Kampfisk finner i "oppløsning"?

Uææ! Satt og glodde på kampfisk hannen nå, og det ser ut som om noen av de lange bukfinnene holder på å løse seg opp! Noen som aner hva i helsikkes dette er for noe, og hvordan jeg kan løse det??
Finneråte?
Kan høres ut som finneråte uten at jeg kan gi deg noe sikkert svar uten å ha sett selv..

Jeg har akkurat hatt dette på en gullbarbe som nok ble flyttet for raskt fra der den var før den kom til meg.. Halefinnen så ut som om den var blitt spist på og den hadde et slags "sår" på den ene siden.

Dette gjorde jeg med det:
Isolerte stakkaren.
Tilsatte ekstra salt i vannet og kjørte temperaturen opp til 31 - 32 grader i både karantenekaret og karet den kom fra.
Medisinerte karantenekaret.

Håper dette gjorde deg klokere, men som sagt:
Jeg kan ikke gi deg noe sikkert svar på at det er finneråte, men ekstra salt i vannet skal i perioder være godt for kampfisk uansett.
Salt og temperatur, sammen med gode vannbytter, kan være nok til at fisken greier å kurere sykdommen selv.
Men om fisken er hardt angrepet, ville jeg behandlet denne med medisin.
Mer om begge delene finner du i artikkelen om sykdom.
Når det gjelder saltmenge, start på 0,3%, og om fisken takler dette bra, øk til 0,4%.

Siden finneråte er en bakteriell infeksjon, bør du ta noen enkle grep i hovedakvariet også. Ett par gode vannbytter på 25-30% i løpet av ett par dager, bør fjerne det meste av smittestoffer.
Vel, det er bare et lite område som er angrepet, kort sagt én finne (rett bak gattet). Den ser ut som om den er spist på, og den er delvis gjennomsiktig. Det er også to hunner oppi karret, men det ser ikke ut som om de er angrepet. Siden Kampfisk går på litt høyere temperaturer enn andre fisk, og de ikke har noe imot salt; vil det være en mulighet å øke temperaturen i hovedkaret, bytte vann, samt salte rett i dette?

Har lagt merke til en liten ting... disse fiskene går i et juwel akvarium med innebygget pumpe. Ser fra tid til annen at hannen legger seg inntil innsuget på denne, kan det være dette som har ødelagt finnen, og ikke finneråte?
Du kan helt klart "behandle" hele karet, dette er helt og fullt opp til deg.

Ser slett ikke bort i fra at filteret har tatt seg ett lite jafs av finna, eller en av damene for den del.
Husker faktisk at min egen kampfisk gjorde akkurat det samme som din! Late fisk, gidder ikke å holde seg flytende selv

Om jeg fikk bestemme fremdrift: Bytt 25% av vannet nå, og deretter 10-15% noen dager. Tilsett gjerne salt, slik jeg beskrev i sta.

Om skaden forverrer seg, er det helt klart gått infeksjon i såret.
Om den kommer til hektene igjen, er det bare å fortsette som før.
Hmm... kom frem til 21 gram i en 70 liter (0,3%). Blei vel riktig? Hvor mange spiseskjeer er det? sånn sirkus? husker aldri det der:p
Du må nok bruke litt mer enn 21g, mitt regnestykke gav 210g
(70\1000*3=210)
Ville bare målt opp i ett litersmål, å begynne å tøyse med spiseskjeer blir bare sirkus Men om du liker aper i kulissene; 210g er ca 13 spiseskjeer
Hmm... jeg tror vi prøver å unngå sirkusaper hehe, 210 gram (på vekt) it is... håper det bedrer seg da! takk for tips
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap