Nytt kar.

Trenger litt innspill på hvordan jeg kan innrede dette karet fornuftig. Tenkte meg malawi oppi der. Karet har en merkelig størelse, 140x40x70cm. Dvs 70 cm høyt
Bakgrunn
Ser du ikkje har bakgrunn. Det har du kanskje tenkt å skaffe.
Om ikkje dyre innvendige bakgrunnar så finst det mange fine bakgrunnar som du teipar på baksida utvendig.
Det "styggaste" eg ser er kar der ein ser rett i veggen bak karet.
Da er det ikkje hjelp i kor fint det er elles. Så mitt råd er skaff deg ein bakgrunn.
Bakgrunn
Tenkte å lage en isopor versjon som jeg setter på baksiden. Er satt av 5cm som den kan stå på. Kan ikke sette noen plasskrevende innvendige bakkgrunner i dette karet som bare er 40 cm
Gratulerer med karet og med at det er kommet på plass. Jeg har sett gjennom en haug med akvariebilder for å finne det perfekte malawi oppsettet til karet ditt men har ikke funnet noe bedre enn din egen ide med å bruke kalkstein som blir limt sammen og montert litt i høyden. Mange kar blir fort veldig mørke uten masse planter. Kalksteinen er jo mye lysere, men det krever jo at du har mere kontroll over algene, enn hva jeg har... ellers så blir jo steinen fort litt brun. Hva du skal gjøre med bakgrunnen blir jo da påvirket av hvor mye du bygger i høyden inne i karet. Ellers så jeg en som hadde bygget med store norske naturstein. Litt firkantete og flate, jeg synes det ble utrolig tøft, men den fant jeg selvfølgelig ikke igjen i farten.
Å innrede, og ikke minst drive ett kar med såpass sære mål, krever sin mann.
Dekormessig, bør det velges ting som ikke tar alt for mye plass, samtidig som fiskene får tilfredsstilt sine behov. En stødig steinrøys i den ene enden er noe jeg ville satset på.
Om røysa går fra bakglasset og så og si fram til framglasset gjør ikke noe særlig.
Selv er jeg glad i litt innslag av grønnt i karene, også malawi. Om du ser i profilen min, ser du at jeg har en hel del planter sammen med mine malawi. Dette funker finfint.
I ett så høyt kar som ditt, ville jeg valgt denne som hovedplante.

Ellers må jeg bare påpeke at dette akvariet har temmelig stort volum i forhold til overflate, så du må sørge for masse vannbevegelse i overflata for at malawiene skal få surstoff nok.
Innredning
Hadde tankt å bruke lengden av karet slik vi natirlig bygger dybden i kar som ikke er så trange. Godt fundamentert steinrøys i venstre kant av karet som går ned mot sandbunn på høyre side. Utfordringen blir å få det opp i en halv meters høyde, og gjerne som en klippe. Tanken er å ikke kjøre planter i dette karet , men masse lys steing og lys bunn(Biltema). Tiden får vise om det blir for voldsomt, så får vi vel lyssette så det blir alger og sette inn noen Javabregner. I første omgang så er det klippen som er utfordringen. Så om det er noen som har ideer med akryl, lim, etc så kom med det.
Jan Erik: Ancistrusen lever i beste velgående, sky små damer det der!
Mer svar
Valisneria gigantis har jeg fra før. Den er i 375 og måler omtrent 2 meter.
Når det gjelder vannsirkualsjon så har jeg en Powerhead 802 og en aquarium system 1200liter + nyinnkjøpt Eheim 2028. Føler meg godt skodd.
Har selv nettopp limt inn en shiferhelle i overflata av mitt nystartede kar til en slamkryper. Denne har jeg våt sand oppå, så det er ikke fritt for at det blir en del vekt av det.
Denne er limt med akvariesilicon, og henger som bare pokker.
Vet at også Håvard her inne har limt en del stein til glass med akvariesilicon.
Mer om det finner du i denne tråden.
Bjørn Andersen
Tenkte å lage en isopor versjon som jeg setter på baksiden. Er satt av 5cm som den kan stå på. Kan ikke sette noen plasskrevende innvendige bakkgrunner i dette karet som bare er 40 cm

Hva med Juwel Rock? veier ikke mer enn isopor og bygger bare ca 4 cm. Jeg har slikt i mitt kar, synes det er meget pent + at det er meget enkelt å jobbe med

Pris var vel 349.- for en plate på 60x60.

Men er man handy/kunstnerisk, så kan man vel få en egenprodusert bakgrunn minst like pent.
Enig, Øystein! Jeg fikk et alvorlig positivt sjokk da jeg mottok mine.
Bildet yter ikke bakgrunnen rettferdighet.
Er det Vision 450 du har? Festet du bakgrunnene kun på baksidene, eller silikonerte du også endene?
Donald
Enig, Øystein! Jeg fikk et alvorlig positivt sjokk da jeg mottok mine. Bildet yter ikke bakgrunnen rettferdighet.

Nei det var ikke noe pent bilde Donald Ville samtidig vise et lite tips om hvordan man kan holde dem på plass under tørking av silikonen.
Om du ser på profilen min, så er det noen bilder som gir et bedre inntrykk av utsende på Juwel Rock.
Donald
Enig, Øystein! Jeg fikk et alvorlig positivt sjokk da jeg mottok mine. Bildet yter ikke bakgrunnen rettferdighet. Er det Vision 450 du har? Festet du bakgrunnene kun på baksidene, eller silikonerte du også endene?

Det er Vision 450 ja. Festet bakgrunnen med silikon på bakglasset og i skjøten mellom platene. Lot dette tørke 2 døgn for å være sikker på at de ikke skal løsne. Hadde vel vært mer enn nok med 24 t tørking.
Bare for å være helt sikker
Du brukte altså ikke silikon rundt platene, men bare bak? Jeg har forstått det slik at det holdt med feste kun bak; har jeg forstått det rett?
Donald
Bare for å være helt sikker:-) Du brukte altså ikke silikon rundt platene, men bare bak? Jeg har forstått det slik at det holdt med feste kun bak; har jeg forstått det rett?

Ja kun baksiden. dro silikon i en stor S på baksiden av platene. Jeg måtte bruke støtter for å presse bakgrunnen mot bakglasset under tørking.
Jeg kjøpte slik bakgrunn til 45-literen, og jeg synes også den var bra. Og som nevnt- den tar liten plass.

Det eneste jeg har å utsette for malawibruk er at den er veldig brun, og det kan kanskje bli litt rart mot feks grå skifer/stein?
Juwel rock
Blir ikke aktuelt å sette inn en bakrgrunn i karet som stjeler plass. Karet er bare 40 cm yttermål, så bredden skal få være i fred. Liming av stein, bygging av klipper etc er det jeg er ute etter. Malawi burde jo ha en del huler å gjemme seg i. Lime kalkstein er vel ikke så lurt da det med tid vil løse seg opp, eller?

De platene fra Juwel det er snakk om er ikke tykkere enn ca 3-4 cm.
Bjørn Andersen
Blir ikke aktuelt å sette inn en bakrgrunn i karet som stjeler plass. Karet er bare 40 cm yttermål, så bredden skal få være i fred. Liming av stein, bygging av klipper etc er det jeg er ute etter. Malawi burde jo ha en del huler å gjemme seg i. Lime kalkstein er vel ikke så lurt da det med tid vil løse seg opp, eller?

Stemmer at kalkstein vil løse seg opp, i tillegg er den såpass porøs, at jeg tror det meste av lim vil få problemer med å feste seg.
Bjørn Andersen

Stjeler som sakt ikke mer enn 3-4 cm. Du snakket jo om en isoporplate på 5 cm. Men for all del, blir sikkert fint det Så er det jo gøy å skape sin egen bakgrunn.
3-4 cm er mye når karret kun er 40cm dypt. Disse platene ligner dessuten ikke på noe særlig.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap