Alger

Jeg kjøpte ett nytt akvarie for ca 3 mnd siden. Kjøpte også noen planter og fin sand.
Så etterhvert at plantene fikk tråalger. Kastet de å kjøpte nye planter.
Nå bor 4 små Ancistrus i karet. Nå har det oppstått ett nytt problem. Sanden er grønn av alger. Jeg har tatt ut det øverste laget av sanden og kokt den å lagt den tilbake. Etter 7-8 dager, er sanden grønn igjen. Hva gjør jeg ?
Jeg synes det kan høres ut som om du har fått cyanobakterier. Selv om dette er en bakterie oppfører de seg som alger. Du kan enkelt finne ut om det er cyanobakterier eller en annen type alge ved å ta litt opp av akvariet. Cyanobakterier er nemlig mye mer slimete enn andre typer alger, og har en veldig mørk grønnfarge. Eventuelt kan du dele et bilde med oss.

I resten av innlegget skriver jeg som om det skulle vært cyanobakterier. Om det er noe annet kan det godt hende at disse rådene ikke hjelper i det hele tatt.

Det jeg ville gjort om jeg var deg var å øke mengden oksygen i vannet. Ofte er dette synderen for cyanobakterier. Pass på at utblåset på filteret står slik at det er god vannbevegelse i vannoverflaten. Om du har luftpumper liggende kan du gjerne ha disse på også for å gi litt ekstra bevegelse i vannet. Jeg klarte å kvitte meg med cyanobakterier kun ved å øke mengden oksygen og begrense hvor mye fôr fiskene fikk i det ene akvariet mitt.

En metode som også fungerer godt for mange er å mørklegge akvariet samtidig som de bruker en kjemisk bekjempelse av cyanobakteriene. For bare noen dager siden kom det en anbefaling til et godt produkt for dette av bruker Ciklide her på Akvaforum. Jeg har ingen erfaring med kjemiske produkter, så der får du nesten høre med noen andre her inne

Om du vil ha flere tips og lesestoff om å kvitte seg med cyanobakterier kan du klikke på lenken. Det er et par andre tips der som kan vært verdt å se nærmere på hvis du ikke får løst problemet med ekstra oksygen eller bruk av kjemiske tilsetninger.
Alger
Tusen takk for mange gode råd. Jeg har idag skiftet halvparten av vannet i akvariet og satt filteret så det er max bevegelse i vannet. Jeg har ett filter til om nødvendig. Vannet jeg tappet ut var lysegrønt. Det var det når jeg byttet vann for en uke siden også. Vasket sanden 3-4 ganger før vannet det var vasket i var klart.
Syntes ikke algene på bunnen var slimete. Prøver meg litt fram før jeg bruker kjemikalier.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap