Noen erfaringer med brukt grus her?

Har brukt noe grus i min 70 liter, som ble brukt i et annet akvarium for 5 år siden. Denne har stått oppbevart i en ubrukt vindunk med lokk siden forrige gang den var i bruk. Opplever hver eneste dag at nitrittinnholdet stiger skyhøyt. Grusen er skylt MEGET godt etter at det i tillegg er kokt i en halvtimes tid. Noen erfaringer med dette???
Jeg tviler på at det har noe med grusen og gjøre. Hvor lenge har du hatt akvariet oppe og gå?
Sjekk pumpen. Jeg brant meg på det nå nettopp
Karet hadde stått opp uten grus i 4 uker. Ingen nitritt når grusen ble hellt oppi. Karet går til og med uten fisk. Alt skjedde så fort grusen kom oppi, så jeg kan ikke skjønne annet enn at det er den som er grunnen. Har tømt karet helt nå, vasket det innvendig med svamp og varmt vann, tappet oppi 50 liter godt innkjørt vann, rengjort pumpe i vann fra et annet kar, og koker grusen på nytt. Dette er grus med en del skjellbiter i. Virker som om den er veeeeldig rein når jeg heller oppi nå iallefall. vannet er like klart etter at jeg har helt oppi grus. Tar bare i litt og litt av gangen da. Får måle igjen i morgen og håpe på at problemet løser seg.
Vel, da kan det jo virke som om grusen har hatt betydning... Kanskje det har vært en eller annen form for organisk materiale i grusen som har gitt så høye nitrittverdier? Påbegynt nedbrytingsprosess? Her tror jeg andre må komme til for at du skal få et bedre svar...
Karret har gått uten biologisk belastning i fire uker er ensbetydene med at du omtrent ikke har bakteriekoloni i filteret. Grusen blir satt inn og biologisk belastning tiltar. Med omtrent null biologisk filtrering stiger nitrit raskt.

Siden du ikke hadde fisk i karret har det ingen betydning at du har nitrit. Jeg ville ha latt karret stå og etter en uke hadde bakteriekolonien rukket å etablere seg og nitrit ville ha vært på vei ned og nitrat på vei opp. Med andre ord på tide å sette inn hurtigvoksende planter.

Nå er du tilbake til start og dermed ny ventetid. Har ikke så mye å si om du henter vann fra innkjørt kar da du får med deg minimalt med bakterier. Litt grums fra filteret derimot haddde gjort seg.
Litt missforståelse
Da karet bel kjørt igang ble det tatt oppi ca 50 liter med vann fra et kar som allerede var innkjørt. Pumpen ble også hentet fra dette karet. Altså filter og vann var i god balanse. Dette var nemlig ment som karantenekar. Karet har ikke stått tomt for fisk i denne tiden. De ble tatt ut da grusen ble hellt oppi, da de hadde gått der noen uker uten noen sykdomstegn.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap