Hvor lenge bør de være separet ved konemishandling?

Mine søte transvestitus-hun ble utsatt for seriøs juling i helga.
Jeg tok henne ut, og satte henne i en liten hybel.

Hun spiser godt, og virker som hun synes det er ok der.

Men hvor lenge bør de være adskilte før det er trygt å sette henne tilbake?

(Evnt, bør jeg sende han til voldsterapi??)

Har hatt 2 tilfeller med mann/konemishandling.

Det ene gjalt et honninggurami par, der kona plutselig ikke tålte synet av han. Ho fikk ferie på 4 uker i et annet kar, og da var alt fryd og gammen når ho kom tilbake. Dette var i sommer og alt er fortsatt OK.

Kampfiskhannen min derimot tålte ikke synet av den ene hoa, uansett hvor lenge hun var borte før ho kom tilbake så jaga han henne og ga henne rundjuling. Den andre damen hadde han en liten romanse med.

Ville prøvd i alle fall med minst 1 - 2 uker. Ho må jo få litt tid til å komme seg og gro sammen slik at ho klarer neste møtet om han er like sint. : )

Ingen fasit. Det kan hende at adskillelse hjelper, men om kjemien ikke stemmer så ....?

Må innrømme at jeg kjenner ikke til denne sorten spesiellt, men svarer generellt.

Hun er ikke skadet, jeg rakk å få henne ut før han gjorde det.
Han jagde henne masse, og det siste han rakk var å henge seg fast i halefinnen hennes.

De har hatt egg for ikke lenge siden, så de liker tydeligvis hverandre.

Eggene klekte ikke, det kan skyldes Phen, den var for høy i forhold til hva de trenger for å klekkes.

Kan kjemien mellom de to være slik at han ikke befruktet eggene?
Så trist; OooOooOoo =(
Det var trist å høre at Nanochromisene dine er blitt uvenner etter en mislykket leking =(
Jaja, det å flytte hunnen var i ditt tilfelle noe som bare måtte gjøres.

Mine Nanochromisers første leking gikk fløyten fordi Kuhliiålene raidet "redet". Vell, Kuhliiene ble flyttet til 54 literen (anbefalt av Bjarne).
Etter raidet fra Kuhliiene jagde/mobbet Nano-hannen hunnen når han fikk øye på henne. Slik fortsatte de i ca. 1 uke, og hunnen ble satt i skammekroken (hjørnet bak pumpa). Typisk for hannen å skylde på hunnen når noe går galt. Men uansett så skilte jeg dem ikke, og sakte men sikkert listet hunnen seg fram mer og mer, og nå er de gode venner igjen med mye flørting. Å, ja jeg tror de planlegger en ny egglegging =)

Prøv om 1 uke, OooOooOoo =)

Klemz Maren =)
Hei
Dersom en velger å fjerne en av partene, er det ofte en fordel å fjerne den som er plageren. Det er et par grunner til dette. For det første er selve flyttingen en belastning, samt at forholdene i "karantenekaret" ofte er dårligere (gjerne mindre plass). Ved at den sterkeste blir noe svekket, i stedet for motsatt - blir det bedre balanse i styrkeforholdet.
Når det er sagt, er det ikke sikkert du trenger å ha de separat i det hele tatt.
Dersom du ikke har "jagefisk" i karet, er nok det mye av forklaringen på angrepene på hunnen. Hannen må ha en ytre fiende å konsentrere seg om for å ikke legge seg opp i hennes gjøremål. Anbefaler å benytte en liten stim med Nannostomus aripirangensis (pirangatetra) eller N. marginatus (smykketetra) eller nære små slektninger som "jagefisk". Disse har veldig liten munn og er ingen trussel mot yngelen. Likevel vil hannen oppfatte dem som en trussel og bruke all sin aggresjon mot dem. Forutsetter at du har litt plantebuskas i karet slik at de kan søke tilflukt. Ha dette gjerne så langt bort fra eggleggingsplassen som mulig.
gullbåndstetra fungerer også utmerket som triggere
liten avsporing?
kardinalen
Hei Dersom en velger å fjerne en av partene, er det ofte en fordel å fjerne den som er plageren. Det er et par grunner til dette. For det første er selve flyttingen en belastning, samt at forholdene i "karantenekaret" ofte er dårligere (gjerne mindre plass). Ved at den sterkeste blir noe svekket, i stedet for motsatt - blir det bedre balanse i styrkeforholdet.

Takk, kardinalen
Da slapp jeg jo å skrive dette selv..

Er jo forøvrig et vanlig samfunnsproblem blant mennesker også, dette her

Lykke til OooOooOOo - håper du får bukt med volden i hjemmet!

Takk for hjelp og tips!

Grunnen til at hun ble flyttet er at jeg fikk litt panikk da jeg så han henge fast i henne, og hun var kjempelett å fange siden hun lå klint oppe i hjørnet.

Det er kun en guppyhunn i karet ilag med de, og hun er jo mest i toppskiktet.
Burde nok kjøpe noen flere fisker ja.
Har sett litt på noen mikrorasbora.. det kunne kanskje vært noe?

Det er forresten tett i karet med javamose og hornblad. Og røtter med hulrom og kriker og kroker.
Det "Kardinalen" foreslår, kalles populært for "dither fish" i amerikanske magasiner og bøker har jeg sett. Har med hell brukt dither fish selv, når et gammalt ektepar plutselig vender seg mot hverandre etter ungepass og eggleggings-stress. Det er faktisk merkverdig effektivt!

Man lemper da oppi noen fisk som ikke utgjør noen fare for avkommet til det nybakte foreldreparet, for å avlede dem.
De siste par gangene brukte jeg noen unge skalarer med kropp på str med et kronestykke. Dverg-ciklidene glemte da øyeblikkelig sine interne feider og hannen sluttet å banke kona. Da husket de plutselig at de hadde et avkom å beskytte, og sammen frontet de "fienden".

Det å sette ned i noen dither fish ser ut til å riste lekspar som har kommet skjevt ut "på plass igjen", så de igjen blir gode venner og gode foreldre.
nja, det er ikke alltid det hjelper på "skilsmisser" å sette inn triggere/dithere... jeg har dessverre separasjon hos bolivianerne for tiden men så lenge det ikke er aggressivitet inne i bildet så lar jeg de gå.

har et ungt par av samme typen oppi der og, forhåpentligvis så blir det litt "klinsj" innimellom etterhvert
Nei, det er klart, har man med to skikkelige stabeiser å gjøre, hjelper det kanskje ikke

Men definitivt verdt er forsøk, hvis det f.eks. er egg og yngel å passe som er avhengig av to foreldre.

Stina Engerud
nja, det er ikke alltid det hjelper på "skilsmisser" å sette inn triggere/dithere

Jeg har jo en stim med 20 rødmunntetra i 240-literen, tenkte å flytte noen derfra til 45-literen (der transvatitusene er).
Det vil kanskje funke?
Fem stykker eller noe?
tja, du kan jo sikkert forsøke en 4-5 stykker for å se.. men hvis dette fungerer så anbefaler jeg å skaffe andre triggere som er mindre egg/yngel farlige

Et par scalarer? :P

Det er jo masse mose i karet (det vet jo du!), så evnt yngel burde jo ha vett til å gjemme seg.
Dessuten er jeg ikke sånn super-intressert i større oppdrett. Hvis noen overlever vil jeg være fornøyd.
aha, går de på kjøkkenet ?

men prøv rødmunnene du og se

Jepp, de er på kjøkkenet.
Men de elendige på koppvask og matlagning.

Skal se om jeg får fanget noen rødmunner og teste
Du kan jo bruke yngel til triggere, men bare hvis du har da ))

Kanskje det fungerer =)) Eller ?

Dette var en real nøtt. Litt lenger i tenkeboksen tror jeg )
Jeg hadde problemer med en blå gurami dame....var direkte stygg med bl.a maken og en kampfisk. Hun var en av de første fiskene i akvariet så hun følte seg nok som sjefen/dronninga. Fjernet da hannen og kampfisken en liten uke....uten bedring. Gikk så til anskaffelse av en større slangeskinnsgurami hann for å få noen som var stor nok til å gi tilbake litt juling...det hjalp heller ikke. Tok da ut "bølla" en liten uke...å da hun ble satt inn igjen var allt bare fryd og gammen. Hun var plutselig ikke sjef lenger...å går nå sammen med alle uten mobbetendenser
OooOooOOo
Jepp, de er på kjøkkenet. Men de elendige på koppvask og matlagning. Skal se om jeg får fanget noen rødmunner og teste :)

HVA ??? har du ikke lært de til å ta oppvasken ??
Gjenforening, oppdatering

Skriver litt om dette i tilfelle andre sliter med samme problem.

Satte inn 5 rødmunner i går, og hannen min måtte styre endel med de. "Hva er dette??", og etterhvert fant han ut at det var best å la de seile/svømme sin egen sjø.

Sent, sent i går kveld satte jeg inn hunnen, og hun var så hypp på hannen at jeg nesten rødmet. Tøsete, må jeg si

Jeg forandret litt på oppsettet, byttet bla hule.

Nå har jeg skrudd på lyset igjen, og var spent på hva som ville møte meg.

Joda, de rister og er flotte i farvene begge to. De graver rundt den nye hulen, og er begge inni den og måker ut grus.
Hun rister, og han er som en stolt "hane".
Og nå har han begynt å jage mer på rødmunnene. De får ikke komme for nært hulen.

Virker foreløbig som om dette prosjektet var en suksess

Takk for all hjelp så langt!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap