks. C. Aenus. Det er liksom den jeg har mest lyst til å prøve. Den gruppen jeg har nå, har jeg hatt i snart ett år. De er fine!

Er det noen som har erfaringer å dele med meg, noen som kanskje har lykkes i å få egg og yngel på dem?

Jeg skal fange dem opp fra 250 literen selvsagt, og sette en gruppe i et eget lekskar. Setter nok hele gruppen der først, for så å begynne å kondisjonere dem. Så velger jeg ut en trio eller to som ser mest lovende ut, og fjerner de øvrige. Høres det ut som en god plan?

Andre tips?
Ser ut som disse er litt vanskeligere ja.
Jeg simulerer regntid.
Forer godt for å kontisjonere.
Slutter så å fore helt. Senker gradvis vannstand og sirulasjon + øker temperatur fra 25 til 29 grader. Alt dette i løpet av en uke. Når den uken er gått og vannstanden i karet er ned mot 1/3 del. Pøser jeg på med iskalt vann slik at temperaturen går ned til 20 grader, samtidig som jeg forer rikeligt med røde myggis og rekemiks. kjører også sirkulasjonen + luft opp til maks her. Gjentar dette neste dag.
Dette får mine til å leke hver gang.
Får ikke så mange befruktede egg hver gang men har skjev fordeling på hunn og hann. 4 hunner og 2 hanner.
de er heller ikke fullvoksne enda.
Kan også ha med det at jeg har de i en 200 liter med 5000 l/t sirkulasjon, er kanskje litt mye ?
Etter 3 leker sitter jeg igjen med 10 yngel som er fra 1 til 3 cm store.
De legger eggene vannvittigt spredt bare et her og der i hele karet.
Siste gang satte jeg inn lavastein med Anubias, dette falt i smak. Her ble det mye egg som også var befruktet...haddde de oppi en 45 liter med lav vannstand. Men her var det noen posthornsnegler og blæresnegler som hadde forvillet seg oppi og tror de har spist rubb og rake.. Ser ingen tegn til liv nå så de skal ut neste syklus.
Dette er kanskje et utgangspunkt å prøve på og kom gjerne med egne erfaringer.
Tusen takk for svar Viggo

Siden innlegget mitt ovenfor ble skrevet, har jeg fanget inn alle de 8 C. Sterbai'ene fra 250 literen og overført til et 63 liters kar. Skal følge oppskriften din til punkt og prikke og se om det ikke lykkes her også

Bildet er litt mørkt, men det er med vilje ikke så sterk belysning i karet selv om det ikke er fullt så mørkt som her da.
Har innredet og satt det opp for C. Sterbai, og de ble satt oppi her i går ettermiddag. Skal nå i gang med kondisjonering, når de har fått vent seg til sine nye omgivelser og har lyst på mat igjen.



PS!

Viggo, hvilken vannparametere har du hatt ved oppdrettet? Som f.eks. PH? Og har du noen spesielle GH eller KH verdier? Eller bryr de seg lite om det?

Her hos oss er GH og KH svært lave, nesten 0. GH er kanskje på 2, men KH er ikke målbar. Jeg gjør ingenting med det til vanlig, men bør jeg det ved forsøk på Cory-oppdrett?
All Søramrikansk fisk bør ha blødt og surt vann. Det er jo regnvann som trigger lek hos de. og regnvann har kH 0 og gH 0. Surt vann er også vanlig, selv om jeg pøser vann rett fra springen og det ligger på pH 7,3 kH 0 og gH 0 til vanlig. Hvis du har problemer med hardt og alkalisk vann, kan du samle regnvann i bøtter ute. Dette er glimrende leksvann, surt og godt.
Jeg vil tro det er lettere å få til lek i litt større kar enn 63 liter. Jeg bruker å ha ett kar uten planter og utblåset på pumpa går langs frontglasset. da er det bare å ta ett godt vannbyttet og vips så er det fullt med egg . eggene blir lagt rett i strømmen til pumpa,så jeg skrur av pumpa og skraper av eggene . virker hver gang hos meg

Thor Arne
Det var det jeg tenkte også, men har lest flere steder om at 60 liter (og faktisk mindre) er helt ok. Jeg skal se hvordan dette går, hvis det ikke skjer noe over lengre tid (en måned eller mer), så bør jeg nok ha et større kar... men da må det kjøpes inn og da spørs det om ikke gubben steiler

Har lyst på et 128 liters Akvastabil. Det skulle isåfall bli brukt utelukkende til Corydoras

Thor Arne
Jeg vil tro det er lettere å få til lek i litt større kar enn 63 liter. Jeg bruker å ha ett kar uten planter og utblåset på pumpa går langs frontglasset. da er det bare å ta ett godt vannbyttet og vips så er det fullt med egg . eggene blir lagt rett i strømmen til pumpa,så jeg skrur av pumpa og skraper av eggene . virker hver gang hos meg Thor Arne
Thor Arne
Jeg vil tro det er lettere å få til lek i litt større kar enn 63 liter. Jeg bruker å ha ett kar uten planter og utblåset på pumpa går langs frontglasset. da er det bare å ta ett godt vannbyttet og vips så er det fullt med egg . eggene blir lagt rett i strømmen til pumpa,så jeg skrur av pumpa og skraper av eggene . virker hver gang hos meg Thor Arne

Det skal jeg jammen prøve. Mine går i en 200 liter, men med 5000 l/t er det jo strøm over alt slik at eggene blir lagt veldig spredt. Får prøve å sette en powerhead neste gang langs frontruta.
Var det deg mine kom fra ? Sendt med samboer ?
Jeg har også satt utblåset fra pumpa slik at det treffer frontruta. Husker ikke hvor jeg leste det, men jeg leste ihvertfall at Corydorasene (noen arter ihvertfall, kanskje ikke alle) gjerne legger eggene der det "blåser friskt". Det er nok instinktivt, sånn at eggene får mest mulig oksygen og størst mulig andel av avkommet får sjanse til å utvikle seg og vokse opp.
Etter å stirret på dem i timesvis i går, har jeg kommet frem til èn ting:
En viss Cory-frøken må være i himmelriket, for såvidt jeg kan se er det nemlig SJU hanner og EN hunn oppi der.... Hva er egentlig oddsen for det?

Jeg ser en jeg er litt i tvil på,
men det er bare en jeg er helt sikker på er hunn. Den er betraktelig fetere enn de andre, som er både litt mindre og slankere.

Har merket av hunnen med en pil på dette bildet.

Men hvordan vil dette gå, sju hanner og en hunn? Jeg sikter til akkurat dette leks-forsøket her...?

Bør vel satse på flere hunner i en gruppe uansett, sånn for fremtiden.

*løpe ut og kjøpe fler*
Viggo Gausvik
[QUOTE=Thor Arne]Jeg vil tro det er lettere å få til lek i litt større kar enn 63 liter. Jeg bruker å ha ett kar uten planter og utblåset på pumpa går langs frontglasset. da er det bare å ta ett godt vannbyttet og vips så er det fullt med egg . eggene blir lagt rett i strømmen til pumpa,så jeg skrur av pumpa og skraper av eggene . virker hver gang hos meg Thor Arne

Det skal jeg jammen prøve. Mine går i en 200 liter, men med 5000 l/t er det jo strøm over alt slik at eggene blir lagt veldig spredt. Får prøve å sette en powerhead neste gang langs frontruta.
Var det deg mine kom fra ? Sendt med samboer ?
Stemmer det, er det blitt noe yngel på barbatesen ?
Thor Arne
[QUOTE=Viggo Gausvik][QUOTE=Thor Arne]Jeg vil tro det er lettere å få til lek i litt større kar enn 63 liter. Jeg bruker å ha ett kar uten planter og utblåset på pumpa går langs frontglasset. da er det bare å ta ett godt vannbyttet og vips så er det fullt med egg . eggene blir lagt rett i strømmen til pumpa,så jeg skrur av pumpa og skraper av eggene . virker hver gang hos meg Thor Arne

Det skal jeg jammen prøve. Mine går i en 200 liter, men med 5000 l/t er det jo strøm over alt slik at eggene blir lagt veldig spredt. Får prøve å sette en powerhead neste gang langs frontruta.
Var det deg mine kom fra ? Sendt med samboer ?
Stemmer det, er det blitt noe yngel på barbatesen ?
Døde faktisk ut en og en bare på noen uker..mens alle sterbaiene klarte seg...gikk i samme karet.Mulig disse var noe mindre, husker ikke helt. Har rent mye vann i sluken siden dette.
Vannverdier til Coryer
Jeg har ikke sett noe action enda, men jeg er jo rimelig utålmodig av meg da

*kremt*`

Det jeg lurte på, er om andre som har fått egg og yngel på sine Corydoraser, har gjort noe med vannverdiene på KH og GH?
Her er det veldig lavt i kranvannet, og sist jeg målte lå vel kh på omtrent 0 og GH var 2.

Bør jeg heve disse, for å ha håp om å lykkes med Corydorasene, eller er de slik at de godtar det meste (hvilket jeg har inntrykk av)?
Hei!

Tenkte bare jeg skulle dele en liten erfaring med deg (gjelder nanus, men fortsatt corydoras:P)

Vi får cory-egg både titt og ofte. Desverre rekker vi aldri å få dem ut av karet før sebrafisk og/eller tetraer eter dem opp. De har lagt egg både høyt og lavt, tilogmed på luftesteinen. Den beste måten jeg har fått disse til å leke på, var rett og slett å ta et 15% vannbytte, og dumpe oppi kaldt vann, samt gi dem artemia rett etterpå. Da blir det full action, og egg etter et par dager (har også hendt at dette har skjedd 2 timer etterpå).

Nå skal våre kjære corydoras nanus snart flytte (over i vårt eminente rack) for dretting, så da er det ingen som kan ete eggene heller.

Forresten, jeg har ikke fått noen tilbakemeldinger på dette tidligere, om hvordan andre cory-arter er, men nanus er faktisk ganske påpasselige på eggene sine, "barter" på dem, og holder andre fisk unna. Desverre er de delvis ineffektive til dette også, da begge foreldrene vokter eggene, og begge drar da samtidig og finner mat, noe som gjør eggene til et lett bytte.

Så veit du det
Takk, takk, Egil, leser alt om Coryer med stoooor interesse for tiden
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap