Reke: Lysmata amboinensis
Inaktiv bruker
Blir så inspirert av alle reketrådene her på forumet så jeg tenkte jeg skulle vise litt flere bilder av mine 2 Lysmata amboinensis
Dette er en spennende art som kalles også for "pussereke" ved at den kontakter fisk og plukker bort urenheter på fiskene. Jeg har 2 fisker som benytter seg av denne tjenesten, og de svømmer regelmessig bort til rekene for å la seg rengjøre seg!
Jeg fòrer disse med hendene 1 gang om dagene, jeg stikker ned en bit med reke/fiske/muslinkjøtt, og de kommer svømmende bort og plukker biten av hånda min.
Stort sett hele dagen holder de seg under et overheng i akvariet som dere kan se på bildet, men kommer frem nå de skal ha mat, og om kvelden når kveld/natt belynsingen kommer på.
Ps, de hvite prikkene er kalkalger på sen sorte bakruta )
Svein
Dette er en spennende art som kalles også for "pussereke" ved at den kontakter fisk og plukker bort urenheter på fiskene. Jeg har 2 fisker som benytter seg av denne tjenesten, og de svømmer regelmessig bort til rekene for å la seg rengjøre seg!
Jeg fòrer disse med hendene 1 gang om dagene, jeg stikker ned en bit med reke/fiske/muslinkjøtt, og de kommer svømmende bort og plukker biten av hånda min.
Stort sett hele dagen holder de seg under et overheng i akvariet som dere kan se på bildet, men kommer frem nå de skal ha mat, og om kvelden når kveld/natt belynsingen kommer på.
Ps, de hvite prikkene er kalkalger på sen sorte bakruta )
Svein
Postet 22.02.06 kl 15:19
Postet 22.02.06 kl 15:26
Postet 22.02.06 kl 15:28
Inaktiv bruker
Pussefunksjonen i praksis
Som tidligere nevnt har denne reken en viktig funksjon, ved at den rensker skinnet på fisk for parasitter ol.
Her er noen bilder som viser dette.
Først tok den for seg en gul kirurg, dernest algespiseren Salarias'n som virkelig nyter øyeblikket
Akvarieverdenen kan være interessant )
Svein
Her er noen bilder som viser dette.
Først tok den for seg en gul kirurg, dernest algespiseren Salarias'n som virkelig nyter øyeblikket
Akvarieverdenen kan være interessant )
Svein
Postet 25.02.06 kl 09:03
Postet 25.02.06 kl 09:09
Endret: 25.02.06 kl 09:10
Postet 25.02.06 kl 10:40
Inaktiv bruker
PompelFlotte bilder og fasinerende småkryp, men du det er bare et problem her.... Det jeg selv har blir liksom så platt og kjedelig når jeg ser akvariebilder som dette. ;-) Men for all del fortsett å publisere, så blir det nok saltvann på meg og en dag! Spiren er for lengst sådd.
Saltvann kan anbefales på det sterkeste ) En "ny" verden har åpenbart seg, etter 40 år med ferskvann.
Svein
Postet 25.02.06 kl 11:51
Så flotte de rekene er !!
Med det hvite, ser de nesten ut som om de har hatt litt uheldig nærkontakt med korrekturlakk
Hvor store er de?
På bildene ser de jo ikke så store ut, men i og med at du håndmater dem, må de jo ha en viss størrelse.
Her i huset er det bare den største reka som lar seg håndmate, og den er +/- 8 cm. Resten av gjengen stikker og gjemmer seg bare vi tenker på å stikke en hånd nedi akvariet
Håper vi får se flere saltvannsbilder fra deg etterhvert, Svein A..
Tror nok det kan bli lenge til det kommer et saltvannskar i hus her, dessverre, så da er det godt å kunne se og drømme litt så lenge.
Med det hvite, ser de nesten ut som om de har hatt litt uheldig nærkontakt med korrekturlakk
Hvor store er de?
På bildene ser de jo ikke så store ut, men i og med at du håndmater dem, må de jo ha en viss størrelse.
Her i huset er det bare den største reka som lar seg håndmate, og den er +/- 8 cm. Resten av gjengen stikker og gjemmer seg bare vi tenker på å stikke en hånd nedi akvariet
Håper vi får se flere saltvannsbilder fra deg etterhvert, Svein A..
Tror nok det kan bli lenge til det kommer et saltvannskar i hus her, dessverre, så da er det godt å kunne se og drømme litt så lenge.
Postet 25.02.06 kl 11:56
vet jo ikke hvor store Svein A sine Lysmata amboinensis er, men de kan bli opp til 15 cm.
Ibakgrunnen i karret ditt Svein A, er det en Nemateleotris magnifica (Firefish) jeg ser? Vis det er det, så er det en trolig rolig og fargerik fisk, det også.
Fin Zebrasoma flavescens du har-nydelig gul farge, med dem fine hvite "knivene" på siden-hadde selv en lik og 1 av den brune typen(zebrasoma scopas).
Håper jeg får råd til saltvann i gjen-er en drømme verden full av knall farger.
Ibakgrunnen i karret ditt Svein A, er det en Nemateleotris magnifica (Firefish) jeg ser? Vis det er det, så er det en trolig rolig og fargerik fisk, det også.
Fin Zebrasoma flavescens du har-nydelig gul farge, med dem fine hvite "knivene" på siden-hadde selv en lik og 1 av den brune typen(zebrasoma scopas).
Håper jeg får råd til saltvann i gjen-er en drømme verden full av knall farger.
Postet 25.02.06 kl 14:48