Erfaring med hjemmelagd filtervatt til utvendig pumpe (eks. Eheim Pro 2224)?

Er det noen som har erfaring med å bruke hjemmelagde filtervattputer (finpartikkelfilter) til eheimpumpene? Har sjekket pris på bl.a. akvasia å synes kr 75,- for en pakke med noen få filter er en ganske stiv pris! Som sagt er det noen som har erfaring med hjemmelagde løsninger, f.eks. kjøpt en meter med vatt på en hobbyforretning å klippe til filter selv? Vil jo tro at dette er en meget økonomisk løsning sammenlignet med å kjøpe ferdiglagde filter.
Bruker denne selv, til mine Eheim porII.

Syntes at denne går noe fortere tett enn de orginale finfiltrene, samt at de orginale finfiltrene er lettere å rengjøre.
Men siden prisen på filtervatt i poser er så lav som den er, gjør det jo ikke noe å kaste denne litt oftere enn de orginale filterplatene
Frank Angell
...samt at de orginale finfiltrene er lettere å rengjøre.


...rengjøring av finfilteret?! har det noe for seg? mine finfilter går rett i søpla da de er så så tette at d såvidt siver vann gjennom de.. Er jo vanskelig å få vasket bort alle partiklene som er i finfileret og ser derfor ikke hensikten med gjenbruk av disse.
Brukte selv hageslange på full guffe, og dette fjernet 99% av møkka Grisete, men effektivt!
..så det tåler såpass "røff" behandling finpartikkelfilteret... skal definitivt prøve det neste gang... Takker for råd og tips!
Har brukt en utrangert bakerist, slik at ikke filtervatten blåses veggimellom
Frank Angell
Har brukt en utrangert bakerist, slik at ikke filtervatten blåses veggimellom :)


Åja,så du kan bake? *s*
Liss Nilsen
[QUOTE=Frank Angell]Har brukt en utrangert bakerist, slik at ikke filtervatten blåses veggimellom :)


Åja,så du kan bake? *s*

Du, hvis noen skal flørte med Frank her er det jeg.
Jeg skal være den første til å sjekke om kysseegenskapene hans er oppskrytt
MC Darup
[QUOTE=Liss Nilsen][QUOTE=Frank Angell]Har brukt en utrangert bakerist, slik at ikke filtervatten blåses veggimellom :)


Åja,så du kan bake? *s*

Du, hvis noen skal flørte med Frank her er det jeg.
Jeg skal være den første til å sjekke om kysseegenskapene hans er oppskrytt

Ååå??Hvem som skryter av det?Fortell!!

*starter bilen og kjører 10 mil til Sortland*

Pokker.
Du har en fordel der ja.
Hehe,ædda bædda
(spørs bare hva gubben synes....?)hehe
Liss Nilsen
[QUOTE=Frank Angell]Har brukt en utrangert bakerist, slik at ikke filtervatten blåses veggimellom :)


Åja,så du kan bake? *s*
Er ikke noe problem det Lar rett å slett være å bake!!!
Resten av innleggene tror jeg at jeg forholder meg nøytral til
He-he, sexpress på jobben, Frank!!

Trodde du også var gift jeg, MC Darup? (Kan ikke bli mor til 3000 uten å være gift??)
Sålenge det ikke er verre en dette, får en da takle dette

Nei, nu sklir vel tråden litt vel mye ut på holka, får vel holde oss littegranne seriøse også.

Hva slags filtervatt bør man bruke hvis man skal lage en filterpumpe med å bruke en sirkulasjonspumpe?

Sånn firkantet med sette sirkulasjonspumpa inni.

Bør den være grov eller fin likksom?
Vel, det kommer litt ann på hva en skal oppnå.
Fin svamp, vil fortere gå tett, men samtidig huse flere bakterier. Det vil jo si at nebrytingen av avfall går noe raskere.
Fjerner jo også mindre partikler.

Grov svamp fjerner stort sett kun større partikler, og vil la vann passere i "evigheter".

Finfilter, som filtervatt, syntes jeg tetter seg så fort at ikke egner seg annet enn som ett suplement til øvrig svamp, og helst sist i prosessen, slik at den ikke pakkes full av partiker i løpet av få dager.

Jeg tenkte å lage noe slikt som en tilleggspumpe altså, blir nok å kjøpe et utvendig et også.
Har en Fluval 404, men jeg tror egentlig den blir for liten til 250 liter, og jeg liker ikke innvendige så godt, de tar for mye plass og er ikke så lett å skjule.

Tenke en slik løsning ville være greit siden den er lett å skjule.
Jeg har aldri giddet å vaske og bruke om igjen den hvite vatten. Det er bruk-og-kast. Fyttegrisen for en jobb.... det gidder jeg ikke for å spare noen usle grunker

PS! Du behøver ikke bruke Eheims ferdige hvite filtervattskiver. På de større Eheim filterne (som f.eks. 2026 og 2126 som jeg har) ligger det en rist på toppen av vatten som holder den på plass.

Noe mere mistenksom ville jeg imidlertid vært på de mindre, som f.eks Eheim Thermo 2324, som mangler denne risten øverst. Det må da være en vatt som ligger skikkelig på plass og ikke blir dratt ut hit og dit på plasser den ikke bør være (opp i propellhuset f.eks).
Om du "bare" skal ha ett filter som supplerer ett utvendig, vil jeg anbefale også deg å skaffe et helt vanlig powerhead, i ønsket styrke, for så å montere en slik svamp.
Har denne selv i 375L, og du verden hva den samler opp av dritt i løpet av en uke.
Merker også ett mye mindre behov for rens av 2028, på grunn av at denne svampen (montert på en aquamedic oceanrunner 2500), suger til seg det meste av planterester og andre partikler.
Vannet er også betydelig mer klart, faktisk er det krystallklart uansett hva jeg gjør

Svampen er såpass fin at den tar små partikler, men samtidig grov nok til at vannet får passere lett
Stigerøret inni svampen gjør også at hele svampen vil fungere som overflate, er det tett oppe, duger den nede osv.
Frank:
Jeg har et spørsmål bare, dette med innvendig filtersvamp på powerhead:

Hvordan gjør du det når svampen trenger å skylles?
Løfter man den bare ut, mister den jo "suget" i det øyeblikket man løsner den fra powerheaden, og da detter jo utrolig mye dritt av i vannet før du rekker å få den opp!?

Jeg har tre slike filtere, men orker ikke bruke dem.
For det første passer de ikke så veldig godt inn i kar med ramme (fikk lyst å slå meg selv i hodet når jeg oppdaget det), men det er også dette med at de durer litt.
Og sist men ikke minst; når jeg skal vri opp svampen, faller jo halvparten av i akvarievannet!

Hvordan gjør du det for å unngå det?

Når jeg får satt opp akvarierommet mitt og flyttet alle yngeltanker og diverse kar inn der, så bryr jeg meg ikke så mye om at de durer lenger. Men som sagt; toppen av powerheaden "stanger" i ramma, og dermed må den stå så langt ned i vannet at overflaten ikke kruser på seg eller beveges. Det blir det ikke mye oksygen opptak av....

Super fordel med disse er jo at yngel er helt trygge med dem, de blir ikke sugd opp og sittende fast inni et filter. Man slipper derfor å dekke til innsugingsrøret som f.eks. på Eheim utv.filtere.

Noen tips for å forhindre at all dritten faller av når man prøver å ta den ut for rens?
Tilfeldig bekjentskap
© Mette F
Reklame for plussmedlemskap