Mine første hvite prikker..

Og da var det min tur

Oppdaget hvitprikk i dag, rødmunntetraene er mest angrepet.
Økte temperaturen, og skal følge med hva den stiger til i løpet av dagen.

Skal bytte vann i morgen, byttet i går.

Jeg har både "kjøkkensalt uten jod" og ektozon.
Bør vel bruke det siste?

Vet det er nevnt før, men hva slags mengde?
Det er 240- literen min, med noen maller i.
Resten av beboerene finner man her:

240 literen
Kjipt med prikker, men dette er mer eller mindre ikke til å unngå en eller annen gang i akvariekariæren.

Ser av profilen din at du har mye å sikle over i det karet Og mange krabater som ikke akkurat setter så veldig stor pris på salt.
Ville holdt meg til varmekuren og vannbytter, evt, 0,1-0,2% salt. Regner med at du ikke har mer enn 200L vann i karet, på grunn av dekor.
200 gram salt øker saltmengden med ca 0,1% i karet ditt.

Valget mellom Ectozon og Jozo: Begge funker like greit. Ectozon inneholder 99,765% salt (NaCl), og resterende salter er i så forsvinnende små mengder at det ikke merkes.
Hva du velger å bruke av dette (om du da vil bruke salt), må du vurdere selv

Lykke til, og følg godt med på fiskene. Om dem ser slappe og daffe ut, bør du vurdere å sette ned tempen litt for noen timer i hvertfall.
Er litt uskikker på hvor godt flere av fiskene dine vil takle varmen.

Jeg vet ang siklefiskene mine..

Får følge med, jeg har en luftestein der jeg har satt på full guffe, boblene treffer utblåsningen til pumpa så de burde bryte vannflata godt.

Jeg er mest redd for mallene ang salt, kanskje jeg burde vente litt med salt? Ett par dager feks?
Vil jeg se forbedring etter noen dager ved 32+?

Må bare ta sjansen her, de vil jo dø hvis jeg ikke behandler..
Jaja, en eller annen gang måtte også du bli angrepet av Hvitprikk, MC =((
Det er en plage når det først skjer, men sånn er det nå bare

Frank A svarer bedre på sykdomsrelaterte tråder enn det jeg kan. Ja, nå har han svart, og det er kjempefint =))

Maren =))

Jeg stoler veldig på Frank, og er glad han er her på forumet!
Jeg ville ventet med salt, da salt og temperatur trolig kan bli i meste laget for mallene.
Og siden varmen i seg selv er den som dreper parasittene, og ikke fiskenes immunsystem, er det ikke så viktig med salt.

Og du vil med stor sannsynlighet se forskjell på antall prikker i løpet av de neste par-tre dagene.
I de fleste tilfellene vil antall prikker kunne virke flere i løpet av ett døgn, på grunn av at dem har fått borret seg inn i verten før tiltak var satt i verk.
Likevel, vil antallet levende parasitter på fisken fort synke, og i løpet av ett par dager er det ikke mange gjennlevende på fisken.
Varmen bør likevel holdes oppe til alle prikker er helt borte, + 48 timer (eller mer om fiskene ikke ser ut til å lide av varmen)

Krysser fingrene for at mallene dine vil takle varmen

Takk!
Da følger jeg dine råd slavisk.

Og hvis maller går dukken griner jeg.. men men, slikt kan jo skje
Fiskedoktoren =))
MC Darup
Jeg stoler veldig på Frank, og er glad han er her på forumet!

Ja, hva skulle vi ha gjort uten Frank, MC =))

Takk og pris for at vi har ham her på Akvaforum !!

Maren =))
Blir nesten rød i kjinna her jeg sitter Takker for skryt!
Dumme sommerfuglciklider

Joda, jeg har hørt om slikt.
Mine skjønne sommerfuglciklider driver å lage grop og styrer i et hjørne.

Kanskje de føler seg sexy med prikker??
Både kakadueciklidene og halvnebba lekte mens vi medisinerte mot hvitprikk her Det er nok temperaturøkningen som gjør det.

Tror de ble hete under finnene ja

Men koselig å ha noe slikt å følge med på, ikke bare ekle prikker.
Er jo ikke alltid at fisk er de mest rasjonelle skapningene. Skulle tro at dem hadde nok å stri med, i kampen mot parasittene, om dem ikke skulle starte slik aktivitet!

PS: en liten tanke: kan det være at fisken "forstår" at denne temperaturbehandlinga vil ta knekken på parasittene, og dermed tør å lage småbarn?
Fisk forstrå jo ellers når det blir regntid, betyr dette masse mat for småtrollene, å hiver seg i gang led lek
Stor bedring!

Jeg kjøpte medisin i går, nervene mine tålte ikke å fortsette uten..

Gav de medisin i går og i dag, og kan ikke se prikker på noen av fiskene

Savner Tertit, min lille L-200.. håper han dukker opp, har ikke sett noe lik.

Tenkte å gi de medisin i to dager til, er det okei?
Om du ikke ser noen prikker nå, er trolig alle parasittene på fiskene borte, og da er det noen igjen i grusen. Du bør derfor kjøre med medisin i 48 timer til. Bedre med noen timer for mye, enn akkurat for lite til å ta kverken på parasittene.
Om du kjører på ett ekstra døgn (72 timer) for sikkerhets skyld, har dette lite å si for fiskene, om det er en god medisin du har kjøpt.
Hva slags medisin er det, forresten?

Den heter "Ichthyo medik"

Jeg følger dine råd slavisk.
Har ikke selv testet denne medisinen.
Har forsøkt å finne noe fornuftig om denne på nett, og det eneste jeg finner er en temmelig "harry" bruksanvisning.
Tør derfor ikke si noe om hvordan denne vil funke.

Ut i fra det jeg forsto av den bruksanvisninga (fransk er ikke det språket jeg kan best), er det ganske viktig å følge denne slavisk, med tanke på temperatur og daglige dosseringer.
Og siden tempen skal være på 29 grader, i tillegg til medisinen, er det viktigere enn noen gang å sørge for maksimal utlufting av vannet.

Farger den vannet noe, og hvilke farge? Står det noe om virkestoffene medisinen er basert på? Bare nysgjerrig, jeg

Vannet er jevnt temperert, og jeg har sørget for at pumpeutblåset bryter vannflata + en luftestein på full guffe.

Vannet blir grønnlig.

Resten av spørsmålene dine later jeg som om jeg ikke har sett
Siden vannet blir grønt, inneholder medisinen en del methylenblått (teit at den heter det når den farger grønt).
Dette virkestoffet er ganske effektivt mot ektoparasitter, og burde derfor gi ønsket effekt.
Desverre tar dette virkestoffet knekken på en del bakterier også, så du bør absolutt være på vakt for amoniakk og nitritt.
Daglige vannbytter på 20% er å anbefale, etterfulgt av tilsetting av ny medisin for å erstatte det som er byttet ut.
Medisinen inneholder trolig også formaldehyd i en liten dose, noe som forsterker virkningen (og dreper ennå flere bakterier).

Fant faktisk etter litt leiting på en heller uoversiktig side norsk bruksanvsning, der temperaturen er anbefalt til 29-30`C, altså det nivået som skal til for at parasittene ikke formerer seg lengre.
Så hvorvidt det er medisinen, eller temperaturen som er mest virksom her, kan man jo stille spørsmål ved

PS: Følg godt med på mallene, de er ikke spesielt glade i slik medisin.
Håper forresten at Tertit dukker opp!
Lik :(

Fant en hvit reste av en fisk i dag, mistenker sterkt av det er Tertit.

En av gobyene mine parkerte også, men det var ikke uventet. De er litt skjøre.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap