Bygge huler med Skifer - tips / erfaring / råd / feller?

Hei! Har et 240 akvarie som er ganske "tomt" når det gjelder dekorasjonen. Planlegger at det skal bli mye planter i det med tid og stunder, så jeg må utvide med lys, pumper og filter etterhvert... MEN, jeg ønsker også å bygge et hjørne med skiferstein som jeg limer sammen til masse små huler, for så å fylle over med sand eller annet som planter kan vokse i. På den måten håper jeg å lage mange små og store huler for mallene mine (2 stk) og praktbotiaene (6 stk) + eventuellt andre intressenter.. hehe...

Har prøvd å tegne på min særegne dårlige måte hva jeg mener.. men er ikke så flink...

Akvariet er delevis innkjørt, og går med fisk i dag.

Trenger råd/tips på hvordan jeg kan sette dette sammen og implementere det i karret uten å måtte tømme det helt, helst uten å måtte ta ut fisken i det hele tatt, fordi jeg har begrenset med plass å gjøre av dem i mellomtiden.

Noe spesiellt jeg bør tenke på med tanke på valg av skifer? Hva bruker jeg for å lime det sammen?

Er litt redd for å skade bunnen på karret (det er finkoret sand der nå). kan jeg senke konsturksjonen min rett på sanden, eller bør jeg fjerne denne i størst mlig grad, og kle undersiden av kreasjonen min med isopor eller noe annet?

Er taknemlig for alle gode råd! :o)

LoboTommy
Shifer er ett ganske lett materiale å jobbe med, om man har rette utstyret.
En vinkelsliper, med diamantskive, er det viktigste utstyret for å lykkes.
Om en ønsker å lage spesielle former, er en stikksag med ett blad beregnet for stein ett fullgodt alternativ.

Om man "polerer" kuttendene på steinen, fungerer vanlig akvariesilicon godt til å hefte i sammen bitene.
Limtyper som sica-flex må for all del ungås.

Når det gjelder plassering av "labyrinten": jeg ville plassert den med en tynn isoporplate, rett på glasset. Minst mulig sand mellom, da dette vil kunne ligge å "gnisse". Om du ikke vil bruke isopor, bør steinen legges rett på den fine sanden.
Dette bør kunne gjøres mens fiskene er i karet, om du planlegger godt hvordan du skal legge opp løpet.

Husk bare å la siliconet tørke godt før du setter inn hulene.

Om du har mulighet til å legge ut en billedserie av jobben ettervhert, er det toppers!
noe spesiell skifer?
Takk for svar!

Har hørt rykter om at noen type skifer ikke kan benyttes pga at de utskiller ett eller annet som ikke er helt heldig i akvarievann... Noen som har bra / dårlig erfaring her?

Planen inn i hodet mitt er å ha en stor flat skiferstein i "bunn" som jeg bygger det hele på, slik at når jeg endelig er ferdig, bør jeg kunne senke den rett ned.

Har et råttent digitalkamera liggende, så jeg skal se hva jeg klarer å få til når det gjelder bildene.

Noen som forresten har tips på hvor store huler og åpninger bør være?

Har forresten også lest ett eller annet om at jeg eventuellt må "forsegle" isoporen hvis jeg skal benytte meg av det.... how?

LoboTommy

Tror ca 5 cm i bredde og 3,5 i høyde skal passe bra. Men du kan jo lage "huleganger" i ulike størrelser og høste erfaring gjennom hva fisken din foretrekker... lykke til - jeg skal faktisk prøve å gjøre akkurat det samme i neste uke (og skal lage en bildeserie av det hele)! hehe
farlige skifertyper og isopor
fått en del fine tips her nå.

nå gjenstår bare de to "viktigste" tingene, siden jeg ikke har interesse av å forgifte fisken min...

1) noen med erfaring som kan fortelle hvordan jeg fosegler isopor som skal i akvarie?

2) noen som kan fortelle meg hvilken skiferstein som er "trygg" og hvilken jeg bør ligge laaaangt unna?

LoboTommy
LoboTommy
fått en del fine tips her nå. nå gjenstår bare de to "viktigste" tingene, siden jeg ikke har interesse av å forgifte fisken min... 1) noen med erfaring som kan fortelle hvordan jeg fosegler isopor som skal i akvarie? 2) noen som kan fortelle meg hvilken skiferstein som er "trygg" og hvilken jeg bør ligge laaaangt unna? LoboTommy

Vanlig isopor er ikke giftig, og trenger i og for seg ikke å "forsegles". For å unngå at den smuler kan det være lurt å bruke varmluftpistol el. likn. på isoporen (forsiktig) før den puttes i akvariet.

Vanlig lys skifer fungerer utmerket. Alunskifer bør unngås.
Jeg har kjøpt inn helt vanlig, naturlig sortskifer. Fungerer sikkert til deg også. Ganske pen i akvariet hvis du har lys sandbunn.
Ørjan Rasmussen
Jeg har kjøpt inn helt [B]vanlig, naturlig sortskifer[/B]. Fungerer sikkert til deg også. Ganske pen i akvariet hvis du har lys sandbunn.

For å spørre dumt... hvordan ser jeg forskjell på naturlig sortskifer og alunskifer? ...

Har for ordens skyld sendt en epost til en geolog ansatt ved universitetet i Tromsø, og forespørt hvilken skifertype han mer eller mindre kan si ""Denne er dønn trygg å bruke i et akvarie"... Når (hvis) jeg får et svar fra ham, skal jeg poste det her.

PS! Takk for flotte svar. Skal forsøke å få tak i materialene mine så snart jeg finner dem, har råd ( ;o) ), og føler meg tryg p åat jeg ikke dreper fishy-fishy med den skiferen jeg får tak i. Håper det ikke er for dyrt! :o)

Mvh
LoboTommy
Har selv brukt både det som kalles for altaskifer, og fauskeskifer. Ikke noe negativt om noen av skifertypene.
Til og med gammel takshifer har blitt brukt, uten noe problemer

Så lenge steinen er hard, tror jeg ikke det er noe problemer.
Test shiferen for kalk, slik man tester all stein, er jo imidlertid lurt
Alunskifer
Hei

Det finnes en type skifer som man ikke skal bruke i akvarier disse finnes meg fortalt i oslo område bla, den kalles alunskifer. Du kan teste skiferen ved og lage et lite rift i den, blir det en grå stripe er alt ok.
Frank Angell
Test shiferen for kalk, slik man tester all stein, er jo imidlertid lurt :)

Hvordan tester jeg mot kalk? Hørt det er en eller annen værske jeg skal slenge på for å få en raksjon (eller ikke noe reaksjon).

Kan jo og være en ide å teste phverdi ved hjelp av laktmuspapir?

LoboTommy
Om du har tilgang på noe med lav ph (syre), er dette finfint å teste om stein (og annet) er kalkholdig.
Drypp på litt syre (f.eks saltsyre), bruser det, er steinen kalkholdig.

Det som skjer er at syra med lav ph reagerer med kalk, som har høy ph.
Skyll godt vekk syrerester når du er ferdig.

Om du ikke har tilgang til syre, kan man teste med 35% eddik, selv om dette vil gi en mye svakere reaksjon.
Kaffetrakterrens kan også brukes, men heller ikke denne gir en spesielt god effekt.
Skifer - årsak til fiskedød?
Bengt Fossli
Det finnes en type skifer som man ikke skal bruke i akvarier disse finnes meg fortalt i oslo område bla, den kalles alunskifer. Du kan teste skiferen ved og lage et lite rift i den, blir det en grå stripe er alt ok.

Mitt akvarium har vært i drift siden påsken 05, og bortsett fra en del "nybegynner-dødsfall" har det vært stabilt. Fiskene har trivdes godt, og ynglet i vei.
Skifter 30-40 liter vann hver uke, og tester PH og NO2 (dyrt med testutstyr...) Nitritten har hele tiden vært selvlysende gul, mens PH har økt fra en stabil 7,5 (12 ferbruar) til ca 8,5 ( i kveld)

Jeg har de siste ukene hatt en del fiskedød. (3 sølvfinnemolly, 1 SAE, 1 ancistrus og noen platyer.) Det er ingen synlige tegn til sykdom på fisken. Jeg tenker at dette har sammenheng med PH-økningen, for den er vel ganske stor på så kort tid?

Det som har skjedd av endringer i februar er:
- to nye planter
- 3 seilfinnemollyer som alle har dødd i løpet av en treukers periode
- jeg har lagt i noen biter skifer (hule til ancistrus) I denne skiferen blir det grått når jeg riper i den, så jeg regnet med at den er ok. (I morgen skal jeg teste den slik det er foreslått i innlegg tidligere)

Hypotesene er altså:
Sykdom som har fulgt med den nye fisken eller plantene, eller økning av PH som følge av skifersteinen?
Hva tenker dere som har mer erfaring enn meg?

Jeg har byttet 40 liter vann i kveld, og fjernet skifersteinen. Vil PH-verdien senkes kun ved hyppige vannbytter (litt hver dag?) nå som steinene er borte, eller må jeg gjøre noe aktivt for å senke den?

Off. Føler meg veldig klønete hvis all denne fisken har dødd pga. noen små skifersteiner som kunne ha vært testet bedre på forhånd...Det er jaggu mye å lære i denne hobbyen!

Veldig takknemlig for svar!

Satt selv inn skiffer hule til mallene for en drøy uke siden og har ikke merket noen PH økning pga av det-riktig type skifer da vel.
Men du kan nok regne med at PH økningen gjorde så fiskene dine døde, spesielt vis økningen kom fort-har du målt PHen i springen, kan variere graftig til tider den og.
Dette skyldes nok ikke skiferen. Du er sikker på at du ikke har hatt i noe kalkstein den siste tida? Eller pulver med pH-økende effekt?
Du kan senke pH ved å bruke eikebarkekstrakt eller natron. Førstnevnte får du nok tak i i en dyrebutikk... ellers finnes også pulver som senker pH. Anbefaler deg å få gjort dette snarest da du har fisk som ønsker lavere pH...
Du bør nok teste shiferen, da det er det eneste jeg ser av innlegget ditt, som kan være synderen.

Jeg ville bare byttet vann for å få ned ph-en, om ikke Kh er grisehøy da Liker ikke å bruke mer enn høyst nødvendig i karene, og siden ph skal senkes sakte og rolig, vil nok vannbytter daglig til verdien er akseptabel i karet være løsningen (mener jeg)

Du har ikke hatt i noen skjell\koraller den senere tiden? Dette vil da mer sannsynlig være grunnen til nøy ph, kontra shifer
Ørjan Rasmussen
Du kan senke pH ved å bruke eikebarkekstrakt eller natron.

Natron vil øke pH.
Oi, skulle være "eller natron for å høyne den." :-O
Takk!
Tusen takk for alle svar! Jeg er glad det finnes et slikt forum.

Målte nettopp PH, og fargen er noe lysere enn i går. Nå er den mellom 8 - 8.5 ser det ut til. Ingen flere dødsfall enn så lenge....
Jeg forsøker med daglige vannbytter framover, og håper på det beste. Hvis det ikke hjelper så får jeg prøve med eikebarkekstrakt som dere foreslår.

PH i springen er 7.5. Jeg har ikke hatt i noe pulver eller annet "stæsj" i akvariet.
Så vidt jeg har lest meg fram til så skal alle mine fisk tåle en PH på 7.5. Men det er kanskje delte meninger? Anbefalninger?

Rakk ikke dyrebutikken i dag, men skal helt klart investere i litt mer testutstyr. De testene jeg har nå er Tetratest(PH og NO2). Men jeg ser at andre her får mer differensierte målinger. Noen anbefalninger? Hva synes dere om disse stripsene med flere tester i ett?

Vil på ingen måte anbefale teststrips, disse er kun en indikator på hva verdiene ca er. Tildels store avvik oppdages fra tid til annen.

Selv er jeg bruker av Tetra tester, for meg er de nøyaktige nok.

Om jeg skulle anbefale noen tester i tillegg til de du har, er det No3, Gh og Kh.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap