Problemer med no2 no3,uforklarlig....

Problemer med no2 no3,uforklarlig....

--------------------------------------------------------------------------------

Problemer med no2 no3.

Verdiene er no3 20-30
no2 0,5-1,0
gh 2
kh 10-13
ph 7,5-8

Mangler salttabeletter,kjøper i dag.

Vet at noen verdier er lave, men også høye.

Har gjordt det riktige her se historikk med flere detaljer.
Store problemer med gh,er det noen eksperter her.

Har vasket planter og grus samt filter etter boka.
Skiftet 80% av vannet, måtte da vannet jeg hadde var dødelig.

Det jeg tror selv er dette, fiskene napper lager hull i planter,dette pga for lite for fordi jeg har redusert dette.
Kjøpte en driftwood rot for gh\kh og føler at nitritproblemene kom etter dette.
Fjernet pyntegjenstand.

Forsøker nå å skifte 30 % av vannet igjen og vaske litt planter og filter forsiktig.
Bunnen lar jeg være for den er nesten for ren.
Tilsetter tabeletter for gh"salt" og fortsetter å skifte vann til ph,kh,no er normalt.
Men, uansett er det jo noe som gjør at jeg får no?
Uansett så har det ikke noe med rengjøring å gjøre for det har det vært for mye av..

Eneste kan være..
Har fluval 3 pumpe som står på halv styrke og hadde luft på fult, pga algeprob.
Når jeg tok av luften fordi plantene virket slappe, kom problemt etterpå?
Kan det være amoniakk?

ER forvirret finner ikke noe entydig svar, det er som x files...
Vann verdiene var ikke fantastiske,men akseptable etter 2 ukers slit,så bra at jeg bestilte fisk, f.... også.

Vet innlegget ble litt rotete,men må springe å få no verdi ned nå.

Her er det om å gjøre å prioritere i rett rekkefølge. Det kan synes at du er litt for utålmodig med å få alle verdiene på rett plass med en gang. Dette er i beste fall vannskelig.

I første omgang må man få NO<sub>2</sub> under kontroll. Dette tar normalt 30 til 35 dager med mindre man gjør noe for å fremskynde prosessen. Jeg pleier å la syklusen håndtere dette selv så er jeg på den sikre siden.

Når filteret så smått begynner å få bakterier nok til å omdanne NO<sub>2</sub> til NO<sub>3</sub> kan man begynne å tenke på gH, kH og pH.

La filteret gå for fullt slik at den nitrit som befinner seg i vannet går gjennom filteret så mange ganger som mulig. Dette vil hjelpe på med å få bygget opp bakteriekulturen i filteret. Bactozym kan tilsettets for å "speede" opp tempoet.

Ikke rør filteret i det hele tatt. Et filter skal ikke røres før gjennomstrømmingen i det er merkbart redusert. Gjør det til en vane å sjekke dette ved hvert vannbytte. Et filter er ikkee 100 % optimal før etter flere måneder.

Svar til Geir kristjansen
Tusen takk for svar Geir.

Verdiene begynte å krype mot 40 og 5 så jeg hadde ikke mye valg.
Skiftet mye vann og tilsatte ammoniak regulerende middel.

Nå er verdiene 18 og 03 ca.
Ph på 7
gh på 4, var 2.
kh på 10
Salt tabeletter fikset biffen virker det som.

Lurte på.. Fluval 3+ skal den stå på max gjennomstrømmning? virket litt brutalt på pansermallene mine.

Har lært utrolig mye i det siste, så mye at hodet svømmer.
Håper alt roer seg snart og man kan kose seg litt.

Mvh
No Clue
Fluval 3 passer til kar opp til 130 liter og min erfaring med ymse filter tilsier at dette er i beste fall slik at du skal ikke spare på gjennomstrømmingen.

Pansermaller en noen skikkelige rakkere og de storkoser seg når det er godt med strøm i karret så det skal du ikke være redd for. Hvis du synes at det blir litt for mye av det gode er det bare å vende utblåsningen slik at den enten går litt mot glasset eller treffer en del av innredningen som bremser opp vannet.

Bare vær tålmodig og la filteret være i fred så falller nok nitriten ned, NO3 er det bare vannbytte som hjelper deg med.
RE:Problemer med no2 no3,uforklarlig.... ,kanskje ikke....
Joda min fjonge forlovede hadde hatt noe små.... plast steiner oppi karet og noen....... plast kuler.

Her sliter en stakkars ....! for å få til dette .... karet pip og så finner jeg ut dette.

Får ikke ph ned, skiftet med vann med ph 6,men like .......... så går det ikke under 7,5.
Likeså med kh på 10-17.
No2 0- 0,5-
no3 20

Noe lavere får jeg det ikke om jeg bytter vann til dommedag.

Ellers finnes det digitale ph tester\kombi tester?
Om dette ikke finnes er det noen enkle og nøyaktige tester som ikke flår skjorta av deg?

Jeg forer med frosne larver, filteret blir helt rødt,det kan da umulig være bra?
Er det ikke lurt å forsiktig vaske dette i akvarievann?
Når jeg tenker meg om fikk jeg ikke no problemer før jeg begynte med dette foret..hm...

Begynner å få sveve alger igjen også.
NO3 på 20 bør går greit, vil du ha det lavare kan du sette inn meir planter, gjerne hurtigvoksande. NO3 er gjødel for plantene, men dei treng også litt meir. Jern og magnesium f.eks.
Ta vassbytte på 20% ein gong i veka og tilsett plantenæring i halv dose to gongar i veka. TMG eller Ferreal + Floreal er gode alternativ.

Du har høg kH i karet ditt, så du kan utan problen tilsette CO2. Dette vil hjelpe til å dra pH ned. Kor mykje kjem an på kor effektivt CO2 blir oppløyst i vatnet.
Godt med CO2 og Lys gir god plantevekst.
Med god plantevekst vil det bli mindre næring til overs for svevealgane du begynner å få.

Hvis du er plaga med at foret går rett i pumpa kan du, f.eks
Fore litt mindre, skru av pumpa mens du forar. Husk berre å skru den på att og ikkje la den vere av for lenge i gongen.
No 3 kommer tilbake raskt gang på gang på.......
Sjekket karet i dag og joda, dråpetesten viste 26, tett før kritisk.
Dagen før var den på 10, etter n'te vannskift.

Det blir aldri stabilt! Må korrigere med utskiftning hele tiden.
nå har det blitt 14 dg med konstant bytte av vann og tilbehør.
(dette kan jo heller ikke være bra?)

Snakket med zoo moa syd ålesund, da de var anbefalt. De kunne fortelle meg at det kunne ta mnd for å få stabilt... om noen gang.

De sa at jeg burde starte gamle-karet og putte fiskene i det og starte hovedkar på nytt.
Men det har ikke belysning og er et hobby snekra kar med tidliger sjukdom i.
Er rett og slett sliten og føler (nesten) for å gi opp.
Lært mye,men alfor seint.

Han sa at for mye utskiftning stresser fiskene og ph går opp og ned som en jojo, det gjør humøret mitt for tiden også : )

Joda forstår det og ja jeg har vært en eneste stor idiot,men det må da finnes en løsning..
(uten alt for mye pes?)

De sa at jeg kunne prøve å skifte 40-50 liter i en smekk og tilsette en biostarter " tetra aqua bactozym" en kapsel i filter +en i vannet.
Men,dette kunne føre til høy nitritverdier på 123, det står på pakken at du skal bruke det ved vannskift etter på også,men det er beregnet for å starte et tomt kar på 24 timer.
tror du det vil virke for meg?
Eller er det deres måte å tjene penger på: en stk død fisk = 1 mere i salg.

Ellers tok jeg ut redwood rot eller var det driftwood rot, for å se om dette hjelper og kokte den.(tror du det hjelper, kan jeg/bør jeg putte den oppi? vil i alle fall vente og se om ting blir stabilt først)

Luringene på Moa Amfi sa at dette satte ned ph og økte gh.
Rett første, feil andre.(eller?)og de solgte meg stein med kalk i + viste det seg etter hva de på Moa syd sa, en alfor liten pumpe, De sa at 130 liter, uten filter, er hva de måler pumpen med,men med filter deler man på to "altså 65 liter" er denne pumpen beregnet på sier de???? og den blir dårligere etterhvert som filteret blir tett.

Stemmer pumpe teorien eller er det en "Jeg har en h... god ... pumpe til salgs triks".

Hodet svømmer,kroppene verker etter bæring av vann "nabo" og er stemplet som raring.
Itte noe gøy nei.

Uansett,det mest fortvilende er at alle har forskjellige meninger som betyr at ergo har noen feil og da spør man seg hvem tar feil?

OK, nok syting,men en seriøs tanke.... Er det noen som har lyst å kjøpe akvarium?
Har skrevet innlegg før med historikk under vannkvalitet.

Ok, noen innspill før doen får nye medlemmer.

Bare tull det de sier om pumpen-bruker den selv i et 212 literkarr + en liten pumpe til da
Og jeg har helt fine vann verdier. Så han prøver åfå deg til å bruke unødvendige penger på ny pumpe.
Men du må ha tolmodighet, g "slåss" mot et problem om gangen.
Usikker på hvor lenge karret ditt har vært i drift-men konsentrer deg om åfå NO2 nivået stabilt først. Og når det er i orden kan du begynne med det andre.
Som sakt, vet ikke hvor lege karret ditt har vært i drift-men minner fryktelig om hastverk. Lenge har det vært igang? Mange fisker har du, mange og hvilken planter her du? Og mange liter var karret på igjen?
Masse hurtigvoksene plater er greit nå til å begynne med, tuller ikke nå, men jeg har noen planter som vokser flere cm om dagen-og det er ikke kødd heller-usiker på hva dem heter-høye tynne og veldig vanlige. Kan også brukes som flyte planter har jeg lest.
Men ikke gi opp-for det til etterhvert vettu
No clue
Det blir aldri stabilt! Må korrigere med utskiftning hele tiden. nå har det blitt 14 dg med konstant bytte av vann og tilbehør. (dette kan jo heller ikke være bra?)

Skifte av vann er sjeldent en dårlig ide. Jeg bytter 80 liter annenhver dag.

No clue
Snakket med zoo moa syd ålesund, da de var anbefalt. De kunne fortelle meg at det kunne ta mnd for å få stabilt... om noen gang. De sa at jeg burde starte gamle-karet og putte fiskene i det og starte hovedkar på nytt. Men det har ikke belysning og er et hobby snekra kar med tidliger sjukdom i. Er rett og slett sliten og føler (nesten) for å gi opp. Lært mye,men alfor seint.

Kan ikke skjønne at dette skal være noe stort sjakktrekk. At det bygger seg opp NO3 i karret ditt tyder på at bakteriekulturen holder på med å ta seg opp. Innfør et stramt regime med bytting av 20 % vann annenhver dag. For minimalt og ikke mål verdier da disse vil svinge. Om en uke måler du NO2 og jeg vil da tippe at denne er OK.

Sett inn hurtigvoksende planter. Vannpest og Hornblad vil ta for seg av NO3 slik at denne også kommmer need på akseptabelt nivå-. Siden du har høy kH vil det ta en stund før disse kommer skikkelig igang, men når de først kommer så vokser de fort. Grunnen til at det vil ta litt tid er a det finnes lite fri CO2 i vannet med høy pH og kH.

No clue
Han sa at for mye utskiftning stresser fiskene og ph går opp og ned som en jojo, det gjør humøret mitt for tiden også : ) Joda forstår det og ja jeg har vært en eneste stor idiot,men det må da finnes en løsning. (uten alt for mye pes?)

Det vil stresse fiskene ennå mer hvis man lar NO2 bygge seg opp i karret. Så bytt vann for å unngå dette

No clue
De sa at jeg kunne prøve å skifte 40-50 liter i en smekk og tilsette en biostarter " tetra aqua bactozym" en kapsel i filter +en i vannet. Men,dette kunne føre til høy nitritverdier på 123, det står på pakken at du skal bruke det ved vannskift etter på også, men det er beregnet for å starte et tomt kar på 24 timer. Tror du det vil virke for meg? Eller er det deres måte å tjene penger på: en stk død fisk = 1 mere i salg.

Hvorfor Bactozym skulle medføre nitrit er for meg ukjent da dettte er en startkur for å bygge opp bakteriekulturen i filteret. Poenget er jo å tilsette dette for å få brutt ned nitritt til nitrat. Det kan jo tenkes at det de mener er at du har ammoniakk i vannet og dette blir først brutt ned til nitritt og deretter nitrat. Hadde jeg hatt et filter der bakteriekulturen hadde gått tapt hadde jeg ikke nølt med å tilsette Bactozym.

No clue
Ellers tok jeg ut redwood rot eller var det driftwood rot, for å se om dette hjelper og kokte den.(tror du det hjelper, kan jeg/bør jeg putte den oppi? vil i alle fall vente og se om ting blir stabilt først)

Røtter skal etter sigende redusere pH og kH noe som jeg ikkke tar hensyn til. Dette skyldes ganske enkelt at det går så sake at alt vannet er byttet ut lenge før rota har klart å redusere disse i særlig grad.

No clue
Luringene på Moa Amfi sa at dette satte ned ph og økte gh. Rett første, feil andre.(eller?)og de solgte meg stein med kalk i + viste det seg etter hva de på Moa syd sa, en alfor liten pumpe, De sa at 130 liter, uten filter, er hva de måler pumpen med,men med filter deler man på to "altså 65 liter" er denne pumpen beregnet på sier de???? og den blir dårligere etterhvert som filteret blir tett. Stemmer pumpe teorien eller er det en "Jeg har en h... god ... pumpe til salgs triks". Hodet svømmer,kroppene verker etter bæring av vann "nabo" og er stemplet som raring. Itte noe gøy nei. Uansett,det mest fortvilende er at alle har forskjellige meninger som betyr at ergo har noen feil og da spør man seg hvem tar feil? OK, nok syting,men en seriøs tanke.... Er det noen som har lyst å kjøpe akvarium? Har skrevet innlegg før med historikk under vannkvalitet. Ok, noen innspill før doen får nye medlemmer.

Skjønner godt at du har latt deg stresse av alt dette styret. Mitt poeng er at det ikke er så mye du kan gjøre enn å innføre et stramt vannnbytte og foringsregime.

Gjør som jeg sier og sett inn hurtigvoksende planter, 20 % vannbytte annenhver dag. La filteret få være i fred. Slutt med frenetisk måling av verdier da de tiltak du kan gjøre ved for hoy NO2 og NO3 er det du gjør.

Fluval 3 filteret er litt lite i forhold til karret ditt. Jeg pleier å gå ut fra en 3 ganger sirkulering av vannvolumet i karret gjennom filteret i løpet av en time. Belaster du forsiktig så burde filteret klare jobben.
Står i bruksanvisningen til Fluval 3+ at det går 700 liter i time ut.
Og at det er passe opp til karr på 130 liter.
Til Geir Kr
Lurer på på hvilket grunlag du kan si at fluval 3 flter er for lite til et 90 liter karr, når produsenten mener noe helt annet.
Føler/mener det er basert på egne meninger som ikke har noe hold virkeligheten. Må jo regne med at de fleste produsenter opp gir riktige dimensjoner på karr som pumpe/filter passer til.
Du snakker om 3 ganger gjennomstrømning i timen-med et 90 liter karr og med fluval 3, som etter papirene "spyr" ut 700 liter i timen, så må jo det bety at vannet går igjennom pumpen 7-8 ganger i timen.
Så filteret/pumpen din er mer en bra nok-vis karret bare er 90 liter.
Har en flere innvendige pumper liggende i søppelet...også fluval 3 pluss. Mener disse er ubrukelige til akvarier da det er alt for lite filtervolum. De går tett på bare noen uker slik at de må rengjøres ofte. Dette er absolutt ikke bra for filterbakteriene.
Dette er min trangsynte mening og det er sikkert folk som er enige og uenige i denne påstand.
Ps. jeg bruker Powerhead meg grovt blåfilter til for å ta den verste dritten i oppforingskar og kun det, Vannkvaliteten her blir vedlikeholdt med automatisk vannbytte. Bruker også blåfilter på innsuget til utvendige pumper som forfilter. Da varer det utvendige filteret i mnd. vis, det er bare å ta opp forfilteret for å rengjøre dette. Det kan rengjøres uten å være redd for å gå glipp av godstoffene i hovedfilteret.
re : til Ken myrseth
Først vil jeg gjerne takke alle som har svart meg og si at for meg betydde det mye,hatt litt av noen 14 dager.

Litt missforståelse ute å går tror jeg ang pumpa, vedkommende på Moa Syd zoo et eller annet, sa at de ikke førte pumpen fluval +3 ,men at alle pumper han kjente til var testen foretatt følgende og dataene innhentet på dette grunnlag.

Pumpen blir enkelt og greit kjørt uten filter og de regner ut cm pr fisk motstand og gjennom strømmning.'
Dermed etter hans påstand ville pumpens kapasitet reduserer delt på 2 altså halvparten av hva pumpen er utgitt som trykk etter ay filteret er satt i.

Høres helt vilt ut,fysikken stemmer,men får meg ikke til å tro at de gir ut så missvisende plansjer.skal prøve å søke nettet,men fyren virket som han viste hva han snakket om, gresk for meg, sikkert latin for dere.

En ting har jeg iallefall lært meg i livet, det som er logisk er som oftest ikke det, det som er svart er egentlig grått : )

Ellers oppdat.

Renset 50 % av akvarium, overraskende mye dritt,med tanke på forsiktig foring, og ha i mente at antiammoniak var tilsatt.
Tok ut filter og renset forsiktig,det var skittent det!
Skiftet 30 liter temperert vann med alge controll,aqua safe,
Og hvips følgende verdier...

No2 0,3
No3 0,5
Gh 3,5
Ph 7,5
KH-har ikke måler.

Vannet igjen krystallklart,tenkte hm,, kanskje anti ammoniakken var synderen for hele dritten og derfor fikk jeg såpass gode verdier.
Har skiftet 80 l vann på 4 dag før og fremdeles no3 på 20.

Uansett tok sjangsen og tilsatte tetra aqua bactozym" en kapsel i filter +en i vannet.

Krisen over,men venter på neste smellen : )

Eneste liker ikke gh verdien, denne er lav ikke sant og ikke høy.
Går litt i surr her?

Ken Myrseth
Lurer på på hvilket grunlag du kan si at fluval 3 flter er for lite til et 90 liter karr, når produsenten mener noe helt annet. Føler/mener det er basert på egne meninger som ikke har noe hold virkeligheten.

Det var de fælt til springfart du måtte ta. For det første så var det dette jeg sa :

Geir Kristiansen
Fluval 3 filteret er litt lite i forhold til karret ditt. Jeg pleier å gå ut fra en 3 ganger sirkulering av vannvolumet i karret gjennom filteret i løpet av en time. Belaster du forsiktig så burde filteret klare jobben.

Jeg mente å huske at karret til No clue var på 120 liter, men ser nå at det er på 90 liter og dermed endrer situasjonen seg litt.

Det jeg kan garantere deg er at alle filterne blir oppgitt med gjennomstrømming eksklusiv filtermasse. Når filtermasssen blir satt inn så falller gjennomstrømmingen dramatisk. Når filtteret har stått i noen måneder så faller ytelsen enda mer. Gjør en enkel test selv så ser du hva jeg mener og så slipper du å stole blindt på hva papirene sier.

Det jeg sa var at fiilteret var litt lite(ut fra 120 liter), men med forsiktig belastning i karret så burde filteret klare jobben.

Fluval 3 leverer ikke mer enn 540 liter timen med filtermateriale så de 700 du oppgir er uten. Det er et fall på over 20 prosent bare med å putte inn 2 stk filterplater.
Den fluvalen ,den fluvalen : )
Gutter, jeg har duellpistoler til slags fra 1819 : )
Sekudantleie koster extra....

Hei skal titte litt, om jeg ikke kan tysk så forstår jeg tall da.

Dere har begge vært super greie,men en må alltid ta feil, ofte er det meg : )

Tar en titt jeg og ser.

mvh

Kenneth
RE: Den Fluvalen vet du :)

Hei håper ingen av dere ble fornærmet, alt var en spøk.
Her er det som står...

Leistungdaten

Modell 3 pluss 130 liter Permanente Einrichtung biz zu
90-215 liter Zusatzliche biz zu
schnellfilterung bis zu 90-215 liter

Technische daten

Ausgang 700
AquariengrØbe
90 cm/130 l

Grovfilter rengjørin standard 4 mnd
extraFin 1 mnd
fin hver uke
Innvendige filtere med plasthus er alltid ubrukelige
for enhver form for seriøs akvaristikk fordi yngel forsvinner inn i filterhuset. Det finnes derfor kun tre hovedtyper av filter som fungerer i forbindelse med produktiv akvaristikk:

-Utvedig filter med blåfilter på innsuget
-Powerheads med blåfilter på innsuget
-Bunnfilter (som flere bør prøve)
-luftdrevet hjørnefilter(til nøds)

Vanlige innvendige pumper med filter er mao. bare å hive. Dette er dødsfeller for yngel. Hvis man blåser i yngel og oppdrett kan man selvfølgelig bruke disse strømdrevne dødsfellene. Lag for all del hullene i rista større slik at all yngel slipper inn

Trenger ike lage større hll i rsta for alle yngla som ikke blir spist opp passerer fint inn i pumpa

Men det er umulig å bli enig om noe som els, og det er vanlig i de fleste bransjer-driver også med bilbygging, og etter eg kjøpte og begynte med et gromt prosjekt med V12 og masse stærss så fikk jeg også høre-ikke brukbart, bare dritt osv.
Og det er jo det samme man møter her-Går ann å drive med akvarium selv om man ikke har utstyr til 1000 vis av kroner-men at det muligens er bedre med alt det "beste" utstyret det er mulig-Men man trenger det absolutt ikke.

Enig i at man kan gjøre det bra med rimelig utstyr. Innvendige filtere i standardform med plasthus er desverre et dårlig konsept som krever store modifikasjoner for å fungere tilfredsstillende. Det er synd at produsentene ikke greier å lage komplette filter og pumpeløsninger som dekker vårt behov for rent vann uten åpne innsug. Selv bruker jeg hovedsaklig powerheads med store hjemmelagde sylindre av blåfilter.
Jeg har noen 802 power heads-hvordan lager jeg filter til dem? Og hvor får jeg kjøpt det jeg trenger?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap