Fange Ildbuk...fyttirakkern!

Måtte bare få ut litt frustrasjon. Har holdt på et par dager nå, men mere skeptiske fisker har ikke jeg sett. Jeg har 4 stykker i en 180-liter, og det er tilsynelatende blitt 2 par av dem. Og jeg vil da flytte det ene paret over i et annet akvarium.
Men de gjemmer seg jo bare jeg tenker på å nærme meg. Jeg har stått i ro ved akvariet og ventet i en halvtime, men det nytter ikke. Håvene har stått i akvariet i et døgn nå, men de ser ut til å skjønne hva de er til for. Og når jeg tror jeg har en sjans, så slår de seg i lag med det andre paret, og da vet jeg jo ikke hvilke jeg skal fange.

Og hvem påsto at fisker er dumme? Vel, noen av dem er kanskje det. SAEne og Praktbotiane lette etter mat INNI håvene etter kun et par minutter...

Nei fyttirakkern, altså :o
HeHe! Har du prøvd å fange skjørtetetra?
Det er heller ikke enkelt,skal jeg si deg
Snakk om lynkjappe, små beist!
Kanskje noe å prøve?
Leste i Ciklidebok i dag hvordan du kan fange ciklider.
Du skal vente til natten da fiskene har "sovnet". (midt på natten)

På forhånd har du rigget til akvariet, dvs tatt av lokk etc. Når du skal fange de slår du på lys (det tar flere minutter for ciklidene våkner) bruk to hover, en forran og en bak. Sovende ciklider "aktiveres" bare (men våkner ikke) når man rører på de, men det fører til en plutselig forflytning fremover. Du kan frakte de over til det nye akvariet uten at de vokner faktisk!!!

Om dette lar seg gjennomføre er jo noe helt annet!! Og om du finner ut hvem som skal i det andre karret....

Kanskje ver det forsøk???
Da må du skaffe deg en slik fiskefelle som jeg har! Se bilde--->
Den har kommet til nytte mange ganger!

Det er bare å lade fiskefellen med godsaker fisken du skal fange liker, og sette deg ned i godstolen og vente.

Jeg pleier å legge slike ting til kveldstid, når alle (utenom jeg) har lagt seg og det er halvmørkt og stille i huset. Fellen er lurt å legge ned i akvariet noen timer i forveien (men uten lokkemat) og ha luken stengt. Bare så fisken er vant til at den står der, og du slipper å begynne og herje når innfangingen skal til. Legger du ned fellen god tid i forveien, har fisken rukket å roe seg ned og er ikke så mistenksom lenger. Så, når fangingen skal skje, lader du fellen med godbiter ved å slippe maten ned i fellen gjennom et lite hull i taket på den. Så drar du i tråden som åpner falldøren på fellen, og setter deg ned i en god stol et stykke unna (trådens lengde bestemmer hvor langt unna du kan sitte).

Da jeg skulle fange inn den L134 mallen som bildet viser, slukket jeg lyset i akvariet etter at jeg hadde puttet godsaker i fellen. Denne mallen er nemlig nattaktiv, så det lønner seg å tilpasse seg fisken på den måten. Er Ildhale nattaktive? Da gjør du det når lyset er slukket i karet.

Jeg slo av lyset i stuen også, og hadde bare tv'en på. Jeg satt og så på film på tv, jeg, mens jeg ventet på at mallen skulle gå i fellen Meget behagelig, om jeg kan si det sånn. He-he.

Etter en time og ti minutter var fisken i fella, jeg slapp tråden som holdt falldøren åpen, fisken var innestengt (se bilde) og filmen var ferdig

PS! Fellen er kjøpt i en tysk nettbutikk, og heter Genius Fish Trap.

Noen "blindpassasjerer" gikk i fella også, som du ser på bildet, men de er bare å plukke ut. Det er den stripete
L-134 mallen på bildet jeg skulle ha tak i den gangen, men siden har jeg fanget Ancistrus og Brochis Splendens og masse annet i den
Genial liten innretning, det der. Jeg har fundert på hvordan jeg kunne lage noe lignende selv, men en ferdigkjøpt er jo litt enklere...

Jeg har bestilt fra den nettbutikken før, og er fornøyd med dem. God service.

Takk for tipset, ihvertfall!

Husk nå bare på å si til deg selv at det ikke er Ildbuken du skal fange. Det er bestandig den fisken du skal fange som sist går i fella

(Du er klar til møtet på tirsdag?)
Hehe. Fint tips. Skal prøve å få Ildbukene til å tro at det er de andre fiskene jeg skal fange. Telepati, kanskje?

Og jeg kommer på møtet.
Apropos, mener det står her på forumet at Tromsø akvarieklubb ikke er medlem av NAF. Er vel ikke helt korrekt, det, da... :P
Ronald Berntsen
Apropos, mener det står her på forumet at Tromsø akvarieklubb ikke er medlem av NAF. Er vel ikke helt korrekt, det, da... :P

Er jo bortimot skandale at jeeg ikke har sett dette. Her må det iverksettes tiltak
En liten oppdatering...
Jeg tenkte jeg måtte fortelle litt om framgangen i dette lille prosjektet

Jeg måtte krype til korset og fjerne alle huler utenom en, og ta opp de største planteklasene slik at fiskene ikke hadde så mange steder å gjemme seg. Etter litt krangling fikk jeg da fanget to av Ildbukene som jeg mente var et par. Sjokket var stort da jeg fremdeles hadde 3 stykker igjen i akvariumet :o
Mine to par var altså 5 fisker. Oink! Jeg får la det gå et par dager og observere karene en del, for nå aner jeg ikke om jeg har splittet to par eller om det var bare ett par.

Men så vidt jeg kan se er det nå en hann og to hunner igjen i det originale karet. De to som nå har fått nytt sted å bo, vel, det er ikke helt godt å si enda. Når jeg fanget dem var jeg ikke i tvil, men den ene fisken har gjemt seg godt nok til at jeg ikke kan se hvilken fisk det er. Den som er framme er ganske sikkert en hann, så blir det jo spennende å se om den andre er en hunn eller ei Så fremt den noen gang tør å komme fram, da...

Den til nå ubestridte herskeren i det "nye" karet (en gullguramihanne som mistet sin make for noen måneder siden) er ganske nysjerrig på den nye Ildbukhannen. Skal bli spennende å se hvordan dette ender.
Tilfeldig bekjentskap
© Arnt Olav Vullum
Reklame for plussmedlemskap