Hurra da har jeg små rumpetroll!!
I en tidligere tråd publiserte jeg bilde av den største diskusen min og mer enn antydet at det måtte være en hanne. Nå har jeg omsider fått en god bekreftelse. Den har slått seg sammen med den største hunnen og lagt egg. Ok det har de to gjort en del ganger før, men eggene har blitt borte. Men i dag når jeg sto opp så jeg noen søte små haler vifte ut av eggene og et ilsint par jager alt og alle over på motsatt side av akvariet. Nå er jeg ikke i tvil lenger, jeg har et par og de vokter også eggene med stor flid.
På en målestokk fra 1 til 10 er jeg bortimot 10 lykkelig. Ikke fordi jeg er så optimist at jeg tror at de vokser opp, til det er det for mange sultne munner i karet, men fordi jeg har et par jeg kan satse på når plassen og tiden strekker til. Så neste prosjekt er å dele av 540 literen og så ta det derfra. Akkurat nå er jeg glad at jeg ikke kjøpte flere og utnytta plassen i 540 litern maksimalt. Dette er GØY!
På en målestokk fra 1 til 10 er jeg bortimot 10 lykkelig. Ikke fordi jeg er så optimist at jeg tror at de vokser opp, til det er det for mange sultne munner i karet, men fordi jeg har et par jeg kan satse på når plassen og tiden strekker til. Så neste prosjekt er å dele av 540 literen og så ta det derfra. Akkurat nå er jeg glad at jeg ikke kjøpte flere og utnytta plassen i 540 litern maksimalt. Dette er GØY!
Postet 03.03.06 kl 11:02
Gratulerer så mye!!!
Det å vite at man har ET PAR er stort nok til å feire... ohh ... din heldig "diskus" Mvh
Postet 03.03.06 kl 11:13
Postet 03.03.06 kl 11:22
Postet 03.03.06 kl 11:23
Postet 03.03.06 kl 12:34
Hei, takker for alle gratulasjonene, jeg er litt stolt sjø.. Jeg er tilbake fra kveldsvakt og de små er fremdeles i live. Jeg frykter for helsa til alle andre i akvariet... Far sjøl er ikke nådig når han forsvarer sine små. Det smeller i glasset med jevne mellomrom av når han jager løs. De får rimelig med juling av han som fra før var ubestridt sjef i akvariet. Ja ja det går nok over når yngelen er spist opp.... Et gløtt mot akvariet i skrivende stund forteller meg at det er likestilling i diskusverden, far er barnepasser og mor er ute og gir juling....
Postet 03.03.06 kl 22:35
Hvor mange dager til frittsvømmende yngel?
Hmm jeg har fremdeles +/- 30 små yngel i live i akvariet, så jeg vurderer seriøst å del av akvariet nå. Er det noen som vet hvor mange dager det tar til yngelen er frittsvømmende?
Postet 04.03.06 kl 14:02
Postet 04.03.06 kl 14:43
Postet 04.03.06 kl 15:25
Håvard Støre AndresenGratulerer med Wigglers:D Er det ikke gøy? På Mandag eller Tirsdag blir de frittsvømmende.
De er nok frittsvømmende nå tenker jeg. De har antakelig begynt å spise av hudsekretet til foreldreparet. nå begynner det spennende. Etter en uke med "sekretnæring" er det på tide med annet fòr. De har en tendens til ån dø hvis de ikke blir tilbydt noe annet . Artmia er et "must" i den neste perioden. Dette er bittesmå krepsdyr fulle av næring. Har hatt mange morsomme stunder med dette tidligere, og det blir fort noen kroner å hente også på oppdrettet. Ikke det at det er viktig men. Å klare å få kull på diskus, og samtidig klare å "få de frem i verden" er vel noe av den herligste følelsen en akvarist kan få. Det er en ubeskrivelig følelse.
Jeg har selv hentet mine diskus i dag, og er "endelig" offisielt blitt stolt pappa til 9 vakre individer. Disse er importert direkte fra Thailand av tidligere eier, og er vannvittig pene. 2 stk Snakeskin Blue, 4 Brilliant Turkis, og 3 Pigeon Blood. De er friske og fine, og er helt runde i kroppsfasongen. Gudksjelov. Avlange diskuser er ikke helt min smak. Alle 9 går i et 375 liter nå sammen med corydoras og 4 Rubingurami. Så fort mine palettciclider har roet seg ned etter yngling skal mine 2 snakeskin opp i et 170liters hjørnekar.235 literen står klar til leksakvarium. Her blir det diskus for alle pengene. Og tror du ikke madammen nå er så frelst at ho begynner å prate om ennå flere kar. Hu er jaggu meg blitt værre enn meg. Ennå jeg trodde det var en umulighet. Så i tillegg til mine 4 kar i stua, kommer det sannsynligvis et par 250-kar i gangen. Og så vil plutselig guttungen ha kar på rommet sitt. Dette begynner å se dyrt ut....Litersyken er tydeligvis uhyre smittsomt. Hurra for badeland.....
Postet 10.03.06 kl 01:42
Postet 10.03.06 kl 01:44
Petter´n[QUOTE=Håvard Støre Andresen]Gratulerer med Wigglers:D Er det ikke gøy? På Mandag eller Tirsdag blir de frittsvømmende.
De er nok frittsvømmende nå tenker jeg. De har antakelig begynt å spise av hudsekretet til foreldreparet. nå begynner det spennende.
Tja frittsvømende og frittsvømmende fru Blom.... de ble som jeg fryktet små snacks for noen av de sultne munnene i akvariet. Uansett så har jeg det for travelt til å bli pappa akkurat nå. 4-5 måltider i døgnet er i overkant av hva jeg rekker. Så jeg slår meg til ro med at de har greid det en gang under stressende forhold og nok får det til igjen.
Postet 10.03.06 kl 01:57
Et lite tips
Når de legger egg igjen, del av karet ditt. Når de har spist av hudsekretet i en ukes tid, og det er klart for artemia, kan dette faktisk gjøres ganske enkelt. www.tropefisk.no har en artemiaklekker som er ganske genial. artikkelnr 224040. Den skal stå oppi karet med yngel. Fordelen med denne er at den ferdig klekkte artemiaen fritt svømmer ut av klekkeren, uten at du trenger å røre en finger. Prøvde den nettopp på mine palettciclider, og den virker faktisk veldig bra. Yngelen vil vasse i fersk artemia hele tiden, og overlevelsesprosenten stiger selvfølgelig betraktelig. Da trenger du ikke å passe på at yngelen får mat mange ganger i døgnet.... Genial patent spør du meg. Gleder meg som en unge til mine yngler... Det har allerede vært lagt egg, hos tidligere eier, så nå gjennstår bare mange timer med heftige observasjoner ved karet slik at jeg finner ut hvem som er par her.
Lykke til, får du et eneste vellykket kull, er du solgt. Jeg har tidligere hat 7 kull på mine forrige diskus, og det er utrolig spennende, og ikke minst lærerikt.
Lykke til, får du et eneste vellykket kull, er du solgt. Jeg har tidligere hat 7 kull på mine forrige diskus, og det er utrolig spennende, og ikke minst lærerikt.
Postet 10.03.06 kl 02:14
Postet 10.03.06 kl 02:23
meget mulig
Den fungerte iallefall glimrende til palettyngelen min. vokser som bare det. kansje bruke et par 3 stykker ved siden av hverandre til diskusen da.
Postet 10.03.06 kl 02:30