Rar flat mage...

Har noen saeer-4 stk-idag la jeg merke til at det ser ut som en liten sae har svelget et krone stykke. Bildelig fortalt-fisken er 2-3 cm lang og bakeste del av magen, rett før avføringshullet-så ser magen helt flat ut-akurat som den har svelget noe flat noe.
Noen som har vært borti det før, eller som har noe forslag på hva det kan være-Tanken på bukvannsott har slått meg, men det ligner liksom ikke helt på det jeg har lest om den sykdommen...Rådvill.
Resten av fiskene ser friske ut:2 scalarer, 2 dverg gurami, 6 kobbertetra, 2 guppy, 3 ancistruser, 1 kampfisk, 5 indiske kloreker, 20 eplesniler i alla str, 4 SAEer-detter er karrets innbyggere.
Har tatt vannverdier:NO2 ikke utslag(knall gul) NH3/4 ikke utslag, PH 7-hardheten tar jeg ikke før helgen KH ca 4 og GH ca 14.
Vet det blir mye synsing i denne tråden, men har ikke digital kamera, og fisken er så liten, så bildet hadde vel blitt så som så.
Tror du med ganske stor sikkerhet kan utelukke bukvannsott, da eser magen ganske heftig.

Ser du om denne fisken spiser like mye som resten av gjengen, eller sultefores den? SAE uten mat blir fort ganske avmagra.

Jeg ville forsøkt å gi den noe ekstra godt å spise, og fulgt nøye med på adferden, samt forsøkt å se om den gjør fra seg noe (dette er ikke lett på SAE).
Ett par ekstra vannbytter er noe du sikkert vet at jeg spanderer på fiskene om jeg mistenker at noe uggent er i gjære.

Lykke til
Mata nettopp med tetrarubin og "laberint fisk mat"mygglarver og andre ting inneholder den-mye proteiner står det. Heter Tropical BETTA-og så slipper jeg noen Tetra Plecomin(synke mat) når lyset slår seg av. Har rekker som er utrolig griske, håper dem 3 ancistrusene får noe mat-men det gjør dem vel-spiser det meste dem vel.
Men den "syke"lille SAEen spiste ingen ting, ser han er og "spiser"litt på plantene. Men det er vel ganske ofte fisker dør uren at man finner noen årsak? Håper og tror denne greier seg-men er jo rimelig sår bar når man er så liten
Gh
Hei ken eri ikke gh vel høy?
Dere må præve å treyye dw rettw tastene selv om dett er sent pø kvrlden eller tillig på morgggen

Uansett... Fisk blir dårlig.. Ofte går det bra og ofte dør fisken. Som oftest er det ikke snakk om smittsom sykdom uansett. Hva som feiler din SAE er det ingen som vet eller kan finne ut. Å starte noe behandling eller å sette opp et behandlingsakvarium på grunn av dårlig form hos en SAE blir bare dumt. En SAE er faktisk bare en SAE.

Mitt råd er å la det gå sin gang og ikke tenke så mye på det
Enig med deg-lurte bare på om det var noe "vanlig" syptom hos en SAE.
Og jo jeg har en GH på ca 14. Men det bør ikke være noe problem.Sneilene trives og får fine skall-så derfor så "høy".
SAE tåler fint gh på 14, har 2 SAE i malawikaret, med gh på 25
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Beurling Løland
Reklame for plussmedlemskap