Noen som har drettet Haplochromis obliquidens?

Leser diverse plasser om at denne legger eggene på en flat stein, fortrinnsvis i en hule. Men når jeg leser artsbeskrivelse så lever denne naturlig over mudderbunn eller sandbunn.

Hvor mye huler er det egentlig på sand/mudderbunn (altså i form av steinformasjoner). Har sett en del bilder av Tanganyika biotoper med sand/mudder bunn, der er det lite eller ingen stein. Kun noen få lettere begravd av sand/mudder.

Er dette det samme for Victoria sjøen?

Ellers hvis det er noen som har drettet denne, og har noen "trigger" tips, så setter jeg pris på dette.

Rune
Dag 2
Bygget noen få huler i akvariet i dag, dette så ut til og falle i god smak hos fisken. Man kunne tydelig se at dette var en ting som skulle hjelpe på og få i gang leken hos fisken.

Uten huler sto fisken stort sett bare i et hjørne.

Nå er det tydelig at de har begynt ukjempingen av territorier.

I karet er det nå 6 hunner og 2 hanner.

En han er tydelig sjef og jager godt rundt på den andre. (Ikke uventet da dette står skrevet flere plasser)

Så nå er det bare og vente, passe på vannverdier og fôre godt.

Vannverdiene er || Ph - 8,7 || No2 - 0 mg/l || Gh - Ukjent ||

Temperatur 25°c

Plussmedlem
Kjempespennande oppdrett, Rune! Men kvifor i all verda lastar du ikkje opp dei flotte bilda dine til fiskebasen?

Vi manglar til og med bilde av fisken...
Holger Lockertsen
Kjempespennande oppdrett, Rune! :) Men kvifor i all verda lastar du ikkje opp dei flotte bilda dine til fiskebasen? :-D Vi manglar til og med bilde av fisken...

Fordi bildene ble tatt for halvtime siden og jeg har ikke kommet så langt hehe
Et bilde til
Plussmedlem
Rune Evjeberg
Men nå var det gjordt :-D

Excellent! Keep'em coming!

Nydelige fisker, og flotte bilder!

Og hold oss gjerne oppdatert, oppdrettstråder med bilder er kjempemorsomme og lærerike.
Dag 3
Ny dag nye observasjoner.

Det er tydelig at det er den dominante hannen (logisk nok) som har tatt beslag i alle damen og laget seg litt lille harem.

Det er også tydelig 1-2 dominante hunner i haremsflokken.

Ser også tydelige tendenser til at hunnene prøver og sjarmere hannen og ikke omvendt. Spesielt ved fôringstid.

Fôret i dag med rekemix, og når denne gikk til bunns, så gjorde den dominante hannen beslag på den ene biten, og hunenen måtte vise seg frem for og få en bit. Den andre biten tok den mest dominante hunnen beslag på. I tilleg så lurte den ikke dominante hannen til seg litt av denne.

Den første så fikk seg en bit av maten var den domnante hannen, og så gikk det tydeligvis nedover rangsstigen.

Det var samme måte showoff når fisken prøvde og vise seg fram til litt fôr som det er under lek (antar de leker på denne måten). Altså ved og "brese" seg mot hverandre og vise frem sin prakt.

Et par nye bider også i dag.
Dag 8
Kansje jeg er god i troen, men det ser styggelig ut som om det har vert egglegging i løpet av natten eller dagen, den ene hunnen har pose under haken, som om hun skulle hatt dobbelthake.

Håper jo selvfølgelig at det er egg jenta drasser på i kjeften og ikke bare ruger på fôr. Grunnen til at jeg har en smule mistanke om at det er fôr er at de fikk mat akkuratt når jeg så dette. Men fikk ikke med meg om denne hua spiste eller ikke.

Grunnen til at jeg mistenker egg er at hunnen står veldig mye i ro/holder seg for seg selv, og de andre hunnene som jeg faktisk vet spiste maten, har posen forsvunnet på igjenn.

Men det er vell egentlig bare og vente, til eggenen eventuelt klekkes og yngelen vokser, eventulet bare observere fisken i løpet av dagen og morgendagen og se om posen forsvinner eller ikke.

Hunnen gjør også "tyggende" bevegelser med munnen, som om hun snur og sirkulerer noe inni der.

Kan jo være lucky

Hunnene "ruger" eggene i 2-3 uker i følge kilder på nettet.
Hvor mange dager de bruker på og klekke er usikkert.

Så nå er det bare og vente og håpe.

Og hvis det er så at de har egg, "Shit - så kjapt!"

Et par bilder også.....

Om noen har vert borti munnrugende cichlider får og har noen triks, eller noen teorier som knekker gleden, så kom gjerne med dem

Gratulerer med egg Vann-vittige bilder!

Den teksten du har oppå bildene er ikke noe fin. Kanskje noe litt mer raffinert farge og størrelse på teksten? Eller ingen tekst?
Dag 10 (Dag 3 for eggene)
Da er det 3. dag hunnen går med eggene i munnen, og de er fortsatt der. Eller er alt som før, verken mer eller mindre.

Håvard, jeg vet navnene ikke ser så fine ut, men gjør det litt for min egen del, er ikke verdens beste til og navngi filer Men tar somregel vare på en ekstra kopi av bidet uten tekst (ihvartfall av de som blir bra).
Jeg vet at du vet, men det måtte bare sies. Husk at den stygge teksten vil bli stående i mange tiår i fiskebasen)

Uansett.... Det er ikke viktig, men jeg velger å mase om det..

Gleder meg til å følge med videre. Dansken sitt foredrag ble visst for meget for oss
Hehe, ja resutatet av foredraget til dansken ble, 1x540, 2x250 og 1x140 med Tanganyika cichlider. (1x250 med Victoria cichlider)
Dag 19 (dag 12 for eggene)
Da er det 12. dag hunnen går med eggene, og man ka nå se tydelig at det er yngel inni det, man ser øyer og tydelig fasong av en liten mini fisk.

Nå er det bare og vente og se hvor mange det er. Håpet er 20-30 som vistnok er normalt, men siden dette mest sannsynlig er hennes første kull. Så regner jeg med litt mindre.

Hunnen har ikke spist noe under denne perioden. Men har ikke blitt noe tynnere, ikke merkbart ihvertfall.

Ellers er alt som normalt.
Rune Evjeberg
Håvard, jeg vet navnene ikke ser så fine ut, men gjør det litt for min egen del, er ikke verdens beste til og navngi filer ;-) Men tar somregel vare på en ekstra kopi av bidet uten tekst (ihvartfall av de som blir bra).

Hva med mindre skrift? Tynne bokstaver?

Flotte bilder igjen ja!
Får du tatt bilder av hunnen med eggene i munnen?
Hunnen ligger godt inn under noen stener, i skyggen. Så viss jeg skal få tatt noen bilder, så må det blitzes, og det har jeg ikke lyst til. Sikkert slit nok for henne fra før.

Skal prøve og få tatt noen bilder nå jeg har puttet henne over i et mindre kar for tømming.
Veldig artig Rune ,tror ikke så mange har fått til dette før deg.Kan du foresten se egga inne i munn på hua
Hadde kanskje fått ho over i et annet kar hvor ho kunne gå helt alene og spytta
Tilfeldig bekjentskap
© Lene Enlien
Reklame for plussmedlemskap