Erfaring med test-strips?

Hei

Jeg har testet med strips i dag. Da får jeg resultat på Nitrit <6 d. Noen som vet hva dette betyr? De andre verdiene forsto jeg, og de var bra
Hviken type og merke av testtstrips bruker du?
Jeg har selv merket JBL og dersom du har et relativt høyt nitrit-nivå samtidig som nitratnivået er null er det ikke direkte farlig, bare sørg for å foreta vannbytter for å få ned nitritet. Du har mest sannsynelig enten overforet sånn at det ligger fôr og råtner, en plante som råtner eller at det er generelt for mye avføring i karet. Dropp matingen i noen dager samtidig som du skifter ut mye vann. Vet ikke størrelsen på karet ditt, men du kan jo også lese informasjonen som fulgte med teststripsen din. Iallefall 1/3 av vannet i noen dager.
Takk for svar:-)
tertit
Hviken type og merke av testtstrips bruker du? Jeg har selv merket JBL og dersom du har et relativt høyt nitrit-nivå samtidig som nitratnivået er null er det ikke direkte farlig, bare sørg for å foreta vannbytter for å få ned nitritet. Du har mest sannsynelig enten overforet sånn at det ligger fôr og råtner, en plante som råtner eller at det er generelt for mye avføring i karet. Dropp matingen i noen dager samtidig som du skifter ut mye vann. Vet ikke størrelsen på karet ditt, men du kan jo også lese informasjonen som fulgte med teststripsen din. Iallefall 1/3 av vannet i noen dager.

Jeg har testen hjemme, så jeg husker ikke navnet på den. Problemet er at bruksanvisningen er på tysk Jeg har et 20 liter. Men nitrit-nivået som kom opp var det laveste av alle mulige resultater, men ble usikker allikevel. Tror de andre mulige resultatene var <7 d, <14 d og <21 d. Jeg har hatt rekene i 14 dager og matet veldig lite annen hver dag. Byttet 1/3 av vannet en gang. Kanskje jeg skal mate enda mindre nå? Jeg får se hva testen heter når jeg kommer hjem...
Det beste er nok om du finner ut hva stripsene heter Er en del å velge blandt, og svært ulike skalaer produsentene opererer med
Tetra
Frank Angell
Det beste er nok om du finner ut hva stripsene heter :) Er en del å velge blandt, og svært ulike skalaer produsentene opererer med :)

Det er Tetra-strips. Noen som vet noe mer da?
Er du sikker på at du leser av testen rett?? Nitritt måles også av tetratest i mg\L, og bør ikke være målbar.

Ta en ny test, og sørg for at den leses av etter 60sek. Hold stripset riktig vei (snudde det på hue flere ganger selv....)
Frank Angell
Er du sikker på at du leser av testen rett?? Nitritt måles også av tetratest i mg\L, og bør ikke være målbar. Ta en ny test, og sørg for at den leses av etter 60sek. Hold stripset riktig vei (snudde det på hue flere ganger selv....)

Sliter litt med å vite hva som er hva på den. Men har nå kommet frem til at Nitrit er 0 (i hvertfall ikke 1). Vet ikke riktig hva de andre verdiene viser, men... Jeg forstår nå Nitrit, Nitrat og PH i hvertfall, og de er bra om ikke annet Det er jo litt omfattende dette her...
Knotina med å lese av stripsene er faktisk en av grunnene til at jeg ikke liker dem
Dråpetest er mye enklere, tro det eller ei. Og nøyaktigheten er jo også vesentlig bedre.
Har en vag mistanke om at du kanskje kjøper dråpetester neste gand ?
Frank Angell
Knotina med å lese av stripsene er faktisk en av grunnene til at jeg ikke liker dem :) Dråpetest er mye enklere, tro det eller ei. Og nøyaktigheten er jo også vesentlig bedre. Har en vag mistanke om at du kanskje kjøper dråpetester neste gand ;)?

Ja, etter jeg har brukt opp de 48 jeg har igjen kanskje

Jeg har en boks med slike strips, men jeg bruker dem kun til litt "en sjelden gang bare for å sjekke litt overfladisk" -bruk.

Hvis jeg skal sjekke mer grundig, ved feks forandringer, bruker jeg dråper.
Jeg innbilte meg at dråper var så vanskelige og overlot det hele til mannen min, men han giddet ikke mer så da tok jeg over.
Kjempelett!
Tilfeldig bekjentskap
© Eirik Rusten
Reklame for plussmedlemskap