Død Malle?

Inaktiv bruker
Mallen min lå død i dag på bunnen, har ikke foret den med noe da de på butikken sa at man ikke trengte det. Da jeg tok den opp så magen "tynn"ut.

De forklarte meg i butikken at den ikke trengte å få bunnfiskmat da den spiste alger osv. Karet mitt var nytt rett før jul, er det nok alger for den og overleve på da?

Tar vel litt tid for ett nyoppstarta kar å få nok alger for den å spise på? Mallen var ca 7-8 cm lang.
Om det var alger nok til at den kunne livnære seg, er det du selv som bør vurdere Men jeg ser ikke bort i fra at det er temmelig lite alger i ett så fersk akvarie, kan dette stemme?

Hvilken malle var det, forresten? Har du målt noen vannverdier? Disse kan løpe løps i nystartede akvarier, og fisken kan rett og slett bukket under på grunn av forgiftning..
Inaktiv bruker
RE:Død malle
Det var en gibbiceps mener jeg.

Er nok ikke noe særlig med alger ennå nei, og som jeg skrev så så den veldig tynn ut i magen. Den kom i karet 23 des.

vannet skal være bra, de andre fiskene har ikke vist noe tegn til sykdom.

Men hadde tilfelle av at de nyinnkjøpte Sebraciklidene spiste opp 10 neontetra på 2 dager. De har drevet å nappet en del på gibbicepsen, kan de være årsak til at den døde mon tro?

Så ikke noen skader på Mallen da. Hmm---- merkelig dette her.
Ofte er VF maller utmagra når man kjøper dem. Disse dør ofte etter kort tid på tross av perfekte forhold.

Algespisende maller kan som hovedregel ikke livnære seg på kun alger i et akvarium. Det finnes masse bra tørrfor å få kjøpt i butikkene som maller liker.
Inaktiv bruker
RE: Død Malle.
Gjør nok det ja, men de idiotene i butikken sa jo at jeg ikke trengte det, men har hørt litt av hvert om den butikken i det siste. Handler ikke der mere.

De driver med dyreplageri spør du meg.
Kjøp hikari alga waffers til mallene, dem ELSKER det

Fikk også en sånn beskjed ang noen pansermaller, att jeg ikke trengte fore , frodi dem spiste matrester.

Og mine maller blir elleville når de får agurk og skvåsj!
Spe på kostholdet til slike maller med litt spesialfòr, så skal du se en trivelig og trillrund liten mage Hikari "sinking wafers" for eksempel.

Vet ikke om noe hyggeligere syn enn en velfødd og rund liten sugemalle
Hos meg ligger i skrivende stund alle Ancistrusene og L-144 mallene klistret på en reke-bit jeg slapp oppi karet i går kveld. De er livredde for å slippe taket i den, og momser på den uten stans

Bildet viser en av mine fem L-144 maller

Hvor ofte bør en gi mat til mallene?
mona o
Spe på kostholdet til slike maller med litt spesialfòr, så skal du se en trivelig og trillrund liten mage:-) Hikari "sinking wafers" for eksempel. Vet ikke om noe hyggeligere syn enn en velfødd og rund liten sugemalle:-)

Jeg forer mallene 5 dager i uka, det er det samme som jeg forer resten av gjengen. De er ganske runde og gode. Er det for mye?
De har 2 fastedager.

I tillegg blir det agurk, lettkokt brokkoli, erter og skvåsj i blant.
Gibbiceps er ikke den mallen som spiser mest alger. Det er en fisk som vokser fort, og den trenger derfor mye mat. Så selv om du hadde hatt alger i akvariet tror jeg ikke den hadde levd særlig lenge.

Hvis det du sier er tilfelle, så hadde jeg gått tilbake til butikken å klaget, for det er BS.
Forlang ny fisk, og en boks mallefor som kompensasjon.

Mvh

Tom
Det er også litt viktig å fore mallene når de er aktive. Lite vits i å fore nattaktive maller på dagtid. Da er det kun andre fisk som får gleden av foret. Mine L-maller får mat når lyset er slukket.

Som sakt tidligere i tråden så skal man også prøve seg frem med brokkoli, squash, agurk osv. Hvis man lar være å gi dem annet for samtidig er de litt mer tilbøyelig på å prøve seg på nye ting. Gir man dem det gamle vante så holder de seg til det.

Det er mulig å få nattaktive maller litt mer aktive på dagen ved hjelp av foring. Men man bør selvfølgelig ikke eksperimentere for mye med dette.
Tom Kvitnes
Gibbiceps er ikke den mallen som spiser mest alger. Det er en fisk som vokser fort, og den trenger derfor mye mat. Så selv om du hadde hatt alger i akvariet tror jeg ikke den hadde levd særlig lenge.

Dette kan ikke stemme. Jeg har gibbiceps i selskapsakvariet, og den livnærer seg hovedsakelig av alger. Jeg slipper oppi 1-2 algetabletter i uka, og dem er det like gjerne botiaene sog sølvhaiene(!) som tar. Gibbien vokser likevel som bare fy, og holder alger på et minimumsnivå.
Hadde også en gibbiceps i malawikaret mitt i to år. Den fikk aldri noen egen mat, men levde på alger og matrester. Den var 5-6 cm da jeg fikk den, og nærmere 25 da jeg solgte den ...
Min erfaring er altså at gibbiceps er en av de aller beste algespiserne i handelen, og trenger svært lite tilleggsfôr.

- Men gi den godt med plass!
Cebe
[QUOTE=Tom Kvitnes]Gibbiceps er ikke den mallen som spiser mest alger. Det er en fisk som vokser fort, og den trenger derfor mye mat. Så selv om du hadde hatt alger i akvariet tror jeg ikke den hadde levd særlig lenge.

Dette kan ikke stemme. Jeg har gibbiceps i selskapsakvariet, og den livnærer seg hovedsakelig av alger. Jeg slipper oppi 1-2 algetabletter i uka, og dem er det like gjerne botiaene sog sølvhaiene(!) som tar. Gibbien vokser likevel som bare fy, og holder alger på et minimumsnivå.
Hadde også en gibbiceps i malawikaret mitt i to år. Den fikk aldri noen egen mat, men levde på alger og matrester. Den var 5-6 cm da jeg fikk den, og nærmere 25 da jeg solgte den ...
Min erfaring er altså at gibbiceps er en av de aller beste algespiserne i handelen, og trenger svært lite tilleggsfôr.

- Men gi den godt med plass!

Den spiser nok litt alger som ungfisk, men blir grusomt lat ganske fort. Jeg står fast på at uten tilgang til annen mat enn alger, ville den ikke kunne overleve i et akvarium. Grunnen til at den klarer seg er at den spiser alt den kommer over av mat som faller ned på bunnen.
Andre maller vil tape enhver kamp om mat mot denne slukhalsen, den er derfor ikke anbefalt og holde sammen med andre mer finspiste maller.

Mvh

Tom Kvitnes
Vel, da har nok de to gibbiene mine hørt til unntakene.
Jeg kjøpte an Gibbiceps før jul og gir den en Algefortablett hver dag. Den stortrives og har allerede vokst masse på to måneder.
Eneste ulempen er at den driter så mye, hehe, men ellers er den helt topp.
Bygde stor fin grotte til den igår.

Synes det er rart at de i butikken sa at de ikke trenger mat untatt algene som finnes i akvariet. Kanskje i et stort vel inn kjørt akvarie men ikke i et relativt nytt.

Tom
Har selv 3 ancistruser som jeg mater med bl.a slangeagurk, og synke pelletts-men det er stor konkuranse om maten som kommer på bunn i karret mtt-både eplesneiler, indiske kloreker, saeer og ancistruser. Viktig å mate nok-men man må også passe på-for en typisk nybegynner feil er å mate for mye.
Rart dem kan si noe sånt på e dyrebutikk-altid hørt at en Gib.... er en relativt dårlig algespiser som trenger masse annen mat.
2 døde albino maller
Di 4 siste dagene har 2 maller død i mitt akvarie, vann verdiene er helt topp men disse hadde mager som "sto" utover, kunne mest se ut som di hadde luft i magen kan dette stemme? di får en blandet kost av tabletter å alger gror det nok av i tanken.
Tilfeldig bekjentskap
© Marte Stensby
Reklame for plussmedlemskap