automatisk vs.manuelt

Hei hå!
I dag prøvde jeg og ta litt bilder i akvariet etter å lese artikkelen her inne om nettop foto av akvarie og fisk. Som fast tilhenger av de automatiske innstillingene på mitt kamera må jeg si at jeg fant overgangen bittelitt vanskelig og jeg fikk masse rare bilder :P
Jeg nileste i instruksjonsboken også, men det var så utrolig mye å tenke på! Jeg fikk det på en måte ikke som jeg ville... Jeg tror det var litt for lite lys, men er det allikevel noen som har noen gode råd?

Ps: jeg la ved noen bilder. De bildene jeg tok uten blits brukte jeg ISO 1600 og med blits ISO 100. Jeg valgte å konsentrere meg om lukkertiden og lot kamerat velge blenderverdi selv. lukkertiden lå for det meste rundt 1/10-25 s
nå ser jeg at de ble utrolig kornete når jeg la dem ut? på dataen min så de helt fine ut! Men uansett. på bilde nr.2 er det null kontraster? jeg klarte ikke å ta bilde av disse mallene eller saene da de bare forsvant mot både vannet og grusen... hva kan jeg gjøre med det? Det siste bildet tok jeg på automatisk microinstilling. Motivet er jo helt elendig, men fargene er faktisk ganske fantastisk! hvordan får jeg til noe sånt med egne innstilninger?

Husk på at bildene kan max være 500X500 pixler samt 100 kB i størrelse. Hvis ikke slår autoreziseren inn og reduserer bildet og dette fungerer dårlig

og så ble alt så meget bedre
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap