Sykdom jeg ikke forstår

Har hatt noen merkelige dødsfall i det ene akvariet mitt i det siste, litt oftere enn at jeg klarer å finne teorier om hvorfor det skjer.

Forløpet:
Jeg får øye på en fisk som står og gjeller tungt og et par dager etterpå er den død.

Alle de andre fiskene ser helt fine ut, og jeg kan ikke se noen ytre tegn på hvorfor fisken oppfører seg slik. De er feite og fine og frem til de begynner å puste slik er det ingen ting som tyder på at noe er galt (i mine øyne i hvertfall). Apetitten, sunn atferd og alt er tilsynelatende som det skal.

Men noen dager etter at en fisk er død og resten av fiskene ser ut til å oppføre seg normalt, så begynner plutselig en annen fisk å gjelle....

...og etter 3 dager ca er den også død.

Så langt har det gått med to sommerfuglciklide-hunner, en sommerfuglciklide-hann og en skalare. Og igår kveld like før leggetid, så jeg at en annen skalare begynte å gjelle...

Fiskene er litt for store til at jeg føler jeg kan plassere dem i det 28-liters karantenekaret jeg har tilgjengelig nå, så hele akvariet er i karantene og håvene går i fryseren etter bruk.

Vannverdiene jeg får testet er Nitrit=0, Ph=6,5, GH=5. Temperaturen er 25 grader.

Noen ideer?
Nå kan jeg ingenting om sykdom. Går ut i fra at siden du er dreven nok, så er vannparameterene ok. Filterene ok og vannet du putter oppi ok. Så hva med å tenke tilbake til sist gang karet var 100% og prøve å finne hvilke forandringer du eventuelt har gjordt. Nye fisk, steiner, huler osv. Hva med temperaturmålerene, er de like hele ? Jeg prøver bare å si at det er mye målingene våre ikke plukker opp, så hvis du kommer på noe, så fjern det og bytt masse vann, mange ganger.

Snart dukker vel en av doktorene opp og kommer med noe mere matnyttig. Lykke til.
Siden det mer eller mindre er sporadiske tilfeller av syk fisk i karet, og aldri mere en en av gangen, er det lite trolig at det er noe som forgifter fiskene. Da skulle flere henge med hue av gangen...

Sykdommen høres noe skummel ut, siden det er kun rask gjelleaktivitet som er ett tegn på at noe er galt.
Imidlertid er det slik at syke fisk ofte trenger mere O2 enn friske fisker, så det kan jo være noe der.

Hvilke tiltak som skal settes i verk når man ikke helt vet hvilket smittestoff man har med å gjøre, er meget vanskelig. Sjangsen for å bomme stygt, og gjøre saken verre en den om mulig er, er stor.

Har du mulighet til å få obdusert en død fisk (skulle tro det var noen i Oslotraktene som drev med slikt), vil du muligens finne ut av hva det er som tar livet av fiskene, og sette i gang tiltak deretter.
Fram til da, ville jeg gitt noen rause vannbytter, for å lette på eventuelt smittepress.
Fisker som synger på siste verset, ville jeg fjernet for å hindre kanibalisme, som er en meget vanlig smittevei.

Om du absolutt skal medisinere for å medisinere, er JBL Ectolfluid ganske bredspektret, og kan kanskje ha effekt.
Det er ikke mangel på oksygen da?
Hva med å ta ut en syk fisk og sette den i et lite karantene kar, men egen luftpumpe?
Eventuelt sette inn en luftpumpe i det karet du har. Du skriver ikke noe om hvor mange fisk du har totalt og hvor stort det er, mange planter osv..

Mikkel
Hvis en scalare gjeller tungt, ville jeg faktisk begynt å mistenke en form for gjelleparasitter.... De kan være bærere av det, og de kan ha det i månedsvis uten at det merkes. Men så plutselig begynner det å ta overhånd, og man oppdager symptomene.

Skulle den scalaren du nevner "gå samme vei", så ta den med til Majorstuen Zoo snarest mulig og få dem til å sjekke gjellene under mikroskop...?
Takk for mange innspill.

Desverre kan jeg ikke huske at noe har forandret seg i det siste, annet enn at en og annen fisk har begynt å dø i løpet av noen uker.

Jeg flyttet til ny adresse for to måneder siden, men tok vare på det meste av vannet, brukte bactozym og har fulgt nøye med på vannverdiene og temperaturen. Kan ikke se annet enn at flyttingen var 100% suksess, i teorien. :op

Men tanken har slått meg på om det kan være noe i vannet på den nye adressen som fiskene ikke tåler og som jeg ikke får målt, men da syns jeg det er merkelig at det ikke er gjennomgående i alle akvariene, bare dette ene.

Har også tenkt tanken om at dersom det er forgiftning så ville flere enn en og annen fisk i det samme akvariet hengt med huet, og ikke sporadisk en og en.

Og ved oksygenmangel så ville jeg trodd at flere fisker ville hengt rett oppunder overflaten?

Tanken på gjelleparasitter har også slått meg, men fisken bruker gjellene på begge sider og jeg ser ikke annet feil enn "hyperventilering".... =/

Men jeg var innom Majorstuen Zoo tidligere idag, og Jo Stenersen har tilbudt seg å titte på fisken for meg i ettermiddag. Så nå bærer det rett ned til byen igjen. Får forhåpentligvis vite resultatene ikveld....
Trist....
Dette er alltid trist - tro meg, jeg har vært igjennom det!
Vet ikke om du husker det, men vi var igjennom en tråd på Akvarieforum for en tid tilbake hvor jeg meldte inn det samme problemet; det var stort sett Ciklidene mine som døde. Jeg hadde matet med røde mygglarver som hadde ligget litt lenge i fryseren. Disse kan i sjeldne tilfeller ha en bakterie som er spesielt skummel for ciklider - mulig også for scalaren? Jeg konkluderte den gang med at det var synderen. Symptomene du beskriver er akkurat de samme som jeg hadde i mitt kar. En og en døde etter kraftig gjelleaktivitet og litt sturing. Du svarte meg den gangen at du tvilte på konklusjonen min. Men bare et tips nå - mater du fortsatt med røde mygglarver? Jeg har sluttet helt med det, og ikke hatt flere problemer av denne art. Gikk en tråd om dette her på Akvaforum for noen dager siden også....
Håper du finner årsaken!
Røde mygglarver
...det er faktisk veldig sjelden jeg mater med mygglarver nå, men det hender innimellom... Tror sist var for noen uker siden.

Men jeg har matet fra den samme blokken tidligere, uten at noen ble syke, og tilbake til det med forgiftninger; skulle jo tro at flere ville blitt rammet samtidig dersom myggisene var "fordervet"? Og ikke at en og en skulle få "matforgiftning" et par uker etter den foringen...?

Takk for innspillet, men jeg svelger ikke den forklaringen helt uten videre...

Da jeg i ettermiddag stakk innom Majorstuen Zoo med skalaren min (som offerlam til avlivning og obduksjon) så var det et par kyndige akvarister der som trodde det kanskje kunne være snakk om flagellanter (er det sånn det uttales/skrives?).

De påpekte i hvertfall en ting som jeg ikke hadde tenkt over tidligere, at det kun er ciklider som er blitt rammet så langt (sommerfuglciklider og skalarer).

Vet desverre ikke nok om disse parasittene (det er parasitter, ikke sant?) til å ville lene meg helt til det innspillet. :op Blir gjerne belært om emnet, siden det foreløpig er dit tråden har ført meg.

Venter på beskjed fra Jo på om han oppdager noe i mikroskopet ikveld.
Flagellater finnes vanligvis i alle fisker i akvariet, og er ikke noe problem for fiskene, så lenge mengden av disse ikke blir for høy.
Om noe f.esk stresser fisken, vil flagellatene formere seg, for så å skape en del trøbbel.
Normalt finnes de fleste flagellater i tarmsystemet til fisken, men enkelte arter kan være mer relatert til blodsystemet.

Jeg ser ikke bort i fra at det er dette som er problemet, men syntes det er noe rart at såpass mange fisker skulle begynt å slite med dette i ett såpass langt tidsspekter.
Ofte vil også ciklider som lider av for mye av disse krypene, få hullsyke. Ut i fra det du til nå har sagt, er dette lett å luke ut.
Men det kan selvfølgelig være andre flagellater en de som er mer vanlige

Håper i hvertfall at du finner ut av hva det er som er på ferde, slik at gode tiltak kan settes i sving.
Og om ikke Jo finner ut av det, er det nok få som vil gjøre det

Håper at du holder oss oppdaterte!
Sammendrag av raporten...
1)Svømmeblæren var ekstremt betent! Den så ut som en ballong og var fyllt av tykt puss.

....

2)Leveren hadde mørke flekker som kunne minne om tuberkler (fisketuberkulose). Formen og vevet rundt stemmer ikke helt med tuberkler som gjerne er rundere og omgitt av en lys ring med mørkerødt vev rundt.

Men det kan likeså godt være en bakteriell infeksjon.

....

Summa summarum så er jeg ikke sikker på hva som er patogenet her.

Jeg heller vel mest i retning av en infeksjon i svømmeblæren som har ført til en betennelse.

....

---------------------------------------------

Foreløpig er det vanskelig å tenke medisinering når det er så vanskelig å diagnostisere hva som faktisk feiler fiskene.

Jeg har en skalare nummer 3 som er blitt kortpustet nå. Kan velge mellom å gi den til Jo for en ekstra sjekk (han tilbød seg å ta med bilder til en venn på veterinærhøyskolen som studerer fiskesykdommer). Ellers foreslo han at jeg kunne ta den med til gutta på Jan Holt. Lars skal visstnok være utrolig god på slike ting.
Høres jo ikke akkurat bra ut dette... Det pussige er at det er såpass mange fisker over ett større tidsrom som har blitt smittet av dette.
Akkurat det gjør meg ikke mindre bekymret for bestanden din.

Foreslo dem noen behandling av svineriet, eller kunne dem identifisere hvilken klasse bakteriene ligger i? Tenker da på hvilken antibiotika som ville være mest hensiktmessig for å kurere denne sykdommen.
Av rene akvariemedisner, tror jeg at JBL furanol ville være mest hensiktmessig å forsøke.
Jeg skulle til å foreslå det samme som Frank; Furanol fra JBL. Den skal visst være veldig bra mot en god del både kjente og ukjente sykdommer forårsaket av bakterier. Og puss i svømmeblæren tyder jo på infeksjon av bakterier.

Tror ikke du har noe å tape på å medisinere mot bakterieinfeksjoner, TTT.

Kan jo forresten nevne at det var nettopp JBL Furanol som ble brukt for å kurere den mystiske bakterieinfeksjonen mine første nyinnkjøpte Corydoras Adolfoi hadde. De strøk jo med av ukjent årsak i haugevis, 8 av 10 døde.

Men butikken medisinerte da med Furanol på de som var igjen, for de mente det måtte være bakteriell årsak. Og da jeg hentet meg en ny gruppe av dem der (fra samme karet som de første) etter 5 dager på medisin, overlevde alle og var friske som...ja, fisker

Og nå, få uker senere, legger de egg for harde livet her

Så min erfaring med Furanol på bakterieinfeksjoner, også der man ikke har noen sikker og bestemt diagnose, er meget god!
Hadde syke-dag (på egne vegne) igår, så har ikke kommet stort lengre i forhold til å finne svar på hva som skjer i akvariet.

Avventer bittelitt, det virker ikke som den siste skalaren jeg trodde var rammet, er så akutt dårlig som den forrige var da jeg ga den bort til obdusering. Selv om den kanskje puster ørlite kjappere enn de andre... Har ikke rukket å observere så nøye enda idag.

Status i dag er at de siste 4 skalarene er mye fremme, oppe og rundt. Ofte ser jeg de i helspenn, det kan virke som de prøver å etablere ny rangordning etter at de to mest dominerende skalarene døde....

Det er kanskje litt påfallende at det bare er ciklidene som ser ut til å ha vært/være rammet av hva-det-nå-er. Tetraer, maller, coryer og levendefødere ser ut til å være i fin form.

Er egentlig maks dårlig timing, for jeg skal avvikle 160-literen for en periode og kunne trengt å flytte over en del fisk til 300-literen... men må jo vente til jeg er sikker på at det ikke er smittefare på gang.....
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap