Hvordan få kampfisk til å trives?

Jeg kjøpte en ´fredelig kampfisk` på fredag. Han går alene i 45 literen. Har tenkt å skaffe et par hoer til han. Haster det? Jeg har ennå ikke sett han spise. Vannverdiene er ideelle for kampfisk, og det er svak strøm. Passelig temperatur og alt... Har prøvd både svarte og røde mygglarver, og div flakfor. Jeg har ikke hatt muligheten til å følge med om han spiser hver gang jeg har foret, så han kan ha spist når jeg ikke har sett det. Men jeg har ikke sett avføring etter han... Jeg har muligheten til å putte oppi en sverddrager til han (guppy går vel ikke så greit...), hvis selskap /matkonkurent hjelper
Inaktiv bruker
Hei. Kampfisken min trives godt sammen med sin makei 85 litern. Har bare èn hunn til han, siden jeg har hørt at det ikke er lurt med flere sammen. Vet ikke om det stemmer. Disse to lever i fordragelighet sammen med Platy, guramier og 3 hunn og 2 hann-guppyer. Dette går veldig bra. Ellers har jeg veldig mye planter i karet og temperatur på ca.26 grader.
Stille vann
Mine to kampfisk, hann og hunn trives best i den lille 45 literen med sakte vannstrøm. Jeg har forsøkt å flytte dem over i andre kar, men hvis det er for sterk bevegelse i vannet finner de seg et hjørne hvor vannet er stille og holder seg der.

Det beste foret de vet er malletabletter! Men de får bare en halv en hver dag.
Elin Randahl Vullum
Hei. Kampfisken min trives godt sammen med sin makei 85 litern. Har bare èn hunn til han, siden jeg har hørt at det ikke er lurt med flere sammen. Vet ikke om det stemmer. Disse to lever i fordragelighet sammen med Platy, guramier og 3 hunn og 2 hann-guppyer. Dette går veldig bra. Ellers har jeg veldig mye planter i karet og temperatur på ca.26 grader.


de lever i harmen- altså 3-4 hunner per hann.


guppy går fint med betta imbellis tror jeg. det er tross alt fredelig kampfisk
FS
de lever i harmen- altså 3-4 hunner per hann. guppy går fint med betta imbellis tror jeg. det er tross alt fredelig kampfisk


Harem.

Min erfaring med guppy/kampfisk er at finnenapping kan bli ett problem.
Inaktiv bruker
Mye ulik informasjon som blir gitt ut fra dyrebutikker ang fisker og deres vel og være... Bra med dette forumet, så en kan se hvilke erfaringer andre har.
Jeg har Betta Splendens, men har ikke noe stort finnenappingproblem på mine Guppyer. Begge hannene har flotte haler, som ingen har vært borti enda heldigvis.
Inaktiv bruker
Dette stod på kampfisk.com :
Hannkampfisk kan gå sammen med: Hunnkampfisk. Disse er mindre aggressive enn hannene. Man kan likevel oppleve problemer med å få dem til å leve fredelig sammen. Kombinasjoner med én hann og én eller flere hunner kan fungere helt fint. Det kan også fungere dårlig, slik at én eller flere fisk blir hakket eller stresset i hjel.

Er vel derfor enkelte sier at hannen bør leve sammen med en hunn, mens andre sier at de skal leve flere sammen. Vanskelig å vite hva som er rett og galt i infojungelen! Så d beste er vel å prøve seg fram kanskje?
Elin Randahl Vullum
Er vel derfor enkelte sier at hannen bør leve sammen med en hunn, mens andre sier at de skal leve flere sammen. Vanskelig å vite hva som er rett og galt i infojungelen! Så d beste er vel å prøve seg fram kanskje?


Jeg er veldig for prøve/feile-metoden.
Som tidligere sagt av et glupt hode-
fiskene har ikke lest de samme bøkene som oss
Inaktiv bruker
Elin Randahl Vullum
Er vel derfor enkelte sier at hannen bør leve sammen med en hunn, mens andre sier at de skal leve flere sammen. Vanskelig å vite hva som er rett og galt i infojungelen! Så d beste er vel å prøve seg fram kanskje?


Tja, og noen sier at en hanne skal få lov til å leve alene ) uten hunner

Darup:
"Jeg er veldig for prøve/feile-metoden.
Som tidligere sagt av et glupt hode-
fiskene har ikke lest de samme bøkene som oss "

Det er kanskje viktig å drive med prøve og feilemetoden, når man driver med dyr??

For egen regning liker jeg faktisk å holde meg til det sikre som mer eller mindre er alment akseptert blandt de som har erfaring på et spesifikt område.

"kniiis"
Svein
Svein A
Darup: "Jeg er veldig for prøve/feile-metoden. Som tidligere sagt av et glupt hode- fiskene har ikke lest de samme bøkene som oss ;)" Det er kanskje viktig å drive med prøve og feilemetoden, når man driver med dyr?? For egen regning liker jeg faktisk å holde meg til det sikre som mer eller mindre er alment akseptert blandt de som har erfaring på et spesifikt område. "kniiis" Svein


Du mener kanskje at man IKKE skal drive med prøve/feile?

Jeg mener ikke at man skal la fiskene drepe hverandre før man finner ut at det ikke funker selvsagt.

Og siden folk har forskjellige erfaringer (min kampfisk spiste guppyfinner som en gal!).. hvem skal man da høre på?
MC Darup
Og siden folk har forskjellige erfaringer (min kampfisk spiste guppyfinner som en gal!).. hvem skal man da høre på?


Hva hadde vært vitsen med et forum hvis alle hadde samme erfaringer da tro....?
Nei, man for lære av andres OG sine egne erfaringer, både når det gjelder akvariehobbyen og ellers i livet spør du meg.
Pisces
[QUOTE=MC Darup]Og siden folk har forskjellige erfaringer (min kampfisk spiste guppyfinner som en gal!).. hvem skal man da høre på?


Hva hadde vært vitsen med et forum hvis alle hadde samme erfaringer da tro....?
Nei, man for lære av andres OG sine egne erfaringer, både når det gjelder akvariehobbyen og ellers i livet spør du meg.

Helt enig, derfor jeg liker prøve/feile metode.

Lytte til andre, sjekke ut ting selv.. og dette i en sunn kombinasjon burde funke.
Takk for svar og tips!
Jeg tror jeg skaffer ei hoe til han så snart jeg får penger på kontoen. Venter litt med evt flere, for å se hvordean det går. Hadde en kampfisk av samme type for mange år siden. Desverre fulgte jeg rådet til dyrebutikken, og hadde han i et glass som han stod i i butikken Han levde i flere mnd, men så skulle svigermor passe han ei uke... Ho lot glasset stå i stua om natta, når det var vinter, og ovnen skrudd ned må minimum om natta... Ikke spesielt hyggelig. Skaffet ikke ny... Nå vet jeg mye mer heldigvis. Mamma hadde div småfisk i karet for noen år siden. Ho kjøpte også en kampfiskhanne. Han levde vel bare ei uke eller to. Han holdt til bak pumpa hele tiden... Litt for sterk strøm til han... Men dyrebutikken mente at det skulle gå helt fint, han ville trives...
For å beholde fiskene mine sunne og vakre, satser jeg ikke på guppyene. Hoe kampfisk bør være tingen. Skal prøve å velge ei med litt blått i, han er utrolig interessert i de blå glassteinene i karet. Men viktigst er at jeg skal prøve å finne ei sjenert, rolig hoe, som virker frisk og vital
Jeg har 1 betta splendens hann (helt fredelig mot andre typer fisk) og 3 betta splendens hunner, og jeg ville aldri satt han sammen med bare en hunn - hun hadde trolig ikke levd veldig lenge. Min lille trio derimot, det går helt OK.

Men nå vet ikke jeg fordan det er med betta imbellis da.
I følge min akvariebok bør Betta Imbellis holdes i par i små akvarier (50 liter+). I større kar (120 liter+), kan det være flere par. Har ingen erfaring med denne fisken, men den står på planen for utvidelse...
Jeg ville aldri ha satt bettahannen min sammen med noen...
De lever alene i naturen, og jeg mener det er slik det bør være i mine akvarier også.

Jeg bestrider ikke at det går bra hos andre, men jeg tror likevel at det er en stressfaktor for begge parter. Spørsmålet blir da: Hvor lenge går det fint? Det kan gå helt strålende, helt til....
Jeg har dessuten hørt flere historier om tilfeller der dette ikke har gått, enn tilfeller der dette har gått fint.

Jeg har ikke helt sansen for "prøve/feile" metoden så lenge det finnes såpass mye erfaring og dokumentasjon tilgjengelig.
Jeg ser imidlertid ikke noe galt i å prøve "nye" ting dersom man kjenner fisken såpass godt at man med stor sikkerhet kan si at det vil slå an.

Nå vet jeg ikke hvordan du har innredet karet ditt, Fokuz, men jeg ville kanskje ha satt inn etpar flyteplanter eller andre planter som fisken kan gjemme litt seg mellom. Stort sett liker de ikke store, åpne områder i karet. De kan snu på en femøring og komme seg stort sett dit de vil, så det skal mye til før det blir for trangt for ham.
Inaktiv bruker
Lealaus
Jeg har 1 betta splendens hann (helt fredelig mot andre typer fisk) og 3 betta splendens hunner, og jeg ville aldri satt han sammen med bare en hunn - hun hadde trolig ikke levd veldig lenge. Min lille trio derimot, det går helt OK. Men nå vet ikke jeg fordan det er med betta imbellis da.


Jeg har ett Betta Splendenspar, og det går veldig bra. Men fiskene er jo individer de også, og alle er ikke like tross samme sort.
Inaktiv bruker
Slike innlegg liker jeg, som Malldrian fremfører så smukt,og det morsomme er at denne holdningen til såkalte vanlige domistiserte Bettaer blir mer og mer vanlig, så litt "misjonering" har hjulpet.
Bra!!
Svein
Elin Randahl Vullum
[QUOTE=Lealaus]Jeg har 1 betta splendens hann (helt fredelig mot andre typer fisk) og 3 betta splendens hunner, og jeg ville aldri satt han sammen med bare en hunn - hun hadde trolig ikke levd veldig lenge. Min lille trio derimot, det går helt OK. Men nå vet ikke jeg fordan det er med betta imbellis da.


Jeg har ett Betta Splendenspar, og det går veldig bra. Men fiskene er jo individer de også, og alle er ikke like tross samme sort.

Mm. Det stemmer. Jeg snakker kun ut av erfaring med mine egne (som ikke er så alt for stor enda, dessverre). BS-hannen min har aldri så mye som sett på en annen fisk i det øymed å jage/skade - han lar andre gå i fred og andre lar han gå i fred. Jeg hadde frem til da jeg satte inn BS-hunnene aldri sett ham spille seg opp heller.
Men det ble fart i sakene når damene kom inn. Det gikk over natten med jaging og terrorisering, og så hadde damerne blitt så hjemmevante at de sa i fra. Nå lever alle mine fisk fredelig sammen og ingen krangler.

Men jeg tviler ikke på at det ikke vil funke hos noen. Men for meg funker det - så langt. Men nå er jo heller ikke betta splendens det samme som betta imbellis.
MC Darup
Min erfaring med guppy/kampfisk er at finnenapping kan bli ett problem.


snakker du betta imbellis da?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap