L-046 har flyttet inn, trenger noen råd.

Fikk mine 10 nye beboere i natt. Planen var at de skulle bo i 240L, men jeg ble litt nervøs pga str. De er fra 2-3,5 cm store. Har nå plassert de i et 63L uten andre bunndyr. Her bor kun noen få P. Tico fra før.

Kan de bo her til de er litt større, eller vil de ikke kunne trives på så liten plass?

Har laget en del gjemmesteder til dem, men det ser ut som at alle gjemmer seg sammen, er det vanlig?

Det står at de vil ha artemia og mygglarver bl.a. Kan de spise slikt når de er så små? Er redd de skal få det i halsen eller noe?

Har kjøpt en diffusor, da jeg har lest at de trenger mye oksygen i vannet. Noen som vet om en liten innvendig pumpe jeg kan kjøpe, som denne ville passe til. Diffusoren er av merke Eheim. Skjønte ikke helt hvordan denne skulle brukes/festes.

Har nå en liten innvendig pumpe, og en luftsten i vannet. Regner ikke med at dette er bra nok.

Alle råd mottas med stor takknemlighet!!
Ingen som har noen gode råd?
Det finnes ufattelig mye stoff om L46 på nettet. Du finner helt sikkert svar om du graver litt.
Grattis med flott fisk!
Takker for det. Synes jeg har lett over alt jeg, og lest det jeg har kommet over. Er nok litt hønemor da vet du, da jeg har ønsket meg denne fisken så lenge.
Skjønner deg godt. Hadde nok vært litt på tuppa selv. Har du lest på planet catfish? Synes det er en genial side..

Lykke til..
Dette er et veldig bra forum for L-046!
Takker for svar. Jeg får vel bare fortsette å lese jeg.
Ingen som tør å gi råd på grunn av dyr fisk;D

Jeg ville ha puttet dem rett i 250 litern. Tror det er tryggest.
eheim 2010(? 3010?) har difuser. det har også eheim kraftpakke. begge størrelsene.
Hei hei, og takk for svar.

Håvard: Jeg tror du har rett jeg. Fikk mye fler svar da jeg spurte om guppy liksom. Ble litt forundret, da jeg regnet med at det var en del som hadde litt formeninger om denne fisken. Så kanskje det er som du sier, ingen som vil si noe som er feil, da fisken er noe spes. Får bare håpe en eller annen Zebra guru titter innom snart da. Haha

Fortsatt litt usikker på hvor de skal bo. Har forhørt meg om hvor stor plass de bodde på før de flyttet hit. (Er litt redd for at P. Intermedia, som er større enn dem, skal ta dem skjønner du). Venter fortsatt på svar, men regner med at de trenger litt plass ja.

FS: Takk for tips, jeg skal sjekke ut de pumpene.
I stort akvarium er selvfølgelig verdiene mer stabile.

Jeg hadde mine 10 små zebra direkte i 312liter. Det føltes mest riktig slik, men det er selvsagt flere veier til Rom.
Det er jeg helt enig i. Store kar er ofte mer stabile. Men hadde du dem da helt alene?

Karet jeg har dem i nå, har jeg aldri hatt noen problemer med. Men jeg har hatt en del dødsfall, som jeg ikke har skjønt noe av i det siste i 240L. Det har for det meste dødd Otto og Corydoras. Det er også litt av grunnen til at jeg ville se det ann litt.

Må jo bare være ekstra flink med vannbytte fremover, til jeg føler meg trygg nok til å putte de i 240L.
Hei Lissen

Nå har du gjerne funnet svar på zebraplco, jeg kjenner ikke disse Priapella Intermedia som du har, men tror ut i fra det jeg leste i fiskebasen at det burde gå fint. Største problemet, kan være at du kanskje må overfore noe, for at alle skal få tilstrekkelig med mat.

Så på profilen din, og det var ikke rent lite planter du hadde i karet ditt. Får du renset oppskikkelig nedi der ? Hvis ikke så kan det jo dannes gasslommer, som kan ta knekken på en fisk eller tre.Når det er sagt, så tåler zebraene mere enn de fleste andre fisker jeg har hatt.

Jeg driver oppdrett av L260 i en 300 liter og det fungerer greit. Sammen med dem har jeg guppyer, som jeg angrer på at jeg slapp oppi, fordi de driver å dør i tide og utide, ellers har jeg apistogrammer, små ancistruser og pansermaller. De 3 siste gruppene er jeg svært glade i.

Zebraene er skye, så når du innreder med røtter og steiner, så prøv å lage noen områder med skygge for lyset, men allikevel slik at du kan se dem fra utsiden. Og ikke bli nærvøs om du ikke kan telle alle hver uke. De er flinke til å gjemme seg.

I mitt zebrakar så har jeg 3 apistogrammer og de tåler mye mindre enn zebraene. Så min tanke er at så lenge apistogrammene er i livet, så vil zebraene ha greie leveforhold.. Jeg måler litt verdier utenom da Hypancistrusene bruker også de andre fiskene til å se om det er trygt å komme frem. Så lenge de andre fiskene er redde, så holder zebraene seg gjemt, men av og til når de andre er fremme, så kommer mallene også frem.

Sammen med Geir, så har jeg skrevet noen ord om
L 260
som også vil passe for L046 og i bunnen av artikkelen så finner du linker til andre artikler om hold av Hypancistruser, blant annet Knut Kjesbu sin artikkel om L046 som inneholder mye nyttig info.

Så vidt jeg har fått med meg, så er kommer disse flotte mallene dine fra Bergen og da er de vant til vannkvaliteter som nevnt i artikkelen, en utvendig pumpe for å holde vannkvaliteten og en innvendig for sirkulasjon og oksygen. Innredningsmessig er de vant til grus,huler og skifersteiner. De har vel aldri sett en rot eller en plante, men de setter sikkert pris på begge deler, bare sørg for å at du kan rense litt opp en gang i blandt. Jeg har satt min innvendige sirkulasjonspumpe slik at mye av avfallet samler seg et sted hvor jeg kommer til med en hevert og så fjerner jeg dette når jeg ser det samler seg. Uten om dette så slammer jeg litt når jeg skifter vann en gang i uken og slammer ordentlig en gang eller to i halvåret.

Hvis det er noe jeg nå har glemt, så bare spør, men jeg vil annbefale deg å innrede 240 literen og flytte mallene så snart som du har fått kontroll over vannverdiene.
Hei Jan Erik
Takker for innholdrikt svar. Stemmer nok at det er masse planter i 240L, da dette i utgangspunktet skulle være et selskapsakvarie. Må vel kanskje rydde opp litt der, slik at det blir lettere å holde det rent.

Ser ut som jeg mister en Otto hver dag der nå, selv om vannverdiene er gode, så jeg venter litt til med å flytte dem.

Der de går nå, skifter jeg 10% vann hver dag, og slammer da opp alle matrester.

Takk for tips om lesestoff. Har lest Knut sin avhandling flere ganger, og den er veldig god. Nå har jeg enda mer å lese, og det er jo veldig bra.

Ønsker jo virkelig at dette skal gå bra. Kjøpt huler og meisla skifer som bare det. Så jeg håper det blir topp til slutt.
Lissen31
Fikk mine 10 nye beboere i natt. Planen var at de skulle bo i 240L, men jeg ble litt nervøs pga str. De er fra 2-3,5 cm store. Har nå plassert de i et 63L uten andre bunndyr. Her bor kun noen få P. Tico fra før. Kan de bo her til de er litt større, eller vil de ikke kunne trives på så liten plass?

De vil klare seg fint i 63L en liten stund til, hvis du ønsker å ha de der. Selv har jeg 1.5 cm store yngel i 250L, og de klarer fint å finne frem til maten, hvis det var det du var redd for?

Det mest kritiske med å ha så mange i en 63L er vannkvaliteten. Zebraen trenger rent vann! Jeg regner med at karet er innkjørt? De tåler NO3 dårlig, og absolutt ikke NO2...

Lissen31
Har laget en del gjemmesteder til dem, men det ser ut som at alle gjemmer seg sammen, er det vanlig?

Ja De liker seg i samlet flokk mens de er babier og ungdom. Gradvis blir de mer territorielle og vil ha sitt eget revir. Hanner mer enn hunner, men hunnene vil også ha sin egen plass, selv om de ikke slåss fullt så intenst som hannene. Hanner kan slåss til døden hvis karet ikke er innredet klokt. Dvs mange gjemmesteder og en layout som tillater territorier.

Lissen31
Det står at de vil ha artemia og mygglarver bl.a. Kan de spise slikt når de er så små? Er redd de skal få det i halsen eller noe?

Absolutt en begrunnet frykt. Gi de gjerne frossen nyklekket artemia, synketabletter hvis de vil ta det, knust flakfòr, cyclops (ikke for ofte, da de kan få forstoppelse hvis det blir hovedingrediensen i dietten deres) og generelt smått proteinbasert fòr. Men husk, de trenger, som alle bebier også grønnsaker skal de vokse seg store og fine En forvellet bit med squash en gang i uken er ikke å forakte!

Lissen31
Har kjøpt en diffusor, da jeg har lest at de trenger mye oksygen i vannet. Noen som vet om en liten innvendig pumpe jeg kan kjøpe, som denne ville passe til. Diffusoren er av merke Eheim. Skjønte ikke helt hvordan denne skulle brukes/festes.

Diffusoren settes på enden av utløpet til din Eheimpumpe. En god idè, da du har helt rett: de trenger mye oksygen i vannet. Mange mener det er viktigere med høyt oksygeninnhold i vannet enn strøm i seg selv. Jeg er enig i dette.

Lissen31
Har nå en liten innvendig pumpe, og en luftsten i vannet. Regner ikke med at dette er bra nok.

Hvis det er alt du har vil jeg tro det ikke er godt nok..... Mål gjerne oksygeninnholdet. Over 8,5 er bra. og..... selv om voksne Zebraer gjerne vil ha 29-30 grader i vannet, særlig i lekstiden, er en noe lavere temp å anbefale for bebisser. 27 er trygt og godt til de blir større.

Lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap