Er dette Copella, Copeina eller Pyrrhulina ? Kan noen hjelpe med identifikasjon ?

Fisken på vedlagte bilde ble fanget i Peru i oktober-05, og ble, sammen med noen artsfrender, med helt hjem.
Stedet var like ved landsbyen Bretaña ved Rio Ucayali, 330 km på elvene fra Iquitos i Amazonas-delen av Peru.
Fangsstedet var en restvannsbiotop der vannverdiene var :
pH: 6.74, ledningsevne: 38 microSiemens, temperatur: 30.2 grader C.

Har ikke inngående kjennskap til denne fiskeslekten, og er takknemlig for all hjelp til identifikasjon.

Har sett noen bilder av Copella eigenmanni som ligner, men andre bilder som ikke ligner.

Det spennende er at arten nå har lekt i et kar her. De la eggene på et smalt Echinodorus-blad. Det selsomme var at hannen sto over eggene og viftet friskt vann med brystfinnene, og jaget alle andre fisker vekk; akkurat som en liten cichlide !
Siden karet er overbefolket med apistogramma, tok jeg ut bladet med eggene, la det i akvarievann i en liten plastboks, og tilsatte en luftestein og ½ dråpe metylenblått. De klekket dagen etter, men satt klistret til kanten på boksen i 3-4 dager før de begynte å bevege seg noe særlig rundt.

Da hadde jammen de samme fiskene fylt et nytt blad med egg i karet.
Tok også dette bladet ut i går kveld, og i dag klekket de eggene.
Bilde nr. 2 viser nyklekt yngel under en time gamle. På bilde 3 har jeg puttet en fyrstikk nedi for å kunne se størrelsen; yngelen får omtrent plass på tvers av en fyrstikk.
Det er også lett å se plommesekken på yngelen her ( til tross for dårlig bildekvalitet).

Dette er spennende, da det ser ut til at yngelen fra det første kullet spiser infusorier som de får, og de har fått en dott javamose oppi vannet også for å øke tilgangen på små organismer.

Men: noen som vet det riktige navnet på fisken ?
Hm... vrien nøtt dette....

Copenia er det samme som Copella, så det er det ikke.
Men hvilken av de andre 2 montro....

Har du flere bilder av dem, gjerne av begge kjønn....
Skifter den farge/mønster?
Rune Evjeberg
......Har du flere bilder av dem, gjerne av begge kjønn.... Skifter den farge/mønster?

Takk for interessen, Rune !

Har studert dem litt mer nå.
Hunnene ser akkurat ut som det bildet jeg viste i første innlegg, bortsett fra at de er mindre og helt mangler rødfarge på kroppen. Av og til blir de litt lysere over hele kroppen, mens den sorte sidestripen beholdes. Klarte ikke å ta bilde, da de holdt seg helt bakerst i karet.
De kan imidlertid ligne litt på denne når de er på det lyseste.

Men: fikk i dag se en hann som så helt annerledes ut enn vanlig. Se vedlagte bilde (den var langt bak i karet den også, beklager kvaliteten). Vet ikke helt hvor den gulfargen kommer i fra, den synes ikke med det blotte øyet, men kommer bare fram på bildet. Hannen så ikke slik ut da den passet eggene, da var den som på bildet i første innlegg.

Forøvrig var det i dag helt ferske nyklekte yngel i plastboksen igjen (bladet med egg ligger fortsatt oppi), tyder vel på at det er lekt med flere forskjellige hunner i flere omganger?

Har litt tro på at det kan være Copella nigrofasciata, da denne kommer fra peru, og ligner veldig på Copella eigenmanni som du har størst tro på, bare det at C. eigenmanni kommer fra Guyana/Brasil.

Rune
Rune Evjeberg
Har litt tro på at det kan være Copella nigrofasciata............

Ja, så langt er jeg enig i at det er det beste forslaget.

Har likevel litt på følelsen at dette ikke er den hele og fulle sannheten, da sidelinjen ikke virker 100% lik. Men det er jo mulig disse artene er litt variable i farger og mønster, avhengig av hvilken geografisk populasjon det er snakk om, slik som f.eks. mange dvergcichlider.

Takk for hjelpen !
Plussmedlem
Spennande oppdrett og flott fisk! Eg titta litt rundt, og samanlikna bileta dine med m.a. Copella metae. Synst den likna den også, men lokasjonen er ein smule feil.
...og nå har de lagt egg igjen
Jeg gir meg ende over.
Nå har de for tredje gang på 9 dager lagt en haug egg på et blad.

Øverste bilde viser fisken stå over egga på bladet.
(Det er langt bak i karet, og med nesten ikke lys i karet og kun innebygget blitz i kamera, er det ikke lett å få bra bilde)

Neste bildet viser hvordan det ser ut oppe i boksen der de forrige egga klekka. Er jo et par stykker der.

Siste bildet viser hvor "store" de fra første kullet er blitt, planten er javamose.

Mysteriet er løst
Rune Evjeberg
Har litt tro på at det kan være Copella nigrofasciata, da denne kommer fra peru ..........

Du hadde helt rett, Rune !

Jeg sendte bilder til en ekspert på slekten jeg kjenner i USA, og fikk svar i dag. Det er visstnok uten tvil en (lokal variant av) Copella nigrofasciata.

Den første tiden etter klekking, før yngelen er gammel / stor nok til å spise nyklekket artemia, pleier det visstnok å være veldig stort frafallt i yngelflokken.
Så de neste par ukene blir spennende.

Takk for hjelp og innspill, Rune og Holger !

(Den annerledes fisken som jag la ved bilde av i innlegg 3, er en Pyrrhulina-art, sannsynligvis en P. brevis).
Bra du endelig har kommet deg inn på dette forumet og Tom

hva er dette for en liten flott sak ? apistovennlig ?
Stina Engerud
........ hva er dette for en liten flott sak ? apistovennlig ?

Som du ser over fanget vi denne tetraen, av familen Lebiasinidae og slekten Copella, selv i Peru i oktober. De går fint i et kar sammen med ca 30 vf. apistoer som er til oppfôring ! Det passet kanskje fint siden hannen oppførte seg omtrent som en apistogramma også !

De holder seg mest i øvre vannlag, men hvordan de eventuelt ville oppføre seg overfor nyklekket apisto-yngel, vet jeg jo ikke enda.
Familien Lebiasinidae omfatter også slekten Nannostomus (pennefisk, smykketetra etc), så de har nok endel likhetstrekk i levesett og oppførsel ( bortsett fra eggleggingssted og -atferd).
Den nært beslektede arten Copella arnoldi hopper gjerne opp og legger eggene på blader over vannflaten ! Og hannen holder så eggene fuktige ved å sprute vann på dem, derav navnet splash- eller sprøytetetra.
hm.. høres spennende ut.

du får si ifra hvis du får noen til overs da vet du
Stina Engerud
......du får si ifra hvis du får noen til overs da vet du :)

Tja, sist jeg gav deg tilbud om fisk ville du ikke ha.......
joda, vil gjerne ha jeg men jeg ville være sikker på at jeg ikke hadde noen smittsom sykdom i karene mine først.
litt kjipt å få noe nytt og spennende som ikke overlever

men fikk prøvesvarene fra tante og det viste seg å være alderdom som tok knekken på de fleste og jeg har ikke sett noe mer sykdom nå så det ser ut til at faren er over
Det var bare ment som en spøk, Stina.
Bare si fra når alderdomsepidemien er gått over i karet ditt, og du er klar for noen nye Apistos.
Oppdatering: Ny identifikasjon !
Flere gode mennesker har nå vært innvolvert i endelig identifikasjon av denne fisken.

Sist ute er Rainer Massman, Dip.-Biol. og webmaster for det velkjente tyske tetra-nettstedet Das Salmlernetz (www.salmlernetz.de).

Han skriver bl.a.:

Hi Tom,
I'm absolutely sure that your fish are Pyrrhulina zigzag.
……

Han baserer dette på fotografier han har fra originalbeskrivelsen, at fangsstedet ligger innenfor området der Pyrrhulina zigzag finnes, og at ”passe på egg”-atferden er mer typisk for Pyrrhulina enn for Copella (bortsett fra Copella arnoldi)

Ettersom også de som tidligere identifiserte fisken som Copella nigrofasciata nå slutter seg til dette (enkelte med forbehold, siden de ikke har studert formen på tennene på fisken), anses identifikasjonen som endelig; det er en Pyrrhulina zigzag ( Zarske & Géry, 1997).

Hvordan det går med yngelen ? Vedlagte foto viser en av de største 25.mars; lengden var da 4-5 mm. Nå spiser de største nyklekket artemia, mens de minste (som er 9 dager yngre) fortsatt er bittesmå og spiser infusorier etc. Betydelig frafall har det nok vært, men anslagsvis 60-70 stykker lever fortsatt.

En liten oppdatering
De største av yngelen er nå ca 11 mm (se vedlagte bilde), og ser ut som en fullt utviklet fisk (ovenfra er de bare en liten svart strek fortsatt). Det er litt rart at det fra samme kullet fortsatt finnes en god del som bare er 4-5 mm, så veksten er tydeligvis veldig ugjevn.

Og foreldrene har selvsagt lagt egg igjen, denne gangen i pH på 3,9 (!).
De var litt uheldig med stedet de valgte denne gangen; bladet var alt for lite til å romme alle eggene, så store mengder falt utenfor. Dette oppdaget selvsagt en Apistogramma atahualpa ( selvfanget i Peru). Den stilte seg under bladet hver gang hunnen kom, og slurpet i seg egg som falt utenfor. Vedlagte bilde viser apisto'n som svelger egg, hunnen har akkurat forlatt åstedet og hannen er på vei over bladet for å befrukte eggene som kan skimtes oppe på det grønne bladet helt til venstre.
Ny erfaring: apistoene rørta aldri egga som satt fast på bladet, kun de som falt utenfor.
Avslutning
Så er vel ringen sluttet: det første bilde er av yngelen ca. 8 uker gammel; de er nå ca 2 cm lange, og har nå nesten helt den samme drakt som foreldrene.(som selvsagt har lagt mengder med egg igjen; de leker tilsynelatende straks pH faller under 5.)

Jeg har også fått fatt i viltfangede eksemplarer fra Peru av den nære slektningen som denne Pyrrhulina'en først ble identifisert som; Copella Nigrofasciata (også denne er for sikkerthets skyld identifisert av Rainer Massman). Denne stemmer jo bedre, da førstegangsbeskrivelsen omtaler de markante røde prikkene i den sorte lengdestripen. Så gjenstår den spennende utfordringen å finne ut hvordan denne trigges til lek.
Jeg så et program på tv nettopp, dokumentar fra Amazonas, det var en reprise for jeg har sett det før. Men siden jeg visste at det kom et klipp med Copella der så måtte jeg bli sittende og se. Det var også f.eks. diskus med egg og deretter yngel som beitet på dem var representert, men for meg var ikke det særlig interessant Enda mere interessant var nemlig sprøytetetraen. Det var utrolig fascinerende å se på tandem-hoppingen deres og hvordan de la eggene på et blad over vannet.

Jeg må ha meg noen Copella-tetraer, flere arter!

Tom C
Jeg har også fått fatt i viltfangede eksemplarer fra Peru av den nære slektningen som denne Pyrrhulina'en først ble identifisert som; Copella Nigrofasciata (også denne er for sikkerthets skyld identifisert av Rainer Massman). Denne stemmer jo bedre, da førstegangsbeskrivelsen omtaler de markante røde prikkene i den sorte lengdestripen. Så gjenstår den spennende utfordringen å finne ut hvordan denne trigges til lek.

Når jeg søkte på Copella her, fant jeg denne to år gamle tråden. Copella Nigrofasciata var utrolig fin, Tom! (Tom C, hvis du leser dette, fikk du til oppdrett på den arten? Er de greie å få til?
Det er jo en gammel tråd dette, men...

Som resten av verden, svevde jeg lenge i den villfarelsen at dette var Copella nigrofasciata, særlig etter at tetra-spesialisten Rainer Massmann (mannen bak den flotte siden Das Salmlernetz) identifiserte de for meg.

I 2007 ble det imidlertid publisert en revisjon av denne og nær beslektede arter av AXEL ZARSKE & JACQUES GÉRY.
Fisken vi feilaktig (fortsatt) kaller Copella nattereri, er egentlig Copella cf. meinkeni, og mine fisker er Copella nattereri.
Du finner forskjellene i dokumentet jeg linket til over.

Men jada, de yngler. Ikke så spektakulært som Copella arnoldi (over vann), men blant flyteplantene mine.

Jeg fanget mange av dem flere steder i Peru i 2007, vi har lagt ut litt [URL=http://tomc.no/fish.aspx?fishIndexID=1797&Slekt=]info om arten her[/URL].

Tilfeldig bekjentskap
© Sølvi Gullaksen
Reklame for plussmedlemskap