Lysrør

Jeg har 2 biltema lysrør oppi 110 liter akvarium. Men ser en del algevekst, noe jeg ikkje vil ha. Jeg har 3 anticstruser oppi (Alle 3 ganske små) + 6 mollyer. Men det blir en del alger på plantene. Har lyset noe me det å gjøre? Får jeg mindre alger med en bedre lys? Det kommer ikkje direkte sollys, så det påvirker ikkje. Men er det noe annet jeg også kan gjøre? Typ tips til fisker eller stoff som kjemper mor alger? 
Tenker litt på å bytte lys uansett, men har lyset stor virkning? 
Plant massevis av hurtigvoksende planter
For mindre. Bytt vann en til to ganger i måneden. Ca en tredjedel av vannet. Gjør ren pumpen når du merker at strømmen ut i karet er vesentlig dårligere enn før. Klem forsiktig ut av filtersvampen. Dersom du har utvendig pumpe trenge den lite stell. Kanskje et par ganger i året.
Plant massevis av hurtigvoksende planter
For mindre. Bytt vann en til to ganger i måneden. Ca en tredjedel av vannet. Gjør ren pumpen når du merker at strømmen ut i karet er vesentlig dårligere enn før. Klem forsiktig ut av filtersvampen. Dersom du har utvendig pumpe trenge den lite stell. Kanskje et par ganger i året.
Filtersvampen bør skylles forsiktig i akvarievann. Bruk ei bøtte som du merker akvarium.Siamesiske Algespisere er gode til å spise alger. De bør vøre i en liten gruppe. Ancistruse trenger huler og mangroverøtter å gnage på.
Når ancistrusene blir større spiser alger hovedsakelig av glasset.
De tar ikke de mørk grønne  nesten svarte algene på bladene paå plantene dine. Satte du oppi fiskene med dn gang du fikk akvariet opp og stå. Eller ventet du en måned eller to før du satte oppi fisk? Gullbarber spiser penselalger. Hvis du nylig har satt opp akvariet,  bør du ikke kjøpe deg mer fisk for øyeblikket. Vent til de du har vokser til med fiskene og plantene. Jeg har fått meg to ledlysarmaturer til min 375l. Ser ikke at plantene vokser så mye men de er friske og fine. Jeg gjødsler plantene mine.
Plantenæring fra tropica er min favoritt
Har brukt denne i mange år. Når du skaffer deg mange levende, lette planter og for eksempel fire huler med litt avstand mellom.og ei mangroverot eller to til ancistrusene dine blir dette er flott kar. Flyteplanter i toppen som yngel kan gjemme seg i anbefales absolutt. De fleste akvariefisker dør av overforing. Ytterst få av sult. Noen av sykdom. Hvis Ancistrusene dine viser seg å være for eksempel to hanner og en hunn, vil de etter hvert få masse yngel.Han lokker henne inn i ei hule hvor hun legger egg og han befrukter dem. Så jager kan henne bort. Så kan Hun bli invitert av den andre hannen til ny egglegging. Disse småttisene er i hula ei stund før du plutselig ser dem overalt. Da må en til med avpillede erter. De vokste veldig fort hos meg i alle fall. Røtter må de ha for fordøyelsen. 
For kort ventetid.
Akvariet bør gå tre uker minst før en tar oppi fisk. Pass på å ikke bytte vann mer enn en gang pr mnd. For minimalt.
Lykke til. Mollyer beiter på alger om de er sultne. Det er de konstant.
Plussmedlem
Feil lys, for mye lys og lys i for lang periode i løpet av døgnet vil alle kunne gi algevekst.
Det trenger ikke nødvendigvis være direkte lys som i at solen skinner rett på karet for at det skal kunne gi økt risiko for alger...

For mye foring vil tilføre vannet unødvendige næringsstoffer som algene kan gjøre seg nytte av. Det vil heller ikke være bra for vannkvaliteten ellers.
Hurtigvoksende planter vil hjelpe til med å fjerne overskuddsnæring fra vannet og dermed også fjerne litt av grunnlaget for algevekst.
Hyppige vannbytter vil også fjerne overskuddsnæring fra vannet. Kan godt ta vannbytter en gang i uka. Personlig tar jeg vannbytter 1-2 ganger i uken, selv om jeg har overdimensjonerte filtre, men jeg forer også hardt i karene mine.

Jeg vil si at siamesisk algespiser blir i overkant stor for karet ditt. De kan bli rundt 15cm. Flere slike fisk vil da gi stor belastning på kar og filter. Greit når de er små, men de vokser jo....

Ancistrus er en veldig enkel og grei fisk som yngler lett. Den kan nok ta noe alger, men som all annen fisk så spiser den først og fremst det som er lettest tilgjengelig. Det vil si at den dropper algene til fordel for fiskefor, hvis den har mulighet til det. 
Man må ikke til med pillede erter eller lignende for å fore opp yngel. De spiser alt av fiskefor som havner på bunnen. Flakfor som synker til bunns går alltid ned....
Yngel og ungfisk har også en større tendens til å beite alger enn hva voksne fisk har. Jo større de blir, jo latere blir de gjerne.

1 uke før du tar oppi fisk i akvariet er altfor kort tid. Hvertfall hvis du ikke har kontroll på vannkjemien. 3 uker kan også være for kort tid. Det tar tid å danne filterbakterier. Ofte 4-5 uker før du har stor nok bakterieflora. De er også avhengig av næring mens de bygger seg opp, mange bruker fiskefor til dette.
I innkjøringsfasen (uten fisk) trenger du ikke bytte vann.
Har du fisk i karet før filteret er innkjørt må du bytte vann for å hindre at giftstoffer bygger seg opp i vannet.

Du kan lese litt om innkjøring her :Vannbytte ved innkjøring

Og her : Fiskeløs innkjøring

Her vil du kunne få svar på mange spørsmål fra folk med gode kunnskaper om vannkjemi.
Du kan også søke på "Innkjøring" i søkefeltet her på Akvaforum

Tilfeldig bekjentskap
© HaakonH
Reklame for plussmedlemskap