Over 400 profiler i L-nummerbasen!

Det finnes nå over 400 fiskeprofiler i L-nummerbasen her på AF! Det er mange! Likevel så er det svært så sparsomt med info i de aller fleste. Den infoen håper vi selvsagt at brukerne av AF kan være med å samle og føre inn i de enkelte profiler. Dette gjerne sammen med bilder av den enkelte malle hvis en sitter på gode artsbilder.

Vi er svært avhengig av brukerne i denne jobben, både i denne basen og i de andre kunnskapsbasene her på AF. Uten brukernes hjelp her så vil det ta lang tid å få inn info i profilene.

Vi takker på forhånd for den hjelpen vi kan få
Jeg har sendt inn både bilder av både Corydoras Napoensis og av L199, men får bare svar om at bildene er av for dårlig kvalitet.(syntes selv at disse bildene hadde god kvalitet, kanskje de ble dårlige når de ble forminsket...) Uansett da det ikke finnes bilder av noen av disse synes jeg det er merkelig at disse ikke legges inn først og så blir erstattet av andre bilder senere. Mister litt lysten til å ta bilder osv. når det er slik. Jeg krysset også av på at bildene kan erstattes senere når bedre bilder kommer. Mulig dette er feil tråd å legge dette under, men blir bare litt oppgitt. Har bildene postet på min avatar. Sorry hvis inlegget virker litt krast det er ikke meningen å kritisere noen, blir bare litt oppgitt....
Kjempeflott at du har sendt inn bildeforslag til fiskebasen Det er det mange som gjør. Det er mange som deg som heller ikke får bildet med i fiskebasen. Vi håper selvsagt at det heller trigger til å forsøke å ta enda bedre bilder enn å gi opp. Det er det som er så genialt med digitalkamera. Det koster ingenting å fotografere

Ja, det kan ha noe med den automatiske nedjusteringen av bildestørrelsen som påvirker bildekvaliteten. Derfor anbefaler vi også at dette bør gjøres av fotografene selv i et bilderedigeringsprogram før bildet sendes inn til AF (max. 500x500px bredde/høyde). Også å komprimere bildet til en filstørrelse på under 100kb bør gjøres i et bilderedigeringsprogram etter nedjusteringen av størrelsen. Da har man selv bedre kontroll på at kvaliteten blir bevart.

Jeg skal ta en titt på bildene på profilen din.

jo flere jo bedre...
Kjempefint at det er blitt så mye på så kort tid. Sitter som sagt på ca. 20 maller og har muligheten til å ta mange gode bilder av dem... men så har jeg jo ikke et EOS300D kamera da... #
Men nå eer det jo jul så ønsket er å få et digitalt speilreflekskamera...

Over jul skal jeg bidra med bilder på de sugekoppene jeg har i tanken min..

God Jul!
Litt enig med benny her: et mindre bra bilde er bedre en igen bilde i det hele tatt

Er jo bare å bytte det ut når/hvis det skulle dukke opp et bedre bilde

Kjempefint at det er litt fart i sakene..
(lenge siden jeg har lagt til mer info L nummerbasen nå.. blitt litt sløv før jul kansje?)

God jul til alle

Torbjørn
Mer lys
Vi som godkjenner bildene til fiskebase, plantebase og dyrebase er temmelig kritiske når det gjelder kvalitet. Vi har faktisk valgt å legge lista så høyt at en stor andel av bildene som blir sendt inn ikke blir godkjent.

Dette betyr at dem som ønsker å bidra må bruke mer tid og ressurser på både fotograferingen og behandling i Photoshop. Det er denne etterbehandlingen det desverre faller på for de fleste. Lysende hvite snøpartikler kan enkelt fjernes med et tastetrykk i PS eller annet bilderedigeringsprogram. Hvis det ikke gjøres blir bildet ikke godkjent. På billedmateriale skal vi ligge et stort hestehode foran andre Scandinaviske forum. I spesielle tilfeller kontakter jeg brukere som sender bilder til meg i full størrelse slik at jeg kan hale mest mulig ut av dem i Photoshop. Dette er tilfeller hvor jeg anser bildene som svært viktige for basen

Alle bildene MÅ reduseres til 500pix bredde og filen MÅ være under 100kb for å unngå forringelse av kvalitet ved opplasting.

Når det gjelder selve fotograferingen bruker 98% av brukerne alt for lite lys. Dra gjerne fram Arbeidslamper på 150-500watt fra kjelleren. eller ekstra lysrør. Lyset er mye viktigere enn type kamera for å ta skarpe bilder med lite støy.

Jeg regner nesten med at det lå noen digitale kameraer under juletreet i år så nå bør en bare begynne fotograferingen Maller er blant de enkleste å få gode bilder av da de gjerne holder seg i ro noe lenger enn annen fisk. Jeg kan anbefale en "fotostein" nær fronten i akvariet. Det har jeg hatt hell med ofte.
Mulig dere rett og slett har lagt lista litt for høyt for bildebasen- jeg mener det er bilder som skal være beskrivende for arten som er viktig - ikke at bildet er godt komponert og fototeknisk perfekt. (Trodde jeg da.) Jeg kikket på de overnfor nevnte bildene av L-199 og corydoras, og forsto ikke helt at ingen av dise bildene kunne brukes jeg heller.

Når fotografen ikke forstår grunnen til "avslaget" inspirerer det ikke til å prøve igjen heller - man har jo ikke noe å jobbe ut fra da :S

Skal man forvente speilreflekskamera-kvalitet på alle bildene i basen?

Når dette er sagt, så vil jeg samtidig presisere at jeg synes dere moderatorer gjør en kjempejobb med forumet, som jeg setter stor pris på Takk!

mvh
Liz H
er delvis enig med brukeren over, corydorasbildet synes jeg godt kunne ligget som et midlertidig bilde inntil noe bedre dukket opp.
hva er dessuten poenget med "midlertidig bilde" valget ved innsending hvis dette ikke tjener sin hensikt som nettopp at brukeren/fotografen godkjenner at bildet vil bli fjernet hvis et bedre dukker opp ?

dessuten, dere er på jakt etter bedre bilder på noen av artene, la oss si i teorien at jeg har et bedre bilde av en art som allerede har et bilde i basen... hvordan går en frem for å sende inn dette ?
det er jo ingen valg for dette i en profil hvor det allere ligger et bilde.
det samme gjelder egentlig med tanke på å sende inn bilder av samme art så det blir flere varianter av arten, se f.eks på guppy profilen hvor det ligger en haug av bilder.
Håvard Støre Andresen
Vi som godkjenner bildene til fiskebase, plantebase og dyrebase er temmelig kritiske når det gjelder kvalitet. Vi har faktisk valgt å legge lista så høyt at en stor andel av bildene som blir sendt inn ikke blir godkjent.

Undrer da litt når dere godkjenner bilder av tildels syke og svake fisk, og ikke minst FEIL fisk. Jeg funnet flere feil i fiskebasen deres og begynner å tvile på kunnskapen hos dem som godkjenner bildene. Bjarne er hobbyfotograf skjønner jeg. Kanskje noen med mer kunnskap om fisk skulle trekkes inn i godkjenningsprosessen?
Phaulius
Jeg funnet flere feil i fiskebasen deres og begynner å tvile på kunnskapen hos dem som godkjenner bildene....

Vi som godkjenner bildene godkjenner disse ut fra kvaliteten bildet og om bildene viser arten godt for identifikasjon. Fiskebasen og innholdet i den bygges opp av brukerne og det er her du kommer inn ser du Du må gjerne gi oss tips om feil i fiskebasen slik at vi får en mer og mer presis og riktig base. Du kan til og med gå inn og endre i fiskeprofiler selv, om du har noe å tilføye under den enkelte art. Det er helt sikkert fiskearter du kjenner bedre til enn andre og da kan du være med å gi fiskebasen en høyere kvalitet.

Fiskebasen blir ikke bedre enn hva brukerne her vil ha den. Du er bruker av AF og da kan du gjøre den bedre ved å tipse oss om feil du finner

God Jul til alle

Jeg er litt enig i at det kanskje er litt strengt, har selv fått refursert endel bilder.
Selvsagt kan man ønske en konkret tilbakemelding på hva som var galt, men det ville nok blitt mye arbeid for "godkjenningskomiteen".

At bilder som ikke er 100% burde godtaes der det ikke finnes noen bilder synes jeg virker rimelig,
men samtidig kan de som eier fisken ta mange, mange nye bilder og dermed få et virkelig flott et.

Som jeg har skjønt ser bildekomiteen også på dette, hvis bruker har fisken hjemme kreves litt mer..

Og jeg tør si dette siden jeg overhodet ikke har noe med bilder å gjøre, jeg er ikke med på å bestemme noe der

Det er ikke slik at alle bildene som kommer inn til basen blir returnert hvis kvaliteten ikke er helt på topp.

Hvis det finnes bilde fra før i basen blir lista lagt der de andre bildene befinner seg. Hvis bildet som finnes fra før er "bokmateriale" sier det seg selv at vi ikke legger nivået der, men lemper på kravet.

De fleste som leverer inn bilder til basen benytter digitalt kamera og nesten alle disse er i stand til å levere bilder som kan benyttes i basen. Har du et 2-4 mp kamera holder dette i massevis for den størrelssen som er påkrevd i basen (500X500).

La nå ikke vurderingen påvirke lysten til å sende inn bilder til basene. Det som er viktig er at vi over tid får bygget opp skikkelige informasjonsbaser over fisker, planter og snegle- og skalldyrsbase.

Geir Kristiansen
La nå ikke vurderingen påvirke lysten til å sende inn bilder til basene. Det som er viktig er at vi over tid får bygget opp skikkelige informasjonsbaser over fisker, planter og snegle- og skalldyrsbase.

Jeg gir meg aldri, jeg skal pøse på med bilder til dere spyr av meg!
MC Darup
Jeg gir meg aldri, jeg skal pøse på med bilder til dere spyr av meg! :D

Supert

Ta gjerne kamera med på handletur også Det er artig å gå å fotografere i velassorterte zoobutikker. Det er mange artige arter som kan havne på minnebrikka der.
Bjarne
Ta gjerne kamera med på handletur også ;) Det er artig å gå å fotografere i velassorterte zoobutikker. Det er mange artige arter som kan havne på minnebrikka der.

Man bør vel kanskje spørre om lov først?
Hvis du spør må du føye deg etter svaret. Hvis du ikke spør står du fritt. Jeg spør derfor aldri om lov

Jeg er nok for sjenert

(hihihi)

Nei, er bare redd for å få kjeft. Det er så flaut for en pike så hyggelig og snill som meg!
Jeg spør alltid om om lov. Kan være greit det også. Nå kjenner de fleste meg her i butikkene så det byr vel ikke på de helt store problemene på mine kanter
Det er en litt spesiell grunn til at jeg ikke spør om lov der jeg ofte fotografer fisk. Jeg stoler faktisk ikke 100% på at svaret blir positivt. Risikerer derfor ikke å spørre fordi jeg føler det er viktig å få tatt bilder nettop der pga. artene som holdes.
Tilfeldig bekjentskap
© Brage Lien
Reklame for plussmedlemskap