Hjemmesnekret co2-apparat

Nå har jeg fulgt oppskriften på hjemmelaget co2-apparat, og responsen til plantene uteble ikke. De bobler over av glede nå.

[External Image]

Oppskriften er forresten fra Bjarnes akvasider.
Utrolig stilig bilde
Jada, den oppskriften fungerer fint den. Jeg har benyttet den i snart 4 år nå uten uhell av noe slag.

Bjarnes Akvasider
Har akkurat mekka meg et slikt co2 apparat av en 5 liter olden mineralvanndunk.
blanda 8 dl varmt vann med 8 dl sukker og 8 dl kaldt vann, 2 ts bakepulver 4ts gjær.
Har nå fått dette til og bobble som bare det i akvariumet mitt.
Men lurte på om det var en beggrensing hvor mye, og hvor lenge dette skal stå på? eller kan dette stå på hele døgnet??
Pass endelig på at du ikke får blandingen i akvariet.

Co2 fra gjær og sukker kan ikke reguleres. Mengden Co2 styrer du med mengden gjær og totalmengde sats. Det går an å lufte ut vannet om natta med brusestein og luftpumpe på timer.
far ikke dette å funke!
Jeg lagde en sånn 1.5L med Suppa og det funka ikke, fant ut at korken lekket.
mer silikon og ny sats, funka bare i 1 dag bobla som bare det, men sluttet og boble og det er ikke nok trykk i slangen til at CO2ën ikke kommer ut. ser at vannet i akvarium begynner og gå oppi slangen igjen.
- HVA har sjedd?
(kommer co2'en etter noen dager kansje?)

Nei, satsen starter boblingen rimelig kjapt etter at du har blandet vann, sukker og gjær. Med mindre du har hatt i for lite gjær eller hatt for varmt vann når du blandet så er det ganske så sikkert anlegget som ikke er tett.

Fisk opp enden som går inn i karret og blås så hardt du klarer i den. Hold på trykket og sjekk om motstanden blir mindre etter hvert (har du tilbakeslagventil kobler du denne fra slangen).
Hinne rundt luftesteinen!
Det hjemmelagede Co2 - apparatet fungerer fint her. Men nå, etter en 4 - 5 dagers konstant bruk har det dannet seg en hvit hinne rundt luftesteinen.

Er dette riktig? Det kommer fortsatt bobler ut..
Det samme har akkurat skjedd med meg og :P
Har ikke heilt fatta ka den hvite hinna på stenen er.
for å lage c02 er det bare å blande 8 dl varmt vann med 8 dl sukker og 8 dl kaldt vann, 2 ts bakepulver 4ts gjær i en flaske og en slange fra flasken ut i akvariet? sånn som på tegningen her?

[External Image]
ingen som vet? det er litt gammel tråd men...
nå skjønner jeg hvordan jeg lager det , men pappa og mamma sier jeg ikke får lov å lage det pga. det er samme oppskriften til hjemmebrent?! er det det?
Er nok samme måten man lager alkohol på, men satsen vil aldri få noen særlig styrke.
Om hun er redd for at du skal drikke av dette, kan du jo bare be henne om å smake på satsen (har selv smakt på sats, fytte f.., det er ikke mye å drikke).

Når det gjelder oppsettet av det hele, vil jeg anbefale deg å besøke Bjarnes sider, der finner du hele oppskrifta (om du da vil trenge denne)
Frank Angell
Er nok samme måten man lager alkohol på, men satsen vil aldri få noen særlig styrke. Om hun er redd for at du skal drikke av dette, kan du jo bare be henne om å smake på satsen (har selv smakt på sats, fytte f.., det er ikke mye å drikke). Når det gjelder oppsettet av det hele, vil jeg anbefale deg å besøke Bjarnes sider, der finner du hele oppskrifta :) (om du da vil trenge denne)

ja, besøkte siden først i tråden og det var den jeg brukte. har akkurat blandet alt og satt det opp. da dukket det opp et par spørsmål i hodet mitt:

1. hvor lenge vil det vare? når må jeg bytte sats neste gang?

2. kommer det mye co2 ut? kan jeg regulere det ved å sette på en "kran"? passer det til en 63 liter?

3. når kan jeg se effekten? uker?
Hvor lenge satsen varer, kommer ann på blandt annet temperatur. Jo varmere, jo fortere brenner den ut, for å si det slik. Selv blandet jeg ny sats hver 14. dag, den tiden jeg drev med slikt.
Husk på at når satsen er fersk, kan den stormgjære noe voldsomt. Vent derfor en dag eller to med å koble den til.

Hvor mye Co2 som produseres, kommer også ann på tempen. Om du måler Ph og Kh i karet, ved tilsetting av Co2, kan man enkelt rengne ut hvor mye Co2 det er i vannet. Å regulere mengden Co2 er ikke så enkelt med ett slikt oppsett, på grunn av at det hele tiden produseres gass.
Selv greide jeg på ett vis å regulere dette, med flere tredelte kraner.
Man må rett å slett slippe ut noe av gassen som produseres rett i rommet, i stedet for i vannet, om en ønsker å redusere mengden Co2 i vannet. Eventuelt kan man redusere på temperaturen.

Effekten vil man se ganske fort, om du da har tilstrekkelig av resten av det plantene trenger (næring og lys). Bobler vil du kunne se etter noen minutter
Frank Angell
Effekten vil man se ganske fort, om du da har tilstrekkelig av resten av det plantene trenger (næring og lys). Bobler vil du kunne se etter noen minutter :)

ok, takk for svar. hvilke bobler mener du? plante bobler eller ut fra brusesteinen? kan det bli for mye co2? hvis vannverdiene blir annerledes, kan jeg ta oppi litt døde koraller får å holde den stabil?
Tror du trygt kan fortelle foreldrene dine at denne blandiga ikke er drikkenes.
Egg
Tror du trygt kan fortelle foreldrene dine at denne blandiga ikke er drikkenes.

de var litt redde hvis politiet skulle se et sånt prosjekt
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap