Ekstra linse til Canon 350D?

Ønsker meg en enda bedre makro-linse til mitt Canon 350D, noen tips?
Har lett litt på nett men blir ikke spesielt klok.
Har nå en 18-55 mm linse.
Både Sigma og Tamron har gode makro-objektiver til rimelige priser i forhold til originaloptikk. Canons nye 60mm makroobjektiv stiller kanskje i en liten klasse for seg selv her, men da betaler du også for det.

Skjønner.
Har du noe mer spesifisert info om de andre linsene?
Slik at jeg kan finne de på nett, og få satt de på ønskelisten til jul?
Sigma 105mm og Tamron 90mm makroobjektiver er anerkjent blant amatørfotografene, ikke bare til fisk, men også generell makro. Husk at jo større brennvidde jo større arbeidsavstand må du påregne. Dette er noen ganger en fordel, andre ganger en bakdel avh. av motivområde.

Sjekk de ulike nettbutikkene, som det finnes et utall av etterhvert. Sjekk f.eks. Japan Foto på Tamron. Så de hadde 90mm i sin siste reklameavis.
60 mm macroen har falt litt i pris. Jeg har den til mitt 350 og man kan trykt si at det er fotografens feil hvis bildene ikke blir bar nok.

Canon EF-S 60 mm macro

Takk, men jeg tror enda 3500,- er i drøyeste laget.
Kan evnt ønske sponsing
Har ett på hjemlån..

Fikk låne hjem noe greier,
soligor forlengelsesringer for Canon AF og en Canon EF 75-300mm

(f/4-5.6 III USM)

Vet ikke helt hva jeg synes egentlig.. burde jeg kjøpe en "vanlig" makrolinse?
Tror du bør ta en titt på 60mm som Geir viser til vil du ha litt kvalitet over makrobildene dine.

Det er jo den jeg i utgangspunktet var ute etter,
men han i butikken pratet masse og jeg har ikke så mye peil :P

Heldigvis fikk vi låne hjem dette utstyret, det synes jeg er god sørvis.
Jeg er også på utskikk etter en macro linse og viste min storebror denne tråden. Jaja jeg vet man har det med å stole for mye på storebrødre, men han har tatt noen tusen bilder med og uten makro
se siden hans

Han svarte så her:

Hei!

Helt sikkert en super linse. EF-S-linser passer kun til noen få kamera bl.a. 350D og 20D, ikke f.eks. til det nye 5D. Det er den korte avstanden mellom EF-S-linsen og billedbrikken som gjør at du får så liten nærgrense og kan oppnå like stor forstørrelse med 60 mm som jeg gjør med min 100 mm. Andre macro-linser er jo billigere, men gir deg ikke like stor forsterkning. Jeg tror ikke billedkvaliteten forøvrig vil variere merkbart med linsevalg, så det koker ned til hvor mye penger du ønsker å bruke på linse.

Og da vet jeg ikke. Låse meg til en super linse som ikke passer til neste karmera eller tro at canon 350 D er et superkarmera i årsesvis ?

For ordens skyld så heter det "objektiv" og ikke "linse". Et objektiv er sammensatt av flere linseelementer. Det skulle jo tatt seg ut å betale en formue for bare én linse

Ja Erik, takk broren din for innspill

Jeg synes den løsningen jeg fikk er litt "knotete", jeg har hele tiden tenkt at jeg skulle ha ett objektiv, ikke en haug med rundinger og slikt.
Bjarne
Tror du bør ta en titt på 60mm som Geir viser til vil du ha litt kvalitet over makrobildene dine.

Som om Sigma objektivet er dårlig?
Har litt sans for å holde samme merke på kamera og objektiv. Synes ikke 3.500,- er alt for ille på dette objektivet. Denne 60 mm med cropfaktor på 1,6 som vil tilsi en 96 mm som også er perfekt for portrettfotografering.

Dette bildet tok jeg i full fart og man kan jo ikke akkurat klage på det som denne macroen klarer å få til. Det underste bildet er utsnitt av det øverste.

Hva med canon ef 50mm 2.5 macro?
Denne funker på alle Canon-kameraer som kan bruke ef-optikk. (inkl massevis av gamle og nye analoge og digitale canon eos-kameraer, og den nye 5D-en)

Dette er en svært fin makro, jeg har den selv, og kan absolutt anbefale den.

Den koster ca to og et halvt ny, men siden den har vært i produksjon en stund, burde du ha en sjanse til å få tak i den brukt.

Husk at 50mm på en 350 tilsvarer ca. 85mm på analogt kamera, pga noe som heter crop-faktor (bildebrikka er mindre enn vanlig film). Dette gjør at du definitivt vil kunne komme nærme nok.

MVH
Tonje
Foto.no har bruktmarked
Må bare få legge til at det ligger ganske mange annonser ute på foto.no på salg av ef-s optikk, så som den 60 millimeter'n.
Mange som selger det nå fordi de skal ha 5D eller annet fullformatkamera.

MVH
Tonje

Roy
[QUOTE=Bjarne]Tror du bør ta en titt på 60mm som Geir viser til vil du ha litt kvalitet over makrobildene dine.

Som om Sigma objektivet er dårlig?

Tolk det dit du vil
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap