Engelsk elvegrus=PH+

Jeg har nettopp tømt 220litern for å bytte ut sanda jeg hadde der. Vet ikke hvilken type det er, men fikk den sammen med akvariet jeg kjøpte nytt. Utfordringen var at sanda økte PHen opp mot 8 etter et døgn.
Fikk høre mye bra om engelsk elvegrus. Men, også den øker jo PHen fra 7- ca. 7,5 på et døgn. Har dere samme erfaring?

Leste et innlegg her av Frank for en tid siden der han anbefalte nøytrale sandtyper, men er ikke i stand til å finne det igjen.
Jeg har den typen grus(?) og har samme resultat. Jeg har ikke noe kalkholdig annet enn potensielt grusen, og jeg har en "middels" stor rot. Iflg denne testen av akvariegrus skal den ikke påvirke vannet. Min grus er riktignok produsert av Trilcot, regner med det er noe forskjell mellom produsenter. Det står "Aquarium Gravel" og made in England, av utseende ligner den i hvertfall den på bildet i testen. Visstnok er det vanlig med høy pH i nystartet kar. Får vel skaffe meg noen eikeblad eller noen flere røtter. Den jeg bruker til måling er JBL sin dråpetest som går til 7,6, og mine resultater er "off the scale", kan tenke meg den er rett oppunder 8. Har testa springvannet, og det er ganske høy pH der også (husker ikke i farten hva den var)
DER var den artikkelen av Frank, ja. Skjønner ikke dette. Har denne typen engelsk elvegrus. Karet mitt er ikke nystarta. Har ny grus, men 2 pumper som har gått i 1-2 år. Så har jeg planterne og en STOR mangroverot + noen lavasteiner. Skjønner ikke hva som gjør det?

Vannet i krana er PH7 - KH0 - GH-0
Vannet i karet er PH7,6 - KH2-3, GH-10. (GH-Salt)

Fisken går enda i 160 liktern og venter. Kjipt, men jeg tror jeg må kjøpe ny sand og sette det opp på nytt.

Andre som vet?

Siden dette er en naturlig grus, er det jo stor sjangs for at det er variasjoner i kvaliteten. Testet selv fra ikke mindre enn 8 sekker, men de kommer nok fra samme parti med grus.
Og denne grusen gav meget lave utslag, enten jeg testet med dråper eller med syre.

Siden du nå opplever at denne grusen påvirker vannet, ville jeg spander på meg en flaske syre (30% saltsyre koster ca 75.- kroner på byggmakker), og testet litt av grusen.
Om grusen er det som løfter kh til 2-3, skal det boble en del når en tester med syre Den grusen jeg testet, boblet ikke noe, skulle nesten tro at det var vann jeg helte på

Ser du forresten om det er skjellrester i grusen? Steiner med snøhvit nyanse? Ut i fra det jeg testet, var det i hovedsak snøhvite steiner som gav reaksjoner.

Av de andre grustypene jeg testet, er det vel Haley (har denne selv i flere kar, og liker den godt) og Orbit som kom best ut av det når det gjelder vannpåvirkning. Men begge grustypene er selvsagt i den enden av prisskalaen som er høyest...

Tror forresten ikke at lavasteinen skal påvirke noe, men er ikke 100% sikker. Også dette er jo ett naturprodukt, og vil kunne ha variasjoner fra stein til stein
Har grubla litt på dette, og tror egentlig ikke jeg skal skylde for mye på grusen, i hvertfall i mitt tilfelle. Mtp pH i springvannet så var det ikke store forskjellen til det jeg har i karet. Men litt i høyeste laget var den ja. Kjøpte pH- i dag og bruker i hvertfall det inntill videre, måling (som sannsynligvis ble foretatt litt for kjapt etter at jeg helte det oppi) viste ca 7.1, og den kan jeg leve med
PH-svigninger, hvor mye?
Jeg har hatt i eikebarkekstrakt og fått ned PH til rett under 7. Liker imidlertid ikke at KH er så lav pga. svigningene i PHen. Hvor mye er godt innenfor tolleraqnsegranden for fisk generelt? Tenker da på morgen i forhold til kveld pga. plantenes produksjon av Co2.
Hvor store svingninger som er forsvarlig, er noe varierende fra fisk til fisk.
Hvor lav har du Kh, forresten? Regnet litt på dette, og med en kh på 1,5, vil svingningene gi ph mellom 6,8 og 6,5, med noenlunde normal fiskebestand\ overflatebevegelse. Og det er jo ikke så ekstremt

God overflatebevegelse vil jo også lufte ut en del Co2, slik at svingningene blir ennå lavere
Målte KH nå. 1 dråpe = gul. 2 dråper = blå. Målt med Tetra.
Så en plass mellom 1 og 2 vel?
Høres sånn ut ja Så gjettingen\ beregningen jeg gjorde i sta, bør jo stemme som hånd i hanske
Kjempebra. Takk skal du ha frank. Tror nok jeg vil vurdere å kjøpe Haley eller Orbit, som du har god erfaring med neste gang.
Synes spesielt den sorte Haley ser knalltøff ut.

(Bare MÅ jo ha flere kar, vet du he..he.)
KB
(Bare MÅ jo ha flere kar, vet du he..he.)

Skulle vært solgt på blå resept

Syntes Haley er en meget bra grus, ikke så fin at den lager krøll med gass\ slamming, og samtidig en farge som fremmer fiskenes farge Greier ikke å komme på noe negativt om denne grusen i farta
Bruker engelsk elvegrus i mitt 170liters hjørnekar. Godt plantert kar, uten noen andre "pyntestein" i. PH:7,1 . Samme som springvannet mitt. Bytter ca 40 liter i 2 ganger i uka. Karet inneholder 9 Discus. Ikke så store ennå....
Prøvde å ha i ltt av sanda i en ren bøtte og helte over et-par liter vann. PH økte i løpet av natta. Merkelige greier.
Tilfeldig bekjentskap
© Karen Hansen
Reklame for plussmedlemskap