- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- Noen som har gode råd og tips til biotop for praktbotia?
Noen som har gode råd og tips til biotop for praktbotia?
Kjøpte for noen måneder siden et 68 l der det etterhvert bor alt for mange guppy, ni neontetra, to maller og en praktbotia. Er bitt av akva basillen, og har akkurat kjøpt et brukt 530 l kar. Meninga er å sette det opp etter jul, og i den forbindelse trenger jeg altså råd og tips om innreding og sammensetning. Har tenkt på alt fra amerikanske miljø til afrikanske eller asiatiske bioptoper. Lar meg stadig facinere av nye biotoper og fisker. Utrolig mye fint å velge i.
Synes også litt synd på praktbotian vår, som jeg etterhvert har skjønt bør få bo sammen med flere artsfrender. Det er også en veldig sjarmerende og morsom fisk. Synes i grunnen de virker å være litt undervurderte. Etterhvert kan de også bli rimelig store. Vurderer derfor å la den være retningsgivende for innredning av 530 l. Problemet er at det virker å være et ganske smalt utvalg i asiatisk fisk her. Asiatiske biotoper er egentlig de jeg vet minst om, og det sier ikke så rent lite, da jeg knapt nok er nybegynner i akvaverdenen. Forslag og ideer til asiatisk innredning og sammensetning mottas derfor veldig gjerne.
Eventuelt råd og tips til andre biotoper der 4-5 praktbotian kan inngå uten at jeg får en håpløs fiskesuppe?
Synes også litt synd på praktbotian vår, som jeg etterhvert har skjønt bør få bo sammen med flere artsfrender. Det er også en veldig sjarmerende og morsom fisk. Synes i grunnen de virker å være litt undervurderte. Etterhvert kan de også bli rimelig store. Vurderer derfor å la den være retningsgivende for innredning av 530 l. Problemet er at det virker å være et ganske smalt utvalg i asiatisk fisk her. Asiatiske biotoper er egentlig de jeg vet minst om, og det sier ikke så rent lite, da jeg knapt nok er nybegynner i akvaverdenen. Forslag og ideer til asiatisk innredning og sammensetning mottas derfor veldig gjerne.
Eventuelt råd og tips til andre biotoper der 4-5 praktbotian kan inngå uten at jeg får en håpløs fiskesuppe?
Postet 06.12.05 kl 02:23
Postet 06.12.05 kl 08:02
Postet 06.12.05 kl 11:24
Hei igjen! (Jeg forfølger deg ikke altså hehe)
Jeg sjekket nettop fiskebasen og så at en av mine favoritt fisker faktisk er av asiatisk opprinnelse.
Den heter Betta Ensiae og er en munnruger. De er utrolig facinerende og ha i akvarie. De andre bettaene kommer vel også fra Asia så du har ganske mye og velge imellom. Anbefaler deg en titt i fiskebasen og se om du finner noe du liker.
Og litt off topic: jeg sendte deg en PM på AS har du sett den?
Jeg sjekket nettop fiskebasen og så at en av mine favoritt fisker faktisk er av asiatisk opprinnelse.
Den heter Betta Ensiae og er en munnruger. De er utrolig facinerende og ha i akvarie. De andre bettaene kommer vel også fra Asia så du har ganske mye og velge imellom. Anbefaler deg en titt i fiskebasen og se om du finner noe du liker.
Og litt off topic: jeg sendte deg en PM på AS har du sett den?
Postet 06.12.05 kl 11:34
Postet 06.12.05 kl 11:41
Tusen takk...
for gode tips og innspill. Har brukt et par timer også i kveld til å følge deres spor. Virker som botian kan trives i mange miljø, men gjerne vil ha fin sand og mange gjemmesteder. Kan hvis kombineres med et uttall av andre fisker, blir sagt at den kan bli aggressiv hvis den går i for liten flokk, men er snill og grei når det er litt flere av den. Kan bli hele 30 cm og 25 år!!! Virker egentlig ikke så veldig fristende å satse på dens opprinnelige hjemmemiljø, hvis det må bli en tank med leire, sand og grums :-/
Og Ina... du har vært veldig hjelpsom, vil gjerne bli forfulgt av deg Skulle vi treffes i København en vakker dag spanderer jeg minst en pils og en lille en ))
Og Ina... du har vært veldig hjelpsom, vil gjerne bli forfulgt av deg Skulle vi treffes i København en vakker dag spanderer jeg minst en pils og en lille en ))
Postet 07.12.05 kl 02:27
Må også si...
at SAE et veldig godt tips, viker å være en svært effektiv liten renholder. Betta Ensiae også en veldig flott fisk, som ser ut til å kunne passe fint sammen med SAE og Botia, hvis jeg ikke har oversett noe. Fint om noen korrigerer meg hvis jeg tar feil. SAE virker å være forholdsvis vanlig, så den må være grei å få tak i, men hva med Bette Ensiae? Er den vanskelig å få tak i?
Mange fine fisker i Mikkels forslag, men noen av de kan kanskje være litt aggressive? Jeg finner kanskje noen blandt regnbuene, gobyene eller guramier som er litt større, fredelige og som kan passe godt sammen med de andre.
Mange fine fisker i Mikkels forslag, men noen av de kan kanskje være litt aggressive? Jeg finner kanskje noen blandt regnbuene, gobyene eller guramier som er litt større, fredelige og som kan passe godt sammen med de andre.
Postet 07.12.05 kl 02:43
Endret: 07.12.05 kl 02:45
Postet 07.12.05 kl 11:44
Høres ut som en god deal =)
Jeg vil tro kanskje Svein A kansvare deg endel om disse munnrugende Bettaer. Jeg kjøpte mine Bettaer i Oslo men det kan vel være mulighet for og få kjøpt disse enten privat eller ved bestilling.
Det trenger ikke nødvendigvis være Betta Ensiae for det finnes så utrolig mange andre bettaer som ligner. (sjekk fiskebasen vet å søke kun på Betta)
Postet 07.12.05 kl 11:55
Nå er det sånn at de fleste fisk ikke er agressive om de har god nok plass! Så i en 530-liter står du ganske fritt. Har selv et kar på samme størrelsen, der jeg startet med bare asiatisk fisk. (Nå er det mer internasjonal suppe ...) Begynte med regnbuefisk (m.praecox- nydelige fisker!), sølvhai, SAE, tigerbarber og botiaer. Egentlig holder dette. Skikkelige stimer av hvert slag ser bedre ut enn ørten sorter med to-tre av hver!
Tilbake til det å være aggressiv. I suppa mi har tigerbarbene holdt stand, og de går bl.a. sammen med scalarer nå. Dette frarådes nesten overalt, da tigrene er kjent for å nappe finner. MEN - i 540-literen er det god nok plass til å holde en anstendig tigerstim, og da lar de andre fisk i fred! De har nok med å skape og opprettholde rangordninger innad i stimen. Tror dette gjelder all fisk: La dem - hvis du har plass - gå i "naturlige" grupper, så vil de oppføre seg deretter. Det er ikke mange fisk som av natur er voldelige! Men i små kar vil de så klart slåss mer om revirer enn i større kar.
Min erfaring er at i et stort kar med variert "natur" og mange planter vil det meste gå bra!
Så lenge vann- og temperaturkrav er nogenlunde de samme, da ...
Tilbake til det å være aggressiv. I suppa mi har tigerbarbene holdt stand, og de går bl.a. sammen med scalarer nå. Dette frarådes nesten overalt, da tigrene er kjent for å nappe finner. MEN - i 540-literen er det god nok plass til å holde en anstendig tigerstim, og da lar de andre fisk i fred! De har nok med å skape og opprettholde rangordninger innad i stimen. Tror dette gjelder all fisk: La dem - hvis du har plass - gå i "naturlige" grupper, så vil de oppføre seg deretter. Det er ikke mange fisk som av natur er voldelige! Men i små kar vil de så klart slåss mer om revirer enn i større kar.
Min erfaring er at i et stort kar med variert "natur" og mange planter vil det meste gå bra!
Så lenge vann- og temperaturkrav er nogenlunde de samme, da ...
Postet 17.01.06 kl 02:40
I helgen flyttet vi 4 praktbotiaer fra en 360-liter til en 480-liter. Det er tydelig at B-gjengen trives med dette - allerede har vi sett mye mer til dem enn i det andre akvariet. Det er en god del gjemmesteder i dette akvariet også, og de elsker å utforske alle sammen.
I morgen skal de få 5 nye lekekamerater oppi der, og jeg gleder meg allerede til synet av 9 prakbotiaer som stimer sammen og utforsker alle kriker og kroker i karet
I morgen skal de få 5 nye lekekamerater oppi der, og jeg gleder meg allerede til synet av 9 prakbotiaer som stimer sammen og utforsker alle kriker og kroker i karet
Postet 17.01.06 kl 11:16